Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpt först vid bländare 8,0?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev mitt inlägg som svar till någon som rekommenderade 300/4, 400/5,6 och så vidare. Min poäng var att en zoom för 3500 såklart är sämre än ett fast objektiv för 10-15 000 kr, och att en zoom för 15 000 är bättre än en zoom för 3500.

Ett fast objektiv behöver inte automatiskt vara bättre än en zoom i samma prisklass, men att ett 5 ggr dyrare objektiv inte skulle vara bättre låter otroligt...

Jag skrev mitt inlägg som svar till någon som rekommenderade 300/4, 400/5,6 och så vidare. Min poäng var att en zoom för 3500 såklart är sämre än ett fast objektiv för 10-15 000 kr, och att en zoom för 15 000 är bättre än en zoom för 3500.

Ett fast objektiv behöver inte automatiskt vara bättre än en zoom i samma prisklass, men att ett 5 ggr dyrare objektiv inte skulle vara bättre låter otroligt...
Förstår att det är mig Du syftar på!
Jag har inte rekommenderat något alls utöver att jag skrev att jagar man skärpa för fågelfotografering så får man mest skärpa för pengarna om man väljer ett fast objektiv. Skrev också att jag inte tycker någon zoom håller måttet om man ska beskära bilden hårt. :) Sedan utgår jag från att frågeställarna är så klocka att de undersöker vad de ska köpa och inte skjuter blint.

Oskärpa får man med alla objektiv, vid fågelfotografering, oavsett objektivets kvalitet eftersom det kvittar vilken brännvidd man har så pressar man till det yttersta. Men ju bättre objektiv man har med sig desto större procentandel av det tagna bilderna är skarpa.

När det gäller de ljusstarka teleobjektiven så har inte heller de bara fördelar. Förutom att de är rejält tunga så blir skärpedjupet extremt kort när man kör på full bländare. Här är ett exempel på hur kort skärpedjupet blir:
Hela bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2656648.htm

Utsnitt som visar skärpedjup: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2656650.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar