Annons

Skanner för negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha rekommenderat vilken skanner som skannar bäst 135 negativ fär avancerad hobbyfotografi. Jag fotograferar helst i svartvitt, men det är dyrt att köpa papperskopior på labb. Jag har nu en Epson flatbädd 1660, men jag tycker inte att det blir bra när jag skannar negativ, däremot jätte bra när jag skannar papperskopior.

Prisnivå runt 3000 kr (elleer lägre förstår).

Tacksam för tips!
 
museo12 skrev:
Hej!

Jag skulle vilja ha rekommenderat vilken skanner som skannar bäst 135 negativ fär avancerad hobbyfotografi. Jag fotograferar helst i svartvitt, men det är dyrt att köpa papperskopior på labb. Jag har nu en Epson flatbädd 1660, men jag tycker inte att det blir bra när jag skannar negativ, däremot jätte bra när jag skannar papperskopior.

Prisnivå runt 3000 kr (elleer lägre förstår).

Tacksam för tips!

har för mig att "min" fotohandlare i Västervik har en scanner, Minolta nånting och det var billigt.

Ring 0490-17450 och kolla.
 
Minolta Scan Dual III finns för under 3000:- på ScandinavianPhoto
.
Själv har jag en Scan Dual II som du kan säkert hitta för runt 1500:- begagnad. Den är jag mycket nöjd med. Har scannat in alla bilder jag har här med den.
 
Scan dual III kan jag också rekommendera. Flesta av mina bilder på fs är från en sån.
 
Begagnat

Det dyker upp en hel del begagnade filmscanners nu när många byter till digitalt, ofta ligger de runt en tusing i pris.

Själv har jag en canoscan fs 2710 (dock ej till salu) som jag är mycket nöjd med trots att den har några år på nacken. Jag gör ofta bilder i 30x40, ibland ännu större.

Skulle jag köpa en ny scanner skulle jag nog undersöka om det finns någon flatbädd som ger motsvarande kvalitet. Fördelen med flatbädd skulle vara att kunna scanna flera negativ åt gången samt mellanformat.
 
Scan Dual 3 är den enda vettiga du hittar ny i den prisklassen, sen kommer Scan Dual 4.

Kör du mest svartvitt så ska du inte satsa på en med ICE som annars är toppen(för vanliga dia och färgnegativ), men det funkar inte på svart vitt.
 
Min Dual II scannar neg. mycket dåligt. Endast DIA blir som man förväntar sig, men inte alla dia filmer blir lika bra heller.

Finns det ingen seriöst bra neg. scanner?
 
Scanna negativ som positiv så blir det bättre, eller använd annan scannermjukvara.
 
Tack för svaren!
Några frågor:
Hur många negativ åt gången klarar Dual III??
Vad är ICE, som tydligen finns på vissa Dual III?
Vad finns det annars för skanner mjukvara om man inte vill använda sig av tillverkarens tillhörande mjukvara?
 
Jag planerar att köpa en IV när jag får nog med pengar. Skillnaden i pengar är inte så stor, 500kr?
Sen får man ICE och större färgdjup.

/Henri
 
Min Canon FS400US är inte så dum. De finns för 4000kr begagnat. Lite långsam bara, men jag surfar på fotosidan under tiden. Skannar just nu faktiskt!

/Pontus
 
nikon coolscan ls2000

Jag har en coolscan ls 2000. den är jag grymt nöjd med.
Det bästa är dia tillbehöret. Man kan lägga in 25 bilder i magasiet, och den matar igenom alla 25 bilderna utan att man behöver göra någonting, förutom att göra inställningar och berätta för datorn vart alla desdsa skall sparas förstås. Man inser snabbt att sanna är en tidsödande process....
Sa jag att den är till salu för 4000:-...:)
 
supermax_fred

ICE är en teknik som används för att ta bort repor och dam på negativet/dia bilderna.
Det ofrånkomliga är dock att ha lite luftspray till hands när man scannar.
 
museo12 skrev:
Hur många negativ åt gången klarar Dual III??
Vad är ICE, som tydligen finns på vissa Dual III?
Vad finns det annars för skanner mjukvara om man inte vill använda sig av tillverkarens tillhörande mjukvara?
Negativhållaren tar sexremsor.

Ice är en dammborttagning som jämför en bild skannad med vanligt ljus med en skannad med ljus av annan våglängd, som har andra egenskaper när det gäller att tränga igenom damm och sånt. Funkar bra, men endast på färgfilm och inte på Kodachromedia. Scan Dual-maskinerna har inte Ice.

De andra program som finns till Dualen är Vuescan och Silverfast. Vuescan har ett lite udda gränssnitt men kan vara en bra problemlösare för vissa. Silverfast har jag inte hunnit prova än, men det skall ju vara ett riktigt bra program av professionell kvalitet. Det skulle inte förvåna mig om Silverfast löser alla problem som finns med skanning av negativ film.
eatfrog skrev:
Jag planerar att köpa en IV när jag får nog med pengar. Skillnaden i pengar är inte så stor, 500kr?
Sen får man ICE och större färgdjup.
Nej, inte heller fyran har Ice. Den har egen dammreducering, förmodligen mjukvarubaserad och med stor sannolikhet lika usel som andra mjukvarubaserade dammborttagningsmojänger.
 
Vilket skanner program är bäst om man skannar 50 % svartvita negativ och 50% färgnegativ??
Vuescan eller Silverscan?
Någon med erfarenhet??
 
Dammreduceringsprogrammet på Minolta scan dual IV kan man väl koppla bort?? En kompis kör det dock och det är uselt...tycker jag. Synd...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.