Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad med lös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

snelhest

Medlem
Hejsan
Jag funderar på att köpa en lös blixt till min Nikon D50. Antingen SB-600 eller SB-800 antar jag. Det är ju dock rätt mycket pengar att lägga ut (en tredjedel respektive hälften av vad kameran kostade) så jag vill ju vara säker innan jag köper den.
Vad jag undrar är helt enkelt, hur pass stor skillnad blir det att använda t.ex SB-600 eller 800, jämfört med inbyggd blixt. Det kanske låter som en dum fråga, men jag har ju aldrig fotat med lös blixt så.. Jag skulle då främst använda den för porträtt/modellfoto, och eventuellt även i en framtida "lo-fi" hemmastudio. Som det är nu så är det ju lönlöst att försöka ta snygga bilder med den inbyggda blixten. Blir något bättre om man drar ner styrkan lite men fortfarande inte bra.
 
Du går in i en helt ny dimension med en av de blixtarna du nämner. En inbyggd blixt är inte att jämföra med de. Det är väl använda pengar om du vill plåta lite mer seriöst.
 
Instämmer helt!
En Extern blixt öppnar nya dörrar till nya världar av många anledningar. Dom är starkare, man kan vinkla dom åt olika håll, dom kommer längre från linsen osv.

Greven
 
Det är stor skillnad, både i bildresultat och möjligheter.
Jag har bara en SB-24 och har ingen TTL-mätning med min D70, utan får förlita mig på blixtens egen automatik eller köra helt manuellt.
Att kunna studsa upp i taket gör ju tex enorm skillnad då man slipper slagskuggan som blir bakom motiven tex. Jag bara tog en jättesnabb jämförelsebild med den inbyggda blixten vs min SB-24 studsad rakt upp i taket. Man hade ju säkert kunnat få bättre resultat med mer erfarenhet och/eller lite mer trixande... :)
Färgtemperaturen blev lite annorlunda men...
 

Bilagor

  • guror.jpg
    guror.jpg
    42.5 KB · Visningar: 895
snelhest skrev:
Hejsan
Jag funderar på att köpa en lös blixt till min Nikon D50. Antingen SB-600 eller SB-800 antar jag. Det är ju dock rätt mycket pengar att lägga ut (en tredjedel respektive hälften av vad kameran kostade) så jag vill ju vara säker innan jag köper den.
Vad jag undrar är helt enkelt, hur pass stor skillnad blir det att använda t.ex SB-600 eller 800, jämfört med inbyggd blixt. Det kanske låter som en dum fråga, men jag har ju aldrig fotat med lös blixt så.. Jag skulle då främst använda den för porträtt/modellfoto, och eventuellt även i en framtida "lo-fi" hemmastudio. Som det är nu så är det ju lönlöst att försöka ta snygga bilder med den inbyggda blixten. Blir något bättre om man drar ner styrkan lite men fortfarande inte bra.

Milsvid skillnad...
Den inbyggda blixten duger endast (om man hårddrar det) som upplättningsblixt samt som commander för de blixtar du funderar på.

Själv så "snålade" jag till det lite och köpte Sigmas motsvarighet till SB-800. Ett köp som möjliggjort bildkvalité jag annars aldrig kunnat få. Har du pengarna så köp är mitt råd!

Mvh
André

PS. Hade inga bra bilder som visar skillnader mellan inbyggd kontra extern blixt liggandes på den dator jag sitter vid nu, tyvärr DS.
 
Jag hade inget bättre för mig, så jag tog ett par bilder till... :) Sen kan alla blixtgurus förnedra mig med sina bilder sedan... :)

Extern blixt:
 

Bilagor

  • gura01.jpg
    gura01.jpg
    44.3 KB · Visningar: 915
Bra att du har tagit upp denna fråga. Jag har själv beställt en D50 nu. Är sugen på att köpa till en "extern" blixt, av dem som du nämner.

Fast min plånbok sa nej just nu. Men jag vet att det är jättestor skillnad med extern och den inbyggda blixten. Den inbyggda blixten är bara att föredra i Nödfall. Så det blir nog en blixt även för mig.
 
Glöm inte att kolla upp andra fabrikat än "orginal" (ex. Sigma, Metz, m.m.). De kan vara ett riktigt bra alternativ, ibland för en hel del mindre pengar.
 
Kan man sedan flytta blixten från kameran så att den blir fristående kan helt nytt ljus upstå. Med en enkel pappskärm i vitt kan ljus med fördel reflekteras in på motsatt sida.

Lekte igår med två fristående Sigma 500 DG Super styrda med hjälp av en tredje, gav möjlighet till helt annan ljussättning än ljus som kommer direkt från kameran.
 
