Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan G500 - G530

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe

Aktiv medlem
Sitter och tänker precis beställa en kamera.
Vad är det för någon skillnad mellan Minoltorna G500 och G530 eg?

Någon som vet?

/J

Har kollat runt lite.. 530:an SER mer ut som gamla G400. är det samma kamera fast mer fler pixlar? (alltså har man bara bytt ut sensorn i gamla 400-skal?)

g500:an har en annan (ny) design, kanske 530:n är en "budgetmodell"?

på minoltas hemsida så verkar det som om 530 har snabbare start-up tid men annars ska kamerorna vara likvärdiga - stämmer detta?

/J

G530 är en upphottad version av gamla G400, bl.a. har den 5 i stället för 4 megapixlar.

G500 är en helt annan kamera, som nu ersatts av G600. Huvudsaklig skillnad mellan dessa två är 5 resp. 6 megapixlar.

så jag antar att 530:n är ett helt ok köp?

Har 500:an några helt oumbärliga funnktioner som jag skulle sakna på 530:n? Hade först tänkt köpa en gammal 400:a men nu när 530:n är billigare slår jag nog till på en sådan istället.

Borde funka bra? Jag menar 400:an var väl aldrig en "dålig" kamera?

/J

EDIT: tack för snabb respons

Köpte 400 framförallt för att den var tunnare (mindre) än 500 och 600. Om 530 är gjord i samma hus borde den vara mindre än 500.

Jag kikade på cyberphoto, och enligt dem har g530 en mindre ccd-platta än g500, bara 1/2.5 tum istället för 1/1.8 som G500:an. Därför skulle jag nog jämföra bilder mellan de 2, g500:an borde ge mindre brus och kanske aningen bättre bildkvalitet eftersom man packat pixlarna mindre tätt.

tack för alla svar!

Johannes >> tror du att det märks mycket. "testbilder" (iaf från tillverkare) brukar ju aldrig avslöja ngt..

G500

G500:an har optik 39 - 117mm G530 har 34-102mm
Det skiljer endast 1cm i närgräns.

/ Ken1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar