Annons

Skillanden att filma

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielRubin

Medlem
har letat och letat efter skillnaderna vet lite men inte alls mycket o nu vill jag ha svar på tal haha!

vad är skillnaderna att filma i 24, 30, och 60 fps?

jag filmar med en Canon 600D ge mig gärna tips på vilka inställningar som e bäst för vad! all hjälp uppskattas, tack på förhand :)
 
Jag gick en videointroduktion via Nikon och fick då svaret att det berodde på nätfrekvensen.

I Europa har vi 50 Hz i väggkontakterna och då bör vi filma med 25 fps eller 50 fps för att undvika rullande flimmer från belysningen vid filmningen.

I USA har de 60 Hz och där bör man filma med 30 fps eller 60 fps.

24 fps har jag inget svar på.
 
Tror att PAL/NTSC-grejen (50/60 Hz) är lite förlegad nu, då dagens skärmar inte jobbar riktigt på samma sätt som en CRT. Ja, du har fortfarande en frekvens som styr hur snabbt man kan uppdatera en skärm, men det är hårdvaran som skickar signalen till skärmen som styr.

Som jag förstår det är 24 Hz (24 bilder/s) det som länge varit standard i filmbranchen, och är en frekvens som ögat uppfattar på ett visst sätt. Om du istället går upp till 30 eller 60 Hz, då kommer du att uppfatta filmen på ett annat sätt. Så det handlar alltså om hur du vill att filmen skall uppfattas. Ett exempel är Peter Jackssons "The Hobbit", som är filmad i 48 Hz, vid förhandsvisningar har publiken reagerat på att det känns sämre; detta eftersom vi är vana att se film på ett visst sätt, och en viss mängd detaljer.

Så filma lite på de olika frekvenserna, och bearbeta slutresultatet så att du kör ut filmen med samma frekvens och se efter vad som känns bäst.
 
Tror att PAL/NTSC-grejen (50/60 Hz) är lite förlegad nu, då dagens skärmar inte jobbar riktigt på samma sätt som en CRT. Ja, du har fortfarande en frekvens som styr hur snabbt man kan uppdatera en skärm, men det är hårdvaran som skickar signalen till skärmen som styr.

Som jag förstår det är 24 Hz (24 bilder/s) det som länge varit standard i filmbranchen, och är en frekvens som ögat uppfattar på ett visst sätt. Om du istället går upp till 30 eller 60 Hz, då kommer du att uppfatta filmen på ett annat sätt. Så det handlar alltså om hur du vill att filmen skall uppfattas. Ett exempel är Peter Jackssons "The Hobbit", som är filmad i 48 Hz, vid förhandsvisningar har publiken reagerat på att det känns sämre; detta eftersom vi är vana att se film på ett visst sätt, och en viss mängd detaljer.

Så filma lite på de olika frekvenserna, och bearbeta slutresultatet så att du kör ut filmen med samma frekvens och se efter vad som känns bäst.

Njae, det har ju inte så mkt att göra med hur tv-apparater gjordes.

utan snarare med flimmret som uppstår pga el-näten. Prova att filma en gatubelysning i samtliga lägen så ska du se att det flimmrar mer om du här i sverige kör på 30 eller 60 fts. Lysrör är också ett bra exempel då det kan bli märkbart.
 
Njae, det har ju inte så mkt att göra med hur tv-apparater gjordes.

utan snarare med flimmret som uppstår pga el-näten. Prova att filma en gatubelysning i samtliga lägen så ska du se att det flimmrar mer om du här i sverige kör på 30 eller 60 fts. Lysrör är också ett bra exempel då det kan bli märkbart.

vad föredrar ni själv att filma i ?

och e de något särskilt jag ska tänka på ? :)
 
vad föredrar ni själv att filma i ?

och e de något särskilt jag ska tänka på ? :)

Beror helt på ändamålet. Valet av slutarhastighet och frame rate baseras alltid på vad det är som ska filmas, och hur det ska redigeras.

Vill vi gå mot en filmlook så kör vi oftast 24fps, 25fps tillåter längre slutartider än 50fps om ljuset är lite svårare och om vi ska göra någon form av slow-mo så blir det 50fps.

Vi har inte riktigt någon 'standard'. Och oftast så blandas de under plåtning för att få fram resultatet vi var ute efter... :)

Som i den här, här finns både 25 och 50 (slow mo delen och den handhållna delen).
http://vimeo.com/39403439


Men här är två videos som kanske kan hjälpa till lite :)

http://revision3.com/filmriot/camera-setting-terms

http://www.youtube.com/watch?v=OSIhQ430mP8
 
Beror helt på ändamålet. Valet av slutarhastighet och frame rate baseras alltid på vad det är som ska filmas, och hur det ska redigeras.

Vill vi gå mot en filmlook så kör vi oftast 24fps, 25fps tillåter längre slutartider än 50fps om ljuset är lite svårare och om vi ska göra någon form av slow-mo så blir det 50fps.

Vi har inte riktigt någon 'standard'. Och oftast så blandas de under plåtning för att få fram resultatet vi var ute efter... :)

Som i den här, här finns både 25 och 50 (slow mo delen och den handhållna delen).
http://vimeo.com/39403439


Men här är två videos som kanske kan hjälpa till lite :)

http://revision3.com/filmriot/camera-setting-terms

http://www.youtube.com/watch?v=OSIhQ430mP8


Tack som faaan för all hjälp! det uppskattas verkligen! :)
 
En annan sak att tänka på vid filmning med dslr är tumregeln att sätta slutartiden till 1/2*fps dvs om du filmar i 25 fps så sätt slutartiden till 1/50. Detta för att få en viss naturlig suddighet i rörelser.
Detta gäller inte vid slow motion filmning då man vill ha så snabb slutartid som möjligt (oftast).

När det är ljust så brukar alternativet till ett ND-filter vara att snabba på slutartiderna för att inte få en för ljus exponering men då blir filmen väldigt hackig vid rörelser. ND-filter är att föredra för att ha samma slutartid genom hela filmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.