Annons

Skanner för diapositiv

Produkter
(logga in för att koppla)

anzon

Aktiv medlem
Hej

Är ute efter en scanner främst för att digitalisera diapositiv. Är inte så insatt i denna del av branschen men fattar att ju dyrare desto bättre kvalitet på resultatet, det är bara det att min budget ligger på blyga 1000-2000:-

Efter den premissen kanske det inte lämpar sig att ställa krav på scannern men är det någon som kan tipsa om det bästa för det priset vore jag mycket tacksam.

Har läst de flesta trådar om ämnet här på FS men det mesta är i fel prisklass.


Är dessa något att ha:


Plustek OpticFilm 7400

Canon CanoScan 9000F

Reflecta iScan 3600
 
Jag använde PlusTeck. Förmodligen spelar det ingen större roll men jag har bara använt PlusTeck 7200i. Vad jag lärde mig är att programbvaran är det viktigaste. Skaffa något bättre än den minivariant som brukar följa med.
 
Plustek 7400 är ett grymt bra köp, den ger möjlighet till fantastiska bilder, obs, jag skrev "MÖJLIGHET TILL FANTASTISKA BILDER". Att skanna och få det att bli bra tar månader eller år av övning.. Dia är lättare än negativ iofs.
 
Jag har bara erfarenhet av Canon 9000F föregångare Canon 8800F (av de alternativ du ger) som även det är en flatbäddskanner med möjlighet att skanna dia. Jag har även en filmskanner och fotograferar också av dia och neg, både mellanformat och småbild, så jag har jämfört resultaten från de olika metoderna. Flatbäddsskannern (Canon 8800F) fungerar utmärkt till mellanformat. De medföljande programvarorna från Canon och Silverfast ger enligt min bedömning likvärdigt resultat.
När det gäller småbild så ger filmskannern (Acer Scanwit) klart bäst resultat och är helt klart det absolut bästa alternativet när det gäller att skanna färgnegativ tack vare de medföljande profilerna för olika filmer. Jag skulle tro, men vet inte, att filmskannrar har program med sådana profiler som även om de ha sina brister i bland ändå är till stor nytta.
Avfotografering av småbild, i mitt fall med en systemkamera, bälg och ett förstoringsobjektiv ger näst bäst resultat (klart snabbaste metoden) och sämst resultat vad gäller skärpa och detaljrikedom ger flatbäddsskannern. De två senare metoderna kan om det gäller enstaka färgnegativ vara ett alternativ, men det är mycket jobb med konverteringen till njutbara färger. Flatbäddsskannerns program har visserligen särskilda konverteringslägen för färgneg, men om jag minns rätt imponerade inget av dem när jag provade dem.
 
Ja jag har funtat lite och tänkte kanske köra på Canoscan 9000F, trots att det främst är diabilder som skall digitaliseras har jag en hel drös med pappersfoton liggande och är inte hundra på var alla negativ till dessa är, en flatbäddare fixar ju även det...

Tack för all feedback!
 
Plustek för småbildsscanning är klart mycket bättre än en flatbäddscanner. Man behöver nog båda sorterna om man skall scanna 135 och 120-film. Det har jag. Plustek 7200 ger resultat så jag blir mer än nöjd.
Ett trettio år gammalt skitigt dia 36x24 nyscannat med Plustek 7200 (utgången modell, nyare ger troligen än bättre resultat)

www.fotokonst.net
 
Den här kanske hos Kjell & Co
http://www.kjell.com/sortiment/dato...tivskanners/plustek-opticfilm-7600i-ai-p92005

Det finns en billigare modell som heter 7400 också.

Scandinavian har några också:
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/10659462/dia-negativskanner

Jag har ingen egen erfarenhet av någon av dem.

Scandinavian har ganska högt pris på en del av skannrarna. Reflecta är klart billigare om de beställs från Tyskland (scandig.com). Jag misstänker, utan att ha kollat, att även Plustek är billigare. Kjells pris har åtminstone tidigare varit bra däremot, men jag har inte kollat nu.
 
ProScan 7200

Jag har scannat dior (och 35 mm filmremsor) med ProScan 7200 och är mkt nöjd med resultatet. Processen tar lite tid oc viss efterbehandling i PS eller liknande behövs för bästa resultat. Din budget räcker inte, den kostar runt 5000 kr. Men varför inte göra som ja gjorde - gick ihop med en polare och delade på kostnaden. Sen är det bara att komma överens om tider för användning. Så om du kan få två kompisar att bli intresserade av en bra scanner, så har du en inom ramen för budget.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Alla scannrar verkar bara ha dynamiskt omfång på 3,6.
Har för mig gamla rikitga filmscannrar hade betydligt bättre.
Dagens verkar inte vara i närheten.

Plustek OpticFilm 7600i Ai har 3,6 Kjell & Co 3999:-
Plustek OpticFilm 8200i SE har 3,6 Scandinavian 4295:-
Plustek OpticFilm 8200i Ai har 3,6 Scandinavian 5295:-

Vad skiljer de två 8200-modellerna åt som motiverar prisskillnaden på 1000:_ ??

Vilken scanner ger bäst resultat idag?
Har själv en Canoscan 9000F och är inte helt nöjd.
 
Trumskannrar kanske hade större dynamisk omfång än 3,6.
Min egen gamla filmskanner för småbild, en Acer Scanwit från 2000 har D max 3,2 och klarar det mesta och blir jag inte nöjd direkt så får jag skanna flera gånger och lägga ihop bilderna.

Jag har för mej att min flatbäddsskanner 8800F har både högre Dmax och högre upplösning än filmskannern, men det hjälper inte, filmskannern ger mycket bättre resultat vad gäller skärpa och detaljåtervinning.
 
Även jag har planer på att digitalisera en diabildsamling. Ett av alternativen är att skaffa en diascanner reflecta DigitDia 6000. Saken är att den är väldigt dyr. Ett av alternativen jag kommer på är att köpa den och sedan hyra ut den till andra som vill digitalisera sin diabilder. På en sån kan man scanna hela kassetter, även om det tar tid så är det passivt arbete för man behöver ju inte sitta där hela tiden. Går att göra över natten eller när man är på jobbet.

Är det någon som är intresserad av att hyra en sån scanner om jag köper den?
Vad skulle ett rimligt pris vara för t.ex. 2 veckor? Då kan ni ju scanna hur mycket ni vill.
 
Plustek OpticFilm 8200i SE har 3,6 Kjell & Co 2999:-
Plustek OpticFilm 8200i Ai har 3,6 Kjell & Co 3999:-


Vad skiljer dessa skannrar som motiverar prisskillnaden på 1000:-?
 
Köpte Plustek filmscanner OpticFilm 8200i Se idag och är riktigt nöjd så här långt. Den är betydligt bättre än min gamla Canon CanoScan 9000F.
Vuescan sopar också Silverfast under mattan med råge. Otroligt stor skillnad dem emellan.
 
Passar tjocka diaramar i Plustek OpticFilm 8200i SE?

Funderar på att köpa en scanner, tex Plustek OpticFilm 8200i SE, för att scanna dia 24x36 mm.

Är det någon som vet om gamla tjocka glasmonterade bilder eller 60-talets plastramar med glas
kan matas in utan att öppna ramarna?

Det rör sig om 100-tals bilder så det måste ju vara en viss produktivitet.
 
Jag vet inte om det går med en Plustek (jag använder Nikon Coolscan V själv) men det har inte så stor betydelse. De flesta scanners klarar tjockleken av diaramar med glas men resultatet blir så dåligt så räkna med att montera om alla dia i glasramar till glaslösa ramar innan du skannar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.