Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa eld?

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Tjenare!
ska plåta en crossförare till hans sponsorplansch. tänkte mig då att jag ville ha lite eld som binner på backen som han kanske gör en fräck sväng runt el dyl.

hur får jag bäst snyggast eld?
dränka in trasor i diesel och tända på eller vad ska jag ha? ska vara i ett grustag så brandrisken är liten =)

vill få snygga lågor och gärna inte för mycket rök.

har ni några bra ideer?

/Daniel
 
Skulle kunna funka med en bensin/diselblandning i ett kapat oljefat. kan bli endel rök ifrån det. frågan är hur mycket det stör eller om du väljer en vinkel där inte röken stör lika mycket.
visserligen går det att göra det lite enklarae genom att elda ved med om du lyckas sprida ut det tillräckligt

/johan
 
Du ska definitivt inte hälla ut diesel eller nåt liknande på marken. Det kallas miljöförstöring:-(
Dessutom lär det ryka utav bara fan. Vanlig tändvätska eller lysfotogen och trasor är nog bäst. Det brinner inte lika explosionsartat heller.
 
Har inget facit att komma med, men några tips.

Diesel kommer som Martin skrev att ryka alldeles för mycket.

De som slaskar runt med en massa bensin och sedan tänder på brukar få reda på vad de gjort för fel på sjukhuset sedan när de förhoppningsvis vaknat upp... Skippa bensinen, ångorna är stygga och explosiva!

Hälla nåt direkt på marken tror jag inte heller på. Brinner upp fort och man skall som sagt inte hälla ut sånt i marken.

Lysfotogen eller lampolja i trasor tycker jag låter som det bästa alternativet. Har dock aldrig testat nåt sånt.

Tycker dock att det låter som en bra idé till bild!
 
tokfan!

JohanK84 skrev:
Skulle kunna funka med en bensin/diselblandning i ett kapat oljefat. kan bli endel rök ifrån det. frågan är hur mycket det stör eller om du väljer en vinkel där inte röken stör lika mycket.
visserligen går det att göra det lite enklarae genom att elda ved med om du lyckas sprida ut det tillräckligt

/johan

Ja, ta riktigt mycket bensin. Låt gärna dunsta lite först så det blandar sig ordentligt med syret i luften innan du tänder på. Be en bön och "one way to heaven"....

För h-e ingen bensin. Varför tror ni det heter "explosionsmotor"...

Lysfotogen, diesel eller tändvätska, indränkt i trasa är vad du skall använda. Inget annat.
 
Re: tokfan!

Tibor skrev:
Ja, ta riktigt mycket bensin. Låt gärna dunsta lite först så det blandar sig ordentligt med syret i luften innan du tänder på. Be en bön och "one way to heaven"....

För h-e ingen bensin. Varför tror ni det heter "explosionsmotor"...

Lysfotogen, diesel eller tändvätska, indränkt i trasa är vad du skall använda. Inget annat.

japp. stämmer ganska bra. men blir en fin effekt om det hanteras rätt. länkar till samma bild som tidigare som visar vad man kan få ut ur det hela.
http://g4.campus.ltu.se/~johan/lulebo/IMG_0644.jpg
dock kanske inte helt rätt effekt för detta tillfälle då den är en aning stor samt att det kostar endel.
 
Icke miljövänligt är bensin, funkar bra att hälla ut det direkt i sanden och fjutta på, men det beror väl på hur stor eld du vill ha.
 
jag vill att lågan ska vara max 1 meter hög.. gärna lite mindre.

Bäst hittills låter ju helt klart att dränka trasor av nått slag i lampolja el. dyl och fjutta på

vad är det som man har på facklor som brinner.. sånna man brukar se i filmer när dom går i grottor alltså =)

/Daniel
 
När jag har varit med på militära uppvisningar, brukar vi blanda ihop lite (mycket) budgetnapalm för maffig effekt. Tag 20-30liter bensin, rör ner ett eller två paket tvättmedel (geléar bensinen) och en hink sågspån (ökar brinntiden), vill du få ännu bättre fjutt på brasan kan du strunta i sågspånet och mixa i magnesiumpulver istället, brinner som f-n. Tänd hela rasket med ett eller två hekto sprängdeg eller en pentylstubin. En gång fick vi ett oljefat att dra 100meter spikrakt upp med en svans av eld... garanterat imponerande. Kanske ska tillägga att varken du eller motorcykelföraren bör stå allt för nära;-)
 
Re: sprit...

Tibor skrev:
Alkohol är det som brinner snällast. T-Röd eller gammal fin Whiskey... :)

Just T-röd är ju faktiskt ganska dumt att använda, förutom att det brinner med osynlig/färglös låga så är det också betydligt mer brandfarligt än fotogen/tändvätska.


// Erik
 
Det går att gelatinera kemiskt ren bensin med följande recept;

85 % bensin
14 % hönsäggvita
1 % jodfritt koksalt

Jag har inte prövat med motorbensin, eller med jodhaltigt koksalt, men det borde gå. Minsta lilla skvätt äggula förstör gelen.

Se till att inget rinner ner i marken, det är mijöstörande. Elda över en plåt.
 
Jag använde tyvärr aldrig någon eld när vi tog bilderna. Håller på att ladda upp några bilder i mitt album motocross/enduro.
Men är bara grundmedlem än så länge så det kommer ta ett tag och lägga in bilderna =) hehe
bara 96 timmar kvar tills nästa bild kommer. =)

/Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.