Annons

Skarp vidvinkel för astro och landskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ingen expert, vet bara att objektivet anses så bra att en del har en extra (Nikon)kamera bara för det objektivet.

Vad jag vet förlorar man autofokus men det är ingen stor grej på en så extrem vidvinkel.

Ok, jag gissar att det finns adaptrar med focus confirmation om man nu vill ha det.

No problem, jag störtgillar mitt 14-24, det är spektakulärt bra och spektakulärt tungt och konstigt med frontlinsen.

Det verkar vara löjligt skarpt, dock får man ju betala för skärpan också. Lite väl häftigt för min plånbok just nu.

Känns närmare med Samyang 14/2.8 eller motsvarade från Rokinon.

Tokina AT-X SD 16-28/2,8 (IF) PRO FX är till fullformat och på vissa områden skall den vara bättre än Canons motsvarighet...

Tokina AT-X SD 16-28/2,8 (IF) PRO FX är till fullformat och på vissa områden skall den vara bättre än Canons motsvarighet...

Intressant. Jag kollade upp den och det verkar som du har rätt, den är jämförbar med Canons 16-35/2.8. Tyvärr inte lika bra utan lika medioker...utanför centrum, då alltså.

Det känns nästan som man har två val här, om man nu inte ska lägga ut 10k+ kr.

1) Köra på Samyang 14/2.8 eller motsvarande från Rokin.

2) Köra på vidvinkeländen och full bländare (f/4) på mitt befintliga 24-105 tillsammans med en barn door tracker, om jag nu kan få ihop en fungerande.

Intressant. Jag kollade upp den och det verkar som du har rätt, den är jämförbar med Canons 16-35/2.8. Tyvärr inte lika bra utan lika medioker...utanför centrum, då alltså.

Här är en som inte håller med dig om oskärpa i kanterna...

Men håller med dig till viss del... recensionerna på Tokinan är varierande och det går inte att köra filter på den utan ngt specialtillbehör...

Men för Astroscaping blir det aldrig fel med Samyangs 14mm f2.8... speciellt till de pengarna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar