Annons

Skillnad Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
https://cutthruthefog.wordpress.com/lightroom-6-dehaze/

Dock enligt kommentarerna där så verkar Adobe ha spärrat så att den inte fungerar med Lightroom 6.3. Den fungerar dock för mig med Lightroom 6.2.

När jag köpte Lightroom blev jag redigt besviken på att Dehaze inte fanns med i den fristående versionen. Inte någonstans - över huvud taget - fanns den informationen tillgänglig från Adobe. Dessutom var det otroligt krångligt att köpa den över huvud taget. Fick leta upp en tutorial på en blogg för att lyckas. Helt otroligt. Riktigt, riktigt dåligt av Adobe i min åsikt. :)

Adobe har varit väldigt tydliga med att nya funktioner i Lightroom CC inte är tillgängliga för dem som köpt den fristående versionen. Om du kände till funktionen dehaze så har du läst om den i Lightroom CC. Adobe har definitivt inte försökt mörka den informationen. De har snudd på varit övertydliga.

Man märker att Adobe vill "tvinga" en att välja CC-versionerna för att få kunder som betalar en summa varje månad. (Få mig tänka på gymkorten som säljs mycket av i början av året och många besökare då men efter ett tag har flertalet slutat gå men betalar likväl). Vad man än klickar på www.adobe.se och söker efter Lightroom så vill man komma till CC-versionen

Det är stört omöjligt att hitta den fristående versionen av Lightroom 6 på deras hemsida.
Någon som kan hjälpa mig?

Man förstår att företagen vill låsa upp folk att betala per månad och att det är svårt att hitta fullprogram på deras hemsidor för köp. En del tröttnar säkert på detta och börjar att ladda ned "fulprogram" från nätet och då få den senaste ver. av ett program. Visserligen brukar inte dessa gå att uppdatera.

Kom ihåg när Photoshop CC kom och att det inte skulle gå att ta ned detta program utan att bara köra månadsbetalningar. Efter 2 dagar fanns den på nätet crackat och klart att köra.

I sådana fall så biter företagen sej i svansen direkt och inte får in några pengar över huvud taget, när det inte finns att köpa som fullprogram som man gjorde förr.

Man förstår att företagen vill låsa upp folk att betala per månad och att det är svårt att hitta fullprogram på deras hemsidor för köp. En del tröttnar säkert på detta och börjar att ladda ned "fulprogram" från nätet och då få den senaste ver. av ett program. Visserligen brukar inte dessa gå att uppdatera.

Kom ihåg när Photoshop CC kom och att det inte skulle gå att ta ned detta program utan att bara köra månadsbetalningar. Efter 2 dagar fanns den på nätet crackat och klart att köra.

I sådana fall så biter företagen sej i svansen direkt och inte får in några pengar över huvud taget, när det inte finns att köpa som fullprogram som man gjorde förr.

För Adobes del har övergången till prenumeration varit mycket lyckosam, så din teori stämmer inte.

Tvärtom är det ju så att man nu i praktiken köper Adobes produkter på avbetalning istället för att betala femsiffriga belopp direkt. Det var det senare som gjorde att så många valde att ladda ner knäckta versioner av Adobes program. När kostnaden för att använda dem legalt minskade drastiskt har också antalet betalande användare ökat kraftigt.

För Adobes del har övergången till prenumeration varit mycket lyckosam, så din teori stämmer inte.

Tvärtom är det ju så att man nu i praktiken köper Adobes produkter på avbetalning istället för att betala femsiffriga belopp direkt. Det var det senare som gjorde att så många valde att ladda ner knäckta versioner av Adobes program. När kostnaden för att använda dem legalt minskade drastiskt har också antalet betalande användare ökat kraftigt.

Då är det bara att lyckönska dom. Men kan tänka att andra företag kanske det inte går lika bra för. Själv arbetar jag som CAD-ritare och där har dom en annan filosofi, där måste man först köpa hela programmet och sedan får du köpa till ett abonnemang för att få uppdateringar. Trodde att det var samma sak med Adobes produkter.

För då pratar vi en startkostnad på ca 30.000 - 50.000 kronor för programmet och därefter ca 5000 om året för uppdateringar.

Då är det bara att lyckönska dom. Men kan tänka att andra företag kanske det inte går lika bra för. Själv arbetar jag som CAD-ritare och där har dom en annan filosofi, där måste man först köpa hela programmet och sedan får du köpa till ett abonnemang för att få uppdateringar. Trodde att det var samma sak med Adobes produkter.

