Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan Photoshop & GIMP?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Eftersom en fråga gällande skillnaden mellan olika PS-versioner dök upp, så tänkte jag passa på att fråga kunniga om vad man kan tänkas sakna(?) om man använder GIMP istället för PS.
 
Det man saknar om man använder Photoshop istället för Gimp är en hög med pengar.

När det gäller det omvända så saknar man att saker ligger på fel ställen (förutsatt att man hittar i PS). Jag lyckades aldrig få bilden att uppdateras samtidigt som jag drog i levels och curves det var mycket irriterande.
 
Halvt off topic...

Finns den någon bra tutorial för GIMP? Bok att rekommendera eller länk på nätet...

Varje gång jag skall titta på det blir jag frustrerad över att jag inte hittar någonting... Men ett bildbehgandlingsprogram av den kalibern är ju klar intressant!!!

mvh Janne
 
Daniel Ahlin skrev:
När det gäller det omvända så saknar man att saker ligger på fel ställen (förutsatt att man hittar i PS). Jag lyckades aldrig få bilden att uppdateras samtidigt som jag drog i levels och curves det var mycket irriterande.

Vill absolut inte vara elak eller ironisk, men hade du klickat i "Preview/Förhandsvisning".
Det kan vara lätt att missa den lilla rutan

/ E
 
Det man kan tänkas sakna i GIMP är väl i första hand avancerade funktioner för att hantera CMYK-profiler. Kan vara ett problem för den som behöver framställa och finjustera tryckoriginal för olika tryckerier. Sådana funktioner verkar vara på gång, men är än så länge rudimentära i GIMP.

Förmodligen kan man också tycka att en del funktioner är svåra att hitta eftersom de inte ligger på samma ställe som i PS men det är nog mest en vanesak.

Sedan kan det väl finnas en och annan finess som bara finns i det ena programmet eller som funkar bättre i det andra, men båda programmen har nog betydligt fler funktioner än de flesta någonsin kommer att lära sig använda.

/Staffan
 
Har provat Gimp lite och är imponerad av hur det utvecklats i nya versionen (2.0.4).

Några stora frågetecken dock:

Hur f-n får man till preview i t ex oskarp mask? (det finns ingen ruta att klicka i för preview)

Varför är inställningen av Radie i oskarp mask så grov? svårt att ställa små värden, måste ange värdet med siffertangenter, annars går det bara att få 0.1, 1.2, 2.2, 3.3, ... märkligt.

Varför fick jag svenska texter överallt?! "fjädra kanter"?! what? Har dom översatt "feather" med "fjädra", eller?
Hur väljer man språk? Fick ingen fråga om språk vid installationen och hittar ingen inställning för att välja språk.

Om man minimerar Photoshop så försvinner även verktygsfönstren såklart. Det är ju så man vill ha det. Men i Gimp måste man minimera varje fönster för sig! bild, huvudfönster, parameterfönster, etc. Märkligt och frustrerande. Har provat inställningarna under "Fönsterhantering" utan att lyckas få till det.

När jag jämför USM så tycker jag resultatet känns bättre i PS än i Gimp, men det är å andra sidan svårt att jämföra om parametervärdena nu inte är kompatibla(?).

Lite synd att såna här fånigheter ska förstöra en i övrigt kraftfull applikation. Ser fram mot version 2.1.
 
Mer Gimp :

När jag drar en markering ploppar det upp ett DOS-fönster(!) där texten ** (gimp-2.0.exe:504): WARNING **: Couldn't load font "Tahoma Italic 8" falling back to "Sans Italic 8" upprepas om och om igen.

Hur ändrar jag "feather" på en befintlig markering? Inställningen verkar påverka alla markeringar gjorda efter inställningen.

(Men, kanske bara jag som inte kommit underfund med Gimp ännu.)
 
Instämmer helt i det Roger skriver...
Jag har dessutom lyckats ordna till så att det stängt av sig själv vid några tillfällen.
 
müsli skrev:
Var det ett skämt eller? *skratt*
Du kanske inte orkade kolla själv vart länken går? ;)
Ska se om jag hittar en lite mer "innehållsrik" manual.

Du får naturligtvis översätta själv :)
Skämt åsido, så kollade jag inte. Hade fullt upp med att installera programmet...
 
Svar eller kommentarer till diverse frågor från tråden:

Hur f-n får man till preview i t ex oskarp mask? (det finns ingen ruta att klicka i för preview)

Det får man tyvärr inte med nuvarande version (2.0). En halvkass workaround är att markera ett område, prova sig fram till bra parametrar där, avmarkera området och återapplicera filtret på hela bilden (m.h.a. ctrl-shift-f, om jag minns rätt, "reshow filter"). I utvecklingsversionen (2.1) finns preview på många fler ställen, så det kommer i nästa version, om det nu är någon tröst.

Om man minimerar Photoshop så försvinner även verktygsfönstren såklart. Det är ju så man vill ha det. Men i Gimp måste man minimera varje fönster för sig! bild, huvudfönster, parameterfönster, etc. Märkligt och frustrerande. Har provat inställningarna under "Fönsterhantering" utan att lyckas få till det.

Beror nog på Gimp:s bakgrund i X11/Unix-världen, där fönsterhanteraren sköter om sådant så att applikationerna inte behöver tänka på det. Det är dock rätt många som önskat sig ett "Multiple document Interface", se t.ex. bug 7379 och bug 121087.

När jag drar en markering ploppar det upp ett DOS-fönster(!) där texten ** (gimp-2.0.exe:504): WARNING **: Couldn't load font "Tahoma Italic 8" falling back to "Sans Italic 8" upprepas om och om igen.

Se Gimp-på-Windows-FAQ:n på http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/faq.html.

Hur ändrar jag "feather" på en befintlig markering? Inställningen verkar påverka alla markeringar gjorda efter inställningen.

Select->Feather i menyn.
 
GIMP för MacOSX?

Någon 'mackare' som testat GIMP...? - ISF - hur gör man med nedladdning och installation?
./h@nsN.
 
müsli skrev:


Om man minimerar Photoshop så försvinner även verktygsfönstren såklart. Det är ju så man vill ha det. Men i Gimp måste man minimera varje fönster för sig! bild, huvudfönster, parameterfönster, etc. Märkligt och frustrerande. Har provat inställningarna under "Fönsterhantering" utan att lyckas få till det.

Här kan du kanske hitta lösningen på problemet:
http://registry.gimp.org/plugin?id=3892
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.