Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad i färg på pappersbild och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag skickar iväg en digital bild till ex. Crimson. Bilden kommer tillbaks på papper men färgerna stämmer inte med bilden på min dataskärm. Vet att skärmen antagligen måste kalibreras. Men hur gör jag på enklaste sätt så att skillnaden mellan pappersbilden och digitala bilden blir så liten som möjlig. Det är mycket frustrerande att lägga ner timmar på en bild som sedan inte blir som man tänkt.
 
Förutom kalibrering av skärmen kan du köra Softproofing. Nån som är mer insatt får förklara men man tankar ner en liten fil från Crimson som Photoshop sedan använder för att korrigera/visa färgerna mer som de kommer att bli på papper.
 
Köp en kalibreringsgrunka, en billig kostar inte mycket, men oj vilken nytta det gör.
Poängen är inte att allt ser jätte fint ut på skärmen (även om det oftast hjälper till där också) utan att färgerna är rätt, så som dom verkligen ser ut.
Utan en sån kommer du aldrig att kunna ta dig ifrån att det är rena gissningar du håller på med.

Tanka ner labb ställets färgprofil och kolla hur det ser ut i Photoshop (du skall inte ändra din fil till den färgprofilen, bara kolla hur det ser ut).

Tänk också på att få alla sorters autocorrecting avstängda på labbet, dom har nästan alltid på autokontrast, autocolor osv.
Speciellt viktigt på såna labb som i huvudsak gör "kompakt kamera" bilder till icke foto intresserade människor, såna som lämnar in minnes kortet direkt från kameran.
Har du en systemkamera, som har annat bild format än dom flesta andra digitalare så tänk på att säga till om det också, eller fixa bilderna till det format d vill skriva ut dom till själv. Annars klipper dom bort delar eller dra ut bilderna för att "fylla ut" pappret.
Jag tog ca 100 bilder till min mamma som hon lämnade in på utskrift, där hade dom klippt bort en bit på varje långsida på alla bilder.

/Magnus
 
Martin F skrev:
Förutom kalibrering av skärmen kan du köra Softproofing. Nån som är mer insatt får förklara men man tankar ner en liten fil från Crimson som Photoshop sedan använder för att korrigera/visa färgerna mer som de kommer att bli på papper.

Visst, men det viktiga ordet här är "Förutom". Om man inte har kalibrerat skärmen först är softproofing helt meningslöst.

Själv har jag äntligen min kalibrator beställd och på väg medelst Kongl. Postverket. Jag räknar med att beställa något hundratal bilder om ett tag...
 
Aha - nu ser jag att du egentligen ville ha en snabblösning utan att använda en kalibrator. Med en snabbsök "adjust monitor" och "adjust gamma monitor" hittade jag bl.a.
www.photoscientia.co.uk/Gamma.htm
http://www.scarse.org/adjust/
http://www.wodaski.com/wodaski/gamma.htm
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/monitor_calibration/monitor_calibration.htm
http://www.users.on.net/~julian.robinson/photography/adjust-monitor.htm

Det är bra om det blir bättre, men det är bättre om det blir bra...
 
Det enklaste du kan göra är att använda adobe gamma som finns med till Photoshop. Photoshop elements och PC . Adobe gamma hittar du i kontrollpanelen. Apple har en egen variant av adobe gamma för visuell inställning/kalibrering av skärmen

Vad du gör då är att visuellt, dvs med dina ögon ställa in RGB rött , grönt . blått så att skärmen sedan uppvisar exv en grå yta så bra som det är möjligt på din skärm.

Du ställer även in en gammakurva, dvs en kontrastkurva.
Följ anvisningarna , försök få de tre fälten så bra som möjligt, dvs de skall flyta ihop, den inre fyrkanten med den yttre samt även det gråa fältet. Spara denna inställning.

Om du nu skall visuellt kalibrera din skärm så tänk på att detta görs i ett visst omgivningsljus, dvs i det ljus där du sitter när kalibreringen görs, flyttar du skärmen och omgivningsljuset ändras, mer ljus från fönster eller annat inomhusljus så får du göra om kalibreringen.
Se till att Gamma louder finns med i uppstartsmappen.
Skulle du sedan köpa en kalibrator får du ta bort Gammalouder från uppstartsmappen eftersom kalibreringsprogramvarans egen gammalouder då skall starta.

Mikael
 
Senast ändrad:
Betraktningsljuset är viktigt också!!
Sedan måste din skärm kunna visa alla färger och toner korrekt om du ska få en 100% likadan bild mellan kopia och skärm... Det är inte alla skärmar som fixar detta.

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.