Annons

Skarpaste zoom som täcker det mesta

Produkter
(logga in för att koppla)

dc_audio

Ny medlem
Jag bytte nyligen fran en Nikon D40 med standard zoom (ej VR) till en D90. Anvander nu tva zoomar - 20-35mm 2.8 och 35-70mm 2.8.
Mycket nojd med D90 och dessa zoomar. Bilderna ar klart battre an med D40. vet inte hur mycket som ar kamera eller optik.
Soker en topp glugg, utan hansyn till pris som kan folja med jamt. I princip en kombination av de tva ovan.

Det finns sa mycket att valja pa; Nikon 24-70mm; Nikon 18-200mm; Nikon 16-85mm etc.

Eller ar det dax for en Sigma, Tamron??
 
Det beror väl alldeles på. Att Nikkor 24-70 är bäst optiskt sett är det nog ingen tvekan om, men det finns ju andra parametrar också.
 
Nikon 24-70 e väl de flestas drömoptik, men själv blev jag väldigt positivt överaskad av tamron 28-75 som bara kostar 1/4 av Nikons 24-70. Ta en titt på det e mitt förslag.
 
Jag har tittat pa photozone.de. Ser klart ut dar att 24-70mm 2.8 ar det basta Nikon producerar for en optik.

Jag inser att jag forlorar vid vinkel, speciallet det gamla 28mm.

Undrar hur objektiva de ar??. De ser ut att ge bade bra och daliga beyg som ar ett gott tecken.

Halsningar, Mats
 
Hej Mats.
Jag har provat ett stort antal objektiv de senaste åren. Det är en fråga om pris och storlek också.
24-70 f2.8 är mycket bra men det är stort, tungt och dyrt. Det är ju bra att ha ett DX-objektiv och då skulle jag rekommendera 16-85 med VR. Objektivet får mycket bra kritik i tester, lätt, inte så stort och bra pris.

Du får från vidvinkel till lite tele och bra VR. Dvs ha med det jämt som standardobjektiv eftersom det inte är så tungt att "släpa med sig" Eftersom du har en D90 blir stora tunga proffsobjektiv att balansen mellan objektiv och kamera inte bra. De väger ju dubbelt så mycket som din kamera.

Jag har också ett 35-70 D f2.8 som är ett kanonobjektiv även om det har några år på nacken. Det betraktades som ett proffsobjektiv på sin tid. Mycket skarpt. Sälj den inte eftersom du inte kommer att få det pris som den är värd.

Till slut Mats så anser jag att du skall använda Nikon-objektiv om du inte anser att de är för dyra. Andra objektiv kan var minst lika bra men det är inte alltid de fungerar helt bra på en Nikon eller de kan vara lite mer svåra att använda. Obs att det är min personliga uppfattning. Andra har kanske inte samma uppfattning.
Lycka till med ditt val
 
Ser klart ut dar att 24-70mm 2.8 ar det basta Nikon producerar for en optik.

Det beror väl på.. 70-200VRII är faktiskt skarpare än 24-70/2.8, men visst, ingen av dem är ju någon universaloptik... Jag är dock jäkligt nöjd med både mitt 24-70 och mitt 70-200VRII

Kika på http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2 så kan du jämföra i princip vilka gluggar som helst. Ställ muspekaren på pilen mellan graferna för att skifta vilken som skall visas.

Vidare håller jag med om att Tamron 28-75 är jävligt prisvärt.. Jag hade ett sådant själv, men det var ett måndagsex som när det var dags för tredje fokusjusterngen byttes in mot just 24-70. (Men när man känner och klämmer på dem så är det lite som att jämföra en kinderäggleksak med en stridsvagn)

Edit: Ah, nu såg jag att du letade efter kortzoomar... och ja, då är nog 24-70 fortfarande king-of-the-hill.
 
Jag bytte nyligen fran en Nikon D40 med standard zoom (ej VR) till en D90. Anvander nu tva zoomar - 20-35mm 2.8 och 35-70mm 2.8.
Mycket nojd med D90 och dessa zoomar. Bilderna ar klart battre an med D40. vet inte hur mycket som ar kamera eller optik.
Soker en topp glugg, utan hansyn till pris som kan folja med jamt. I princip en kombination av de tva ovan.

Det finns sa mycket att valja pa; Nikon 24-70mm; Nikon 18-200mm; Nikon 16-85mm etc.

Eller ar det dax for en Sigma, Tamron??

Om priset är oväsentligt så finns det i mina ögon bara ett vettigt val och det är Nikons 24-70/2,8. Enda abert med den r ju storleken och tyngden men då du redan har 20-35/2,8 så är det ingen särskilt stor skillnad vad jag minns av denna glugg. Om du nöjer dig med DX-objektiv så kan ju Nikons 17-55/2,8 kanske oxå vara ett alternativ eller deras 16-85 som iofs är klenare i sin konstruktion och har sämre ljusstyrka.

Men som sagt, om priset inte är ett problem så skulle jag välja Nikon 24-70 alla dar i veckan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.