Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa 3d-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

sidosak

Medlem
Hejsan

Läste i senaste Foto på biblan om att skapa 3d-bilder av 2 foton. Såna man tittar på med gröna o röda glasögon.

Skulle vilja göra ett sånt av en 2d-dimensionell bild jag har. Problemet är att objektet jag vill göra 3d inte existerar i verkligheten.

Men jag kommer ihåg att det fanns serietidningar som ibland hade 3d-inslag. Det betyder att det borde gå att göra genom att teckna.

Nån som har kunskap om detta?

mvh Johan
 
Djupet i bilden bestäms väl av avståndet mellan det gröna och röda lagret, dvs ju större avstånd mellan rött och grönt, desto längre fram i bilden är objektet. Frågan är hur ett program ska kunna ta en platt bild och avgöra vad som finns i förgrunden resp bakgrunden? Kanske via färger, oskärpa etc, visst, men det blir knappast bra.

Har du däremot möjlighet att knäppa ett foto 2 ggr och kanske flytta dig 0.5meter åt sidan mellan fotona så kanske det skulle gå att sätta ihop något. Bara teorier såklart.

(givetvis brukar denna finness finnas i 3dprogram värda sitt namn. Men då är det ju en helt annan femma; programmet har ju all information den behöver för att skapa perspektivet/djupet i din "röd-gröna" 3dbild)
 
Japp, det där ser ut som en huvud man monterar på tripoden som låter kameran ställas till vänster resp höger. Jag antar att det då räcker med 1dm istället för med mitt förslag på 0.5m =)
 
I photoshop kan du göra sådana bilder genom att förskjuta den röda kanalen åt ett håll och den gröna åt ett annat håll
 
dan8708 skrev:
I photoshop kan du göra sådana bilder genom att förskjuta den röda kanalen åt ett håll och den gröna åt ett annat håll

Fast då blir det inte 3d.
3d blir det bara när förskjutningen beror på avståndet. Det som är närmare ska vara mer förskjutet än det som är långt borta.
 
Du kan göra ett par själv om du skaffar ett rött och ett grönt genomsynligt plastark. Borde vara möjligt att hitta i nån pappershandel. Sedan är det bara att tejpa fast på glasögonen, eller pannan om man nu inte råkar ha glasögon.
 
Blev nyfiken på att göra egna 3D bilder efter att ha läst den här tråden för ett tag sedan, men det var ju det där med glasögonen..

Tänkte ge ett tips på var det kan finnas och var jag hittade mina. Kolla med närmaste biograf som kanske visat SpyKids 3D eller liknande, om dom inte kan ha några glasögon kvar som ligger och skräpar. Dom är vackert Röd/Blå.

Så nu ska det göras 3D bilder. :)
 
Ett annat sätt som jag tycker är enklare är att (i PS)

*öppna de två bilderna
*I menyn för "Kanaler" välja "Dela kanal" (på bägge bildera). Då har du 6 stycken svartvita bilder, en för varje (RGB)

*Sen, i samma meny, välja "Lägg samman kanaler"
*Välj RGB och klicka ok.
*Ange R från den ena bilden och G,B från den andra.

Klart!
 
*** DENNA TRÅD ÄR ÖVER TVÅ ÅR GAMMAL ***

Men väljer att posta min länk här istället för att skapa en ny.

Detta är riktigt kul faktiskt!
Så har du lite tid över o ett par glasögon i lådan så finns en bra instruktion här.

3D-bilder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.