För då pratar vi en startkostnad på ca 30.000 - 50.000 kronor för programmet och därefter ca 5000 om året för uppdateringar.

Med en sådan modell skulle Adobes produkter ha blivit ännu dyrare. Prenumerationsmodellen har gjort programmen tillgängliga för betydligt fler.

Jämför vi så är det väl ungefär som att de istället tar en årskostnad på 5-10 tusen istället o alla kunder uppdateras till samma version kontinuerligt.
Slipper gammalt
Problemen ligger hos kunderna när de byter eller inte vill byta OS.

Med en sådan modell skulle Adobes produkter ha blivit ännu dyrare. Prenumerationsmodellen har gjort programmen tillgängliga för betydligt fler.

Men det va det jag menade . Van med den varianten som vi har på arbetet angående CAD-program och trodde det var samma sak med Adobes produkter att man först måste köpa programmet och sedan ha en månadskostnad för uppdateringar. Själv kör jag med inköpta Lightroom 5.7 och Photoshop CS6 och kommer att fortsätta med dom så långt som möjligt.

Finns ju flera andra program man kan köpa på traditionellt sätt istället för LR om man nu inte vill ha med Adobe att göra.

En del tillverkare har slutat med perpetual-licenser för sina enklare CAD-produkter, och istället helt gått över till en prenumerationsbaserad modell (tex AutoCAD LT). Industrin går mycket i den riktningen. Gällande dyrare produkter så är det oftast perpetual i kombination med årsavgift som gäller. Men även gällande de så går de mer över till SaaS där de erbjuder hostade molnlösning och licens i prenumerationsmodeller om kunderna så önskar (tex leverantörer av parametrisk 3D-CAD som Aveva och Intergraph).

Själv så har jag hittils köpt Lr, och tycker det varit mer prisvärt än prenumerationsmodellen.
Hade jag dock använt Ps, så hade jag nog tyckt tvärt om - att det numera är mer prisvärt med Adobes CC-prenumeration.

Själv så har jag hittils köpt Lr, och tycker det varit mer prisvärt än prenumerationsmodellen.
Hade jag dock använt Ps, så hade jag nog tyckt tvärt om - att det numera är mer prisvärt med Adobes CC-prenumeration.

jag har börjat använda PS en del sedan jag skaffade prenumerationen, hade jag inte haft prenumerationen så hade jag aldrig lärt mig PS, nu tänker jag att eftersom jag ändå har programmet så kan jag ju ändå lära mig det, har även börjat lära mig Bridge/Camera Raw som i vissa fall funkar bättre för mej!

Ringde Adobe i dag. Var nog något av den sämsta telefonsupport jag någonsin fått. Verkade knappt som han som försökte hjälpa mig kände till Lightroom överhuvudtaget.
Fick säga flera gånger att jag ville köpa uppgraderingen av Lighroom till version 6 men inte CC-versionen.

Men han har kanske rätt i att man inte kan köpa uppgraderingen numera (från version 4.4). Men att man inte kan ha Windows 7 för att köra Lightroom 6 tror jag inte på.
Blir till att knalla ner till Scandinavian Photo och köpa en ny version.

Ringde Adobe i dag. Var nog något av den sämsta telefonsupport jag någonsin fått. Verkade knappt som han som försökte hjälpa mig kände till Lightroom överhuvudtaget.
Fick säga flera gånger att jag ville köpa uppgraderingen av Lighroom till version 6 men inte CC-versionen.

Men han har kanske rätt i att man inte kan köpa uppgraderingen numera (från version 4.4). Men att man inte kan ha Windows 7 för att köra Lightroom 6 tror jag inte på.
Men du har ju fått reda på i tråden hur du uppgraderar på Adobes hemsida. Vad är problemet? Du kan uppgradera ver 4 till ver 6 köpversionen för 625 kr via länken:
https://www.adobe.com/se/products/c...software_sl_mostpopular_se.html?promoid=KLXMI

]Nja, har jag verkligen det? Man kan tro att det finns en länk dit MEN den går i en loop. Du kommer ju aldrig till något nerladdningsbart program!!

Så här köper du uppgraderingen:

Följ Alfins länk och gå ner i listan och tryck på "köp" vid Lr.

Välj uppgradering.
Välj vilken version du har idag.
Välj vilket språk du vill köpa (tex Svenska eller Engelska).

Välj "Lägg till i varukorgen"
Tryck på "Kassa"
Logga in Adobe-ID eller skapa om du inte redan.
Betala med tex Visa eller MC.

Klart.

Hålle med. Jag använder Win 7 Pro och det funkar alldeles utmärkt till LR/PS CC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar