Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnad mellan Canon 7d och 7d mk II?
- Trådstartare Jullan66
- Start datum
nivas
Aktiv medlem
Ett lägre pris framför allt. Såg att 7D går för runt 4000 begagnat och tänkte att om den fortfarande håller måttet kan jag slå till ganska direkt (och läget är lite akut). Sen också att den är sportinriktad och det är inte det enda jag ska göra.
För att vara en kamera som lanserades sju år sedan så är den fortfarande bra.
Och den funkar absolut till annat än sport.
afe
Aktiv medlem
Min lilla erfarenhet av journalister är att 90% av deras bilder är porträtt på intervjuade personer. I de fallen är kort skärpedjup viktigt. Jag rekommenderar därför en 6D som ger fantastiska bilder för pengarna. Komplettera med ett enkelt 80 mm f/2,8 och en enkel 24 mm så klarar du dig väldigt långt..
Med APS-C och 50/1,8 får du ett kortare skärpedjup än med FF och 85/2,8, så det argumentet faller platt. Dessutom är det sällan man behöver (eller ens vill) ha så kort skärpedjup som 50mm ger på f/1.8
Den här bilden är tagen med 50/1,8 på f/2,8, och kortare skärpedjup än så tycker jag sällan behövs.
Klicka på bilden för större format!
Bilagor
Alve Henricson
Aktiv medlem
Med APS-C och 50/1,8 får du ett kortare skärpedjup än med FF och 85/2,8, så det argumentet faller platt.
Jag borde ha förtydligat att det gäller om man använder samma objektiv på FF respektive APS-C.
Personligen är jag en FF-användare därför jag helt enkelt gillar resultatet. Men givetvis går det lika bra att använda en crop-kamera för att ta tidningsbilder.
Vill man fördjupa sig:
https://youtu.be/f5zN6NVx-hY
Fin bild du visade och kul att man kan få ett så pass bra resultat med ett så pass billigt objektiv.