Tack för alla givande svar! :) Speciellt de jämförande bilderna!
Ganska uppenbart nu att jag behöver en extern blixt ;)

För att driva tråden vidare lite, vad för blixt kan vara bra att börja med? Självklart vill jag ju gärna ha en med så bra ledtal som möjligt till ett så bra pris som möjligt, men någonstans måste jag väl kanske dra en gräns för hur pass bra ledtal jag egentligen behöver?
 
Man kan aldrig få för bra ledtal, snarare tvärtom. Ibland kan visserligen blixten bli för stark men då kan man ha den en bit bort eller vinkla den annorlunda eller blända ner.

Jag har varit med om att min blixt varit för kraftig en gång och det var när jag skulle ta närbild på mat på ett bröllop. Och då ska man tänka på att den blixten jag använder har ett ledtal på 70 vilket är dubbelt mot vad Nikon har på sina. Därmed inte sagt att dom är dåliga, dom är betydligt smidigare än vad mitt monster är.

Greven
 
Se till att blixten går att vrida hela varvet runt och vinkla i flera steg hela vägen rakt upp. Det kan verka självklart för många, men många tänker inte på det vid första blixtköpet. Det kan även vara rikigt användbart om det går att ställa in allt helt manuellt.
 
snelhest skrev:
Tack för alla givande svar! :) Speciellt de jämförande bilderna!
Ganska uppenbart nu att jag behöver en extern blixt ;)

För att driva tråden vidare lite, vad för blixt kan vara bra att börja med? Självklart vill jag ju gärna ha en med så bra ledtal som möjligt till ett så bra pris som möjligt, men någonstans måste jag väl kanske dra en gräns för hur pass bra ledtal jag egentligen behöver?

Köper du nytt så är frågan om inte denna ger mest för pengarna;
http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php
Möjlig att vinkla i stort sett hur du vill, och mycket kraftig.
 
Jag har läst en del om kompatibilitetsproblem med Sigma EF 500DG Super tillsammans med D70, tex sporadisk överexponering. Är det någon som vet om de fixat det, eller om samma problem finns tillsammans med D50?
Kan ju, om inte annat, vara värt att kolla upp...
 
dumbo skrev:
Jag har läst en del om kompatibilitetsproblem med Sigma EF 500DG Super tillsammans med D70, tex sporadisk överexponering. Är det någon som vet om de fixat det, eller om samma problem finns tillsammans med D50?
Kan ju, om inte annat, vara värt att kolla upp...

Jag har väl fått en och annan bild när det känns som att TTL'en fått fnatt och blixten löst ut fullt... Men de är inte speciellt många till antalet, dock klart irriterande. I dagsläget används blixten oftast som slav, och på, jag vet inte hur många hundra bilder har den fungerat klanderfritt.
Med andra ord så finns det säkerligen en liten men verklig risk att få någon eller några överexponerade bilder. Jag kan leva med det, även om jag ibland ångrat att jag inte köpt Nikons originalblixt.

Mvh
André
 
snelhest skrev:
Tack för alla givande svar! :) Speciellt de jämförande bilderna!
Ganska uppenbart nu att jag behöver en extern blixt ;)

För att driva tråden vidare lite, vad för blixt kan vara bra att börja med? Självklart vill jag ju gärna ha en med så bra ledtal som möjligt till ett så bra pris som möjligt, men någonstans måste jag väl kanske dra en gräns för hur pass bra ledtal jag egentligen behöver?

Börja med en SB-600 om du inte har råd med en 800. Även den är ett superlyft jämfört med den inbyggda. Den stora skillnaden dem emellan (förutom styrkan) är att 800 kan agera "commander" för andra Nikonblixtar. Det kan den inbyggda också, men inte på samma smidiga sätt.

//Lasse
 
SB 600 eller 800

Tänk på att prisskillnaden mellan SB-600 och SB-800 inte är så stor. För att studsa blixten bra är det nästan nödvändigt med en Omnibounce på blixten. Den ingår med SB-800 men måste köpas separat till SB-600. Den extra styrkan i SB-800 gör också att den räcker längre och/eller att du kan använda mindre bländare. Bortsett från dessa skillnader fungerar SB-600 också utmärkt.

Jag började själv med en SB-600 då de hade specialpris på den när jag köpte kameran. Jag har nu kompletterat med en SB-800 och använder min SB-600 som extrablixt för lite mer spännande ljussättning. Hur som helst, båda fungerar utmärkt (med SB-600 kompletterad med en Omnibounce), men om inte prisskillnaden är så stor, satsa på en SB-800.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.