ANNONS
Annons

Skillnad i ljusomfång mellan bländare, slutartid och ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Powershot S3 IS. Jag har inte så lång fotovana, men såvitt jag vet kan jag styra exponeringen med tre parametrar: bländare, slutartid och ISO-tal.

Det jag undrar är, blir det någon skillnad i ljusomfång på bilden beroende på vilken av de här tre parametrarna jag justerar?

Med ljusomfång menar jag skillnaden mellan bildens ljusaste partier och bildens mörkaste partier.

Ett konkret exempel kan vara att försöka ta en bild över ett fält när solen står lågt strax innan den går ned, och att solen inte är direkt i bild heller.
Himlen är då fortfarande ganska ljus, medan fältet kan ligga i skugga.
För ögat är det inget problem att uppfatta både himlen och fältet på ett korrekt sätt, men när jag försöker fotografera sådana motiv blir det ofta så att antingen blir marken och förgrunden bra, men himlen överexponerad, eller så blir himlen bra, men marken och förgrunden blir väldigt mörka.

Jag skulle alltså, om det är möjligt, vilja minska spannet mellan bildens ljusaste och mörkaste partier.
Om justeringar av de här tre parametrarna skapar olika ljusomfång, hur ska jag då tänka när jag ställer in bländare, slutartid och ISO-tal för att få både de ljusaste och de mörkaste partierna så bra som möjligt i samma exponering?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Nej. Omfånget i motivet/scenen kan du inte påverka. Sensorn eller filmen har en begränsning i hur stort omfång just det mediet kan registrera. Ofta måste du välja om det är högdagrar eller lågdagrar som får offras i en exponering.

Exponeringen styr du med hjälp av de tre parametrar du nämner.

Sen finns det fall speciella fall där omfånget mediet kan registrera minskar, men det är undantag.

(Notis: Du kan använda dig av flera exponeringar som du lägger samman och gör sk HDR-bilder. Det går även att använda avtonade gråfilter för att hålla tillbaka exponeringen i en del av bilden, så det finns trick att tillgå.)
 
Hej, Max!

Tack för svaret. Det känns skönt att veta hur det ligger till, även om jag hade hoppats på att kunna styra omfånget. Nu slipper jag i alla fall undra om det är något jag kunde ha ställt in annorlunda för att påverka omfånget.

Jag har funderat på att skaffa ett partiellt gråfilter, eller flera, för just den här typen av motiv. Jag tror att det skulle kunna fungera väldigt bra.

Jag har också tänkt på metoden att ta flera exponeringar och montera ihop dem i Elements, men det förutsätter nästan att man har stativ med sig så att bilderna blir likadant komponerade. Annars kan det bli ganska mycket pusslande med att rotera, skeva, beskära och annat för att få bilderna att passa över varandra.

Jag upptäckte alldeles nyss också när jag tittade efter att väskan till mitt stativ har axelrem. Det hade jag faktiskt inte märkt tidigare. Det gör det ju enklare att ha med det ut. Jag tycker det är skönt att ha båda händerna fria när jag går i naturen.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.