Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad i exp.tid mellan RC och fiber?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Är det skillnad i exponeringstid mellan RC-papper och fiberpapper från samma tillverkare? Jag vill göra finkopior på fiber, men skulle vilja fortsätta med RC för testremsor, arbetskopior och liknande. Jag tänker hålla mig till Ilford och givetvis använda samma papperston, emulsion och yta m.m, men skilljer det sig enbart p.g.a. bas.
Är jag helt ute och cyklar, ska jag använda samma bas i hela processen?

//Lasse
 
Du är ute och cyklar. För bästa resultat måste du använda remsor från samma låda fotopapper. Det kan skilja kraftigt på två lådor av samma sort.

Annars skulle gissa på ca 2x lägre känslighet.
 
Oki, jag bara tycker att det blir bökigt att presstorka även testremsor och arbetskopior. Det bör man väl göra om man ska kunna bedömma det tänkta slutresultatet ordentligt.
 
Jo, jag börjar inse det.
Ska man lägga pappret direkt från skölj i presstorken, eller ska det lixom halvtorka först?
 
Söderlund skrev:
Undrar om inte jag har läst i någon bok av A. Adams, The Print kanske, att han torkade arbetskopior i micron.

Jo, jag har det i bakhuvudet jag också. Men han dog väl 1984 - fanns det konsumentmikrosar då?

Hur som helst, jag brukar inte vara så petig med drydown, det brukar sitta i känslan att det blir lite mörkare när pappret torkat. Men jag brukar anteckna exponeringdata och rita in pjattningar m.m. på en arbetskopia så jag inte glömmer till nästa kopiering - då vill man inte att arbetskopian ska se ut som ett misslyckat origami.

Fiber ÄR krångligt - varför har jag gett mig in på detta när RC är så behändigt och praktiskt. ;-)
 
Glöm inte att ett fiberpapper bör ges en längre framkallningstid än ett plastpapper.

Hela processen bör dras ut lite med fiberpapper, för att liksom spänna ut tonomfånget ytterligare.


Mvh Niclas,
 
Fiber är inte alls krångligt, inte ett dugg.

Det tar bara lite längre tid i mörkrummet.
Exponera, stoppa, fixera, skölja, HCA-a, skölja, hänga upp på plastnäta, fukta baksida och lägga i pressa...

Vad gäller skillnaden i känsligheten är det ju bara att testa...

Och att man bör framkalla fiber längre har inte med tonomfånget att göra utan beror på att RC-papper (inte alla) har inbyggda framkallningsämnen eftersom de kan maskinframkallas.
Man framkallar ju tills maxsvärta uppnås.

Och att man kan låta en bild ligga i längre för att göra den mörkare är en annan sak.
 
Enig, fiber är inte krångligt.

Jag gillar att det inte hastas i mörkrummet.

Fiber kräver (önskar!!!) mer ömma fingrar och gärna lite mer känsla,, blir alltså lite mer terapi och meditation över processen. Inte alltid eller nödvändigtvis men om man vill det så finns det större potential för detta med fiber än plast..

MVH Niclas,
 
mipert skrev:
Fiber är inte alls krångligt, inte ett dugg.

Det tar bara lite längre tid i mörkrummet.
Exponera, stoppa, fixera, skölja, HCA-a, skölja, hänga upp på plastnäta, fukta baksida och lägga i pressa...


Ja, men exponera, stoppa, fixa, skölja (mycket kortare tid) och torka i torkskåp, är ju några steg mindre.
Men, skit samma, det är det värt eftersom fiber blir snyggare och mer levande, även om jag inte är så impad av Ilfords fiberpapper (ska prova Kentmere, kanske).
Vad jag ville med tråden var att hitta ett arbetssätt som minskar tiden till färdig kopia, genom att använda RC i mellanstegen, men jag får nog skippa det.
 
Tanken är god Lars.

Jag vet många som har försökt detta.

Men det är en ren omöjlighet att lyckas kontrollera resultatet mer än ok..


Det skall också sägas att de som har en plaststandard och en fiberstandard som de kör med också lär känna exponeringsgraderna och tonerna,, då kan man slänga in en remsa billig plast och så känna i magen vart fiberpappret ligger i tid..
Men då försvinner ju hela vittsen att kopiera på fiberpappret enligt mig.

MVH Niclas,
 
Självklart kan du använda RC för de första provlapparna och råkopiorna.

Bara du testar fram skillnaden i känslighet så kan du mycket väl trimma in testbilder till den sista finlirsprovlappen.

Men eftersom tiden för att ta fram en provlapp inte blir så mycket längre för fiber tycker jag det är lite onödigt.

Framkalla 1,5 minut, stoppa 30 sekunder, fixera 30-60 sekunder och skölja en minut för att sedan torka med hårtork går snabbt.
 
Jag tror att jag lärde mig att fiberpapper generellt skall framkallas i minst 1,5min för att dra nytta av hela papprets potentiella tonomfång. 1,5 min är abs minimum.

Man hade visst också mycket att tjäna på att dra ut på framkallningen en bra bit över 2 min. (Fiber).

(Jag använde mig av 2min som standard själv när jag var som mest aktiv)

När det gäller att "tvärstoppa" framkallningen mitt i sin process (som många faktiskt tycks göra) är inte bra och det gäller både plast och fiber MEn i synnerhet fiberpapper.


MVH Niclas,
 
Normalt Ilfords MG IV RC 1K/44M, FB 1K

Jag gör testkopiorna på plast.

När jag är nöjd kör jag en testbit FB.
Justerar tiden testbit FB 2.

Sedan FB kopia.

Att få känslan direkt från RC till FB är nog mest en träningssak. Ofta & mycket.

Mikael: Menar du att du stoppar FB i 30s?
Själv ca 15-20s inklusive stoppets avrinning.

Micron funkar för att se dry down effekten.
Men kör inte för länge, det blir så skrynkligt då...
 
Erik Schalin skrev:
...Mikael: Menar du att du stoppar FB i 30s?
Själv ca 15-20s inklusive stoppets avrinning...
Precis så gör jag, totaltid 30 sekunder medräknat avrinning.

Emulsionen blir mättad med vätska efter 10 sekunder men pappersbasen tar lite längre tid att suga åt sig vätska. Stoppet skall ju tränga in och ”döda” framkallaren.
 
Hur länge set stoppas och fixas beror ju såklart på styrkan i stop/fix,baden..

För lite fixing är man ju rädd för. Jag vill ha ca en minut på färdig kopia.

Ett bra stopbad är viktigt då framkallare får chans att dabba av utan att så spä ut fixen så mycket.. Jag stoppar agiterande (viktigt) i ca en minut.



MVH Niclas,
 
mipert skrev:
Precis så gör jag, totaltid 30 sekunder medräknat avrinning.

Emulsionen blir mättad med vätska efter 10 sekunder men pappersbasen tar lite längre tid att suga åt sig vätska. Stoppet skall ju tränga in och ”döda” framkallaren.
Skriver du en bok Mikael så är jag sugen på första exemplaret...
 
Provade i går natt.

Faktiskt ingen skillnad i tid mellan MGIV RC 44M och MGIV FB 1K.

Däremot syns fler valörer i FB och tiden justerades upp från 22,4s till 25s.
 
Erik Schalin skrev:
Provade i går natt.

Faktiskt ingen skillnad i tid mellan MGIV RC 44M och MGIV FB 1K.

Däremot syns fler valörer i FB och tiden justerades upp från 22,4s till 25s.

Jaa, men du ser va fint.
Det löser sig, sa han som sket i badkaret. :cool:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.