Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad med lös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: SB 600 eller 800

edsjo skrev:
Tänk på att prisskillnaden mellan SB-600 och SB-800 inte är så stor. För att studsa blixten bra är det nästan nödvändigt med en Omnibounce på blixten. Den ingår med SB-800 men måste köpas separat till SB-600. Den extra styrkan i SB-800 gör också att den räcker längre och/eller att du kan använda mindre bländare. Bortsett från dessa skillnader fungerar SB-600 också utmärkt.

Jag började själv med en SB-600 då de hade specialpris på den när jag köpte kameran. Jag har nu kompletterat med en SB-800 och använder min SB-600 som extrablixt för lite mer spännande ljussättning. Hur som helst, båda fungerar utmärkt (med SB-600 kompletterad med en Omnibounce), men om inte prisskillnaden är så stor, satsa på en SB-800.

Håller med!
Men prisskillnaden är nästan det dubbla.
Började också med 600 - då kampanjade Kameradoktorn den för under 2000:-. Kompletterade senare med en 800 och en extra 600.

//Lasse
 
Re: Re: SB 600 eller 800

dobos skrev:
Håller med!
Men prisskillnaden är nästan det dubbla.

Nja, det beror nog på var man köper. På Scandinavian photo kostar SB-600 2495 kr medan SB-800 kostar 3395kr. Lägger man till några hundra på SB-600 för en Omnibounce är prisskillnaden i mitt tycke inte så stor. På Cyberphoto är dock priserna 2795 kr för SB-600 och 4395 kr för SB-800, dvs betydligt högre för SB-800. Undrar om det är en prishöjning på SB-800 på gång som inte har slagit igenom hos alla handlare ännu...?
 
Det var längesen jag köpte min SB-600 nu, och inte har jag använt den någon gång, pinsamt!(!)
Du ska jag minsann ta fram den och lära mig hur prylen funkar :)
 
Re: Re: Re: SB 600 eller 800

edsjo skrev:
Nja, det beror nog på var man köper. På Scandinavian photo kostar SB-600 2495 kr medan SB-800 kostar 3395kr. Lägger man till några hundra på SB-600 för en Omnibounce är prisskillnaden i mitt tycke inte så stor. På Cyberphoto är dock priserna 2795 kr för SB-600 och 4395 kr för SB-800, dvs betydligt högre för SB-800. Undrar om det är en prishöjning på SB-800 på gång som inte har slagit igenom hos alla handlare ännu...?

Jo visst. Räknat med bouncern och de filter m.m. man får med 800:an är den klart prisvärd. Tycker däremot synd om Canonisterna vars toppblixt är betydligt dyrare (kanske bättre också?). Föresten gillar jag nya SB-R200 (heter de så?) - de där små blixtenheterna för macro. Coolt, men priset ligger på motsvarande en SB-600 per styck. Lite synd - de skulle ha legat under tusingen för att man ska köpa upp sig på flera stycken.

//Lasse
 
Är det någon som direkt jämför 600 eller 800 med Sigmablixten innan ni köpt? Självklart är alltid (oftast) original bäst men Sigman ter sig ganska prisvärd i jämförelse. Vad tappar man om man köper Sigman i stället för Nikonblixtarna?

//Patrik
 
Hedlunda skrev:
Är det någon som direkt jämför 600 eller 800 med Sigmablixten innan ni köpt? Självklart är alltid (oftast) original bäst men Sigman ter sig ganska prisvärd i jämförelse. Vad tappar man om man köper Sigman i stället för Nikonblixtarna?

//Patrik
Innan jag köpte min SB-600 var jag inne på Sigma blixten. Jag kom fram till att den passar till Nikon kameror, som jag själv har. Men ingen kunde svara, med säkerhet på att den kan styras trådlöst med en D70. Det tror jag att det gör, men jag tog det säkra för det osäkra och köpte Nikons SB-600. Priset var inte så mycket högre heller.
För mina behov var SB-800 för dyr, men jag ångrar inte köpet av 600.
/Fred
 
Den Sigmablixt som Cyberphoto säljer för strax under 2000kr har jag fattat det som att den INTE kan styras trådlöst. Det är bara EF 500 DG II ST (eller vad den heter) som klarar det.
Det spelar ju ingen roll på en D50 om man inte planerar att köpa en SB-800 i framtiden men...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.