Annons

Skarp på bländare 1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_145

Aktiv medlem
Nått objektiv ni har som är skarpt redan vid 1.4? Har ett Pentax 55 1.8 som är superskarpt men vill gärna ha ett 1.4 också

Det beror lite på hur hård man är. Jag en Sigma 85/1,4 som har hygglig eller rentav bra centrumskärpa på 1,4, men den blir märkbart skarpare om man bländar ned ett steg eller två.

(Jag har det till Nikon och bara utgår från att det finns till din kamera också, har inte kollat)

Jag har ett Nikon 50/1.4D och är nöjd med skärpan nere vid 1,4 men även som föregående talare märker man en tydlig skillnad redan när man bländat ned till 1,8.

Zeiss 85/1.4 funkar bra på 1.4, Sonys egna 50/1.4 kanske är hyfsad i mitten men tycker inte den duger på 1,4. Kanske nya Sony Zeiss 50/1.4 är bättre. Även Sigma 35/1.4 kan vara värd att hålla koll på.

Samyang 85/1,4 är helt ok på f/1,4. Jag sålde dock min för att det var så attans svårt att sätta fokus med full öppning - nu när jag har en NEX ångrar jag det, eftersom det är mycket lättare att fokusera manuellt med den ...

Samyang 85-1.4@1.4_2011-11-18.jpg
Stor bild finns här.

En liten fråga till trådskaparen.

Du har postat din fråga i Sony / Minolta-forumet. Det ligger ju då närmast till hands att tolka detta som att du är intresserad av karakteristiken på de ljusstarka objektiv som är tillgängliga med Alpha-fattning. Men sedan nämner du ett Pentax-objektiv. Gör du detta enbart som ett exempel pga att du känner till detta objektiv, eller är du generellt intresserad av bildkvaliteteten vid höga ljusstyrkor oavsett fattning, eller är du intresserad enbart av objektiv som passar till Pentax (dvs råkade du posta din fråga i fel forum)?
.

Janne kör med NEX, så han kan använda nästan vilka objektiv som helst ;)

Hehe, ja då är det ju bara att köra på! Mångsidiga spegellösa system har helt klart distinkta fördelar, även om jag för egen del knappast använder min NEX alls - älskar (min lånade) Sony A77-tjockkamera istället, vilket måhända har undsluppit mig nån gång...

Inte alls otroligt att detta beror på att jag bara har en enklare förstagenerations-NEX, och enbart "klämt lite" på NEX-7. Är helt medveten om att det knappast går att hitta någon kameramodell som verkar mer omtyckt av alla än NEX-7, inklusive av mycket duktiga och krävande fotografer världen över. Följaktligen måste det vara något gravt fel på mig här. :)

För att komma tillbaka åtminstone i närheten av ämnesfrågan, så är ett (för brännvidden ifråga) superlljusstarkt objektiv som jag har erfarenhet av, och som verkligen går att använda ända upp till sin maximala ljusstyrka, Zeiss ZA 135/1,8. Vågar påstå att kontrast och skärpa där är bättre än vad de flesta objektiv uppvisar nedblandade till 1:8,0... Givetvis blir även denna 135:a bättre med ett eller två stegs nedbländning, men försämringen vid full öppning är förmodligen mindre än något annat objektiv på marknaden som går att köpa för (trots allt) rimliga pengar. Somliga med bred erfarenhet säger att det är det bästa kommersiellt tillverkade objektivet någonsin.
.

Senast ändrad:
En del tycker bättre om NEX-6, och hävdar att sensorn på sjuan är felkonstruerad - den ger inte samma hörnskärpa med alla objektiv som sexan gör. Hur som helst är nog NEX-7 just nu den mest prisvärda spegellösing man kan köpa i Sverige då Cyberphoto säljer den för 5495:- med rabattkod :)

Jag är nästan lite sugen på att köpa en sån där Samyang igen i och med att jag har NEX nu, och dessutom ämnar jag köpa en Nikon FM3A som är betydligt bättre på manuell fokusering än några DSLR, fast egentligen räcker nog min 105/2,8 som kort tele både på Nikonkameran och NEX:en - det är sällan man har nytta av det extremt korta skärpedjupet med f/1,4.

Jag har också läst detta, och anser att det handlar om en rejäl missuppfattning. Sensorn i NEX-6 är en senare generation helt enkelt. Antagligen har man lyckats trycka ihop avståndet mellan mikrolins och fotodiodsbrunn eller nåt på NEX-6:ans sensor.

Vi kan förvänta oss en ytterligare förbättrad sensorgeneration från Sony framöver (nästa år enligt ryktena), men då blir ju inte NEX-6:ans sensor plötsligt felkonstruerad bara för det... :)

5.500 kr för en NEX-7 är förstås ett sanslöst bra klipp. Skulle för egen del omedelbart ha slagit till på detta ifall jag hade kunnat hosta upp dessa slantar just nu utan att ta kål på mig själv...
.

Jag vet inte huruvida man skall betrakta sensorn i NEX 7 som felkonstruerad. Det verkar däremot som om Sony bara tagit A77 sensorn och satt in den i en kamera med kortare registeravstånd och mindre telecentriska objektiv med problem mot kanten som följd. Det lägre pixelantalet på NEX 6 har helt enkelt färre pixlar att visa felet.

Nått objektiv ni har som är skarpt redan vid 1.4? Har ett Pentax 55 1.8 som är superskarpt men vill gärna ha ett 1.4 också

Du får vad du betalar för gäller väldigt mycket om du vill ha objektiv som är skarpa på full öppning.
Även Canon 85/1,2 blir bättre nerbländat 1 -2 steg.
Långa 300/2,8 och 400/2,8 mfl blir även de bättre om man bländar ner 1/2 steg eller mer.
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Samyang 85/1,4 är helt ok på f/1,4. Jag sålde dock min för att det var så attans svårt att sätta fokus med full öppning - nu när jag har en NEX ångrar jag det, eftersom det är mycket lättare att fokusera manuellt med den ...

Visa bilaga 129927
Stor bild finns här.

Precis det objektiv jag hade tänkt nämna också, och således slår ett slag för även jag ^^ Ett av mina favoritobjektiv till min D700, helt klart. Visst, kan vara lite knivigt att sätta perfekt fokus med f/1.4, men det brukar inte vara omöjligt. Förstoringsokular och "focus confirm chip" hjälper markant.

En del tycker bättre om NEX-6, och hävdar att sensorn på sjuan är felkonstruerad - den ger inte samma hörnskärpa med alla objektiv som sexan gör.

Ordet fel kan vara rätt men fel kostrurerad är nog definitvt fel ord. Nez-7 har problem med gamla vidvinkliga objektiv kostruerade för film Då filmen inte är lika vinkelkänslig som en digital sensor. Men den funkar bra med alla SONY objektiv. Så felkostruerad ur en SONY synpunkt är den inte, lika lite som en Sony kmaera är felkostrueraad för att inte Pentax objektiv passar på. Men om man har pentax objektiv så är den ju felkonstrerad då de inte passar......

Nikons 85 1,4G är riktigt skarp i mitten på bl 1,4. Den är faktiskt skarp även en bra bit utanför bildcentrum fullt öppen. Nikons 50 1,4 är ok i mitten på bl 1,4 men endast ok. Riktigt skarpt blir det sällan innan man bländat ner till 1,8-2,0. Tycker personligen att 50 1,8G är bättre på bl 1,8 än vad 1,4G är på bl 1,8

Man kan köra nästan vilka gluggar som helst på Nex tack vare det korta registeravståndet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar