Annons

Skarpt allroundobjektiv till Sony A350

Produkter
(logga in för att koppla)
ang skärpa på trädstammen beror säkerligen på den starka vårsolen som lyser direkt på barken ger kameran en snabbare slutartid och förlorar då samtidigt detaljer och kontrast

ang flagstången så kallas det oftast "color fringing", se lite mer jämförelse mellan bra zoom och ett mindre bra zoom objektiv vad det gäller denna fenomen, se under rubriken "color fringing" examples:
http://newcamerareview.com/sony_70_300mm_f_4_5_5_6_gid224.html
 
Intressant tråd. Vad gäller trädstammen uppfattar jag det som att skärpan är betydligt bättre till vänster på stammen, vilket väl blir bakom den centrala biten. Skärpedjupet är ju som du själv konstaterat väldigt litet, men jag undrar också om skärpan hamnat rätt? Om du kör stor bländare och fokuserar på mitten av trädet, blir det skarpt eller lägger sig skärpan bakom (bakfokus)? Då behöver något justeras.

Annars, med bra objektiv och kunskap om det kortare skärpedjupet, bör man få bra bilder direkt ur en DSLR också, även om en viss uppskärpning ofta är på sin plats. I bilder av människor tycker jag man ser tydligt hur mycket renare bilderna blir direkt ur en DSLR jämfört med kompakter. Man kan ju också öka den automatiska skärpningen i DSLR:en och även brusreduceringen (vilket gör att du bör få bättre bilder ur DSLR:en jämfört med kompakten även på ISO 400).
 
Bilden med flaggstången är en beskuren detajlbild, vänstra delen av en en översiktsbild. Jag har tagit nya bilder i mildare dagsljus - effekten av färgförskutningen blev mindre men betydligt större än vid fotografering av mina kompakta kameror: Canon G10 och Panasonic FZ28 under samma ljusförhållanden. Dessa bilder är inte dock inte uplagda här.

Vilka verktyg i Photoshop Elements 7 eller Camera Raw använder ni för att bli av med sådan "fringing" eller "aberration"?
 
Jag har tagit nya bilder i mildare dagsljus - effekten av färgförskutningen blev mindre men betydligt större än vid fotografering av mina kompakta kameror: Canon G10 och Panasonic FZ28 under samma ljusförhållanden.

vad betyder detta "färgförskutningen blev mindre men betydligt större än"?

har du jämfört med samma brännvidd på kamereorna?
 
Sony A350 med Sony 18-70 objektiv

Hej! Nu har jag hittat en förklaring till mina skärpeproblem med min Sony A 350 och 18-70 kit-optiken:

Unfortunately the one area where the lens does fall short is that of resolving power, as it struggles to deliver sufficient detail for the latest generation of 10-14 megapixel sensors. The fundamental problem is that, whilst it can give quite sharp results in the centre of the frame, it simply doesn't deliver sufficient resolution towards the edges and corners. This becomes especially noticeable when using it on the 14.2 MP Alpha 350, which ends up merely amplifying the lens's imperfections when viewing files on screen at 100%.

So the 18-70mm finds itself in a slightly uncomfortable position, as an aging design with insufficient resolution for the latest cameras. It simply can't match the optical quality of the other manufacturers' kit lenses, and has become the limiting factor in overall image quality when paired with Sony's new DLSRs. This in turn means that buyers who choose the Alpha 350 in the 18-70mm kit will likely be somewhat underwhelmed, and see effectively no increase in quality compared to the 10Mp Alpha 300 under most conditions. Indeed this highlights a fundamental issue with the megapixel race in APS-C DSLRs; there's not much point in increasing sensor resolutions if the lenses most users will be employing can't deliver sufficient detail, and Sony really need to update their kit lens to keep up.
 
bara genom att inhandla en billig Sigma 18-125 som ersätter Kit-linsen har du någonlunda överkommit problemet med skärpan
 
bara genom att inhandla en billig Sigma 18-125 som ersätter Kit-linsen har du någonlunda överkommit problemet med skärpan

Hittade igår ett Minoltaobjektiv hos en fotohandlare i Partille som blev "över" sedan de lade ner Minoltasortimentet. hade inte min Sony DSLR med mig och köpte grisen i säcken för 600 kr och vandrade hem med det/den - och är mycket nöjd efter första testerna!! 28-80 zoom med god skärpa och flink autofokus! Är nu bättre vän med själva kameran. Saknar dock en nedbländnings-kontrollknapp (så att man kan kolla skärpedjupet i förväg) samt en funktion som varnar för utfrätta ljusa partier i bilden.

Nu sneglar jag efter ett bra macroobjektiv. Kan plötsligen tänka mig begagnat Minolta eller annat märke...
 
Jämförelsebild med Minolta objektiv

Har nu laddat upp en bild på trädstammen med Sony A350 och det nyinköpta Minoltaobjektivet 28-80. Helt OK skärpa nu, tycker jag. Låter bilderna ligga kvar i min mapp, så att denna tråd ger någon mening för nya läsare framöver...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.