Annons

Skapa korn i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är också jättenyfiken på detta, har tyvärr inget tips själv. Att scanna in ett negativ med riktigt korn låter intressant. Någon som har eller kan testa på detta?

"Riktigt" korn är busenkelt att fixa.

1. Ladda kameran med en rulle film med snyggt korn (min favvo är Tri-x).

2. Plåta himlen en dag när himlen är jämngrå, variera med lite olika tider/bländare så du får lite valmöjligheter vid inscanningen.

3. Framkalla

4. Scanna in, justera nivåer etc tills du bara har kornet kvar i bilden. Gör några olika varianter när du ändå håller på.

5. Lägg "kornbilden" i eget lager ovanpå bilden och justera opacitet etc etc tills du är nöjd.

Om man sedan gillar resultatet är upp till var och en. Men jag tycker det blir snyggt på svartvita bilder.

Jag använder mig av Grain Surgery 2 som är en plugin till PhotoShop. Tycker det funkar kanon för att slänga på olika typer av korn/brus.
Det finns en mängd olika inställningar man kan göra och det finns också färdiga inställnigar för att efterlikna olika filmtyper.
Funkar för mig!

Beställs lättast här:
http://www.visinf.com/gs/ps/

/Anders

Ett förslag kan vara att lägga till ett steg ock köra ett highpass-filter på bilden för att ta bort mjuka, stora skillnader i bilden, dvs allt utom kornet.

Att ta bilden mot en neutralgrå skiva kanske också kan vara bra.

Helt teoretiskt alltså, jag har inte provat.

/Daniel

AnnaKarin, tack för tipset. Det lät faktiskt busenkelt! Tyvärr har jag bara en digitalkamera och en Diana. Tror inte att någon av dem lämpar sig, tyvärr ;)

Jo visst kan man köra med noisefiltret i PS. Men noisefiltrets kornstruktur skiljer sig en del från äkta korn. Och jag är ledsen, men jag tycker inte att kornet från noisefiltret är snyggt.

AnnaKarin skrev:
Jo visst kan man köra med noisefiltret i PS. Men noisefiltrets kornstruktur skiljer sig en del från äkta korn. Och jag är ledsen, men jag tycker inte att kornet från noisefiltret är snyggt.

Frågan handlade ju om hur man skapar brus i Photoshop, så då var det ganska naturligt att svara just på detta. Självfallet är naturligt brus snyggare.

Simon Tirkel skrev:
Frågan handlade ju om hur man skapar brus i Photoshop, så då var det ganska naturligt att svara just på detta. Självfallet är naturligt brus snyggare.

Nja inte riktigt så, läs (hela) första inlägget så ser du att tråden handlar om att hitta ett alternativ till PhotoShops filter.

Jag brukar göra så här.

Ett nytt lager som jag fyller med ca 18 % grått

Väljer noise/add noise och lägger på ca 25 % Gaussian och väljer monochtomatic.

väljer sedan overlay på lagret och ställer fill på runt 50%

Men kan även rita till lite mörkare grå smala linjer och prickar på lagret man gjort sedan välja Gaussian blur så man får en gröt. Sedan väljer man unsharpen mask och gör det lite mer tydligt. innan man lägger overlay på lagret.

Då får man en efekt av grova korn och orent negativ.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto