Annons

Skanner för diapositiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Scandinavian har ganska högt pris på en del av skannrarna. Reflecta är klart billigare om de beställs från Tyskland (scandig.com). Jag misstänker, utan att ha kollat, att även Plustek är billigare.

Gammal tråd men kollade på Scandig och tappade hakan. Nikon Coolscan V ED kostar 4000 EUR, förr var det i stort sett Kronor...

Om vi jämför Plustek OpticFilm 8200i med Reflecta DigitDia 6000, vilken ger bästkvalitet på bilderna vad gäller detaljrikedom och skärpa?
Tycker 8200i ger lite mjuka bilder som inte känns så skapra
 
Vilken är bäst? Plustec OpticFilm 8200i eller Reflecta Digitdia 6000?
Skannar nån av dem med AF mot filmplanet som skannrar förr i tiden?

8200i Dmax 3,6
6000 Dmax 3,8
 
Efter att ha scannat ett stort antal negativ kan jag helt klart rekommendera Epson V700/750
Med en extra negativhållare kan man dessutom få ett bra arbetsflöde.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/4877682/epson-flatbaeddsskanner-perfection-v750-pro

För stora mängder monterade dia är Reflecta DigitDia en trevlig bekantskap, om än något dyr. Men det går kanske att hyra en.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12913618/reflecta-skanner-digitdia-6000

Jag har själv V750 och jag kan INTE rekommendera den, den funkar till mellanformat, det kan bli helt ok med nån timmes efterbehandling per negativ-ruta. Småbild blir så dålig upplösning att det är ett skämt. Om man nu mot allt förnuft skannar småbild så rekommenderar jag att skanna på 6400 dpi, sen öppna bilden och skärpa den ordentligt och därefter förminska den till runt 8 megapixel, då får man en ok kvalité.. Tänk också på att testa höjdinställningen på negativhållaren och hitta den optimala höjden så du får ut så mycket som möjligt av skannern..

För småbild finns ju Reflecta Proscan 10T som ska ge ett resultat i nivå med Nikon Coolscan. Finns test av den på på www.filmscanner.info där de får ut 4100 ppi effektiv upplösning vilket låter riktigt bra, funderar själv på att köpa den till mina småbildsnegativ..
 
Reflecta ProScan 10T, matar den filmhållarna automatisk eller måste man mata fram varje ruta/diaram för hand när man skannar?
 
Jag har själv V750 och jag kan INTE rekommendera den, den funkar till mellanformat, det kan bli helt ok med nån timmes efterbehandling per negativ-ruta. Småbild blir så dålig upplösning att det är ett skämt. Om man nu mot allt förnuft skannar småbild så rekommenderar jag att skanna på 6400 dpi, sen öppna bilden och skärpa den ordentligt och därefter förminska den till runt 8 megapixel, då får man en ok kvalité.. Tänk också på att testa höjdinställningen på negativhållaren och hitta den optimala höjden så du får ut så mycket som möjligt av skannern..

För småbild finns ju Reflecta Proscan 10T som ska ge ett resultat i nivå med Nikon Coolscan. Finns test av den på på www.filmscanner.info där de får ut 4100 ppi effektiv upplösning vilket låter riktigt bra, funderar själv på att köpa den till mina småbildsnegativ..

Det beror på vad avsikten är med scanningen. Vi digitaliserade ett stort antal negativ (ca 100000) för att de skulle bli digitalt sökbara.
Negativen plockades ur diverse gamla negativfickor av varierande kvalitet, scannades, sköljdes, torkades och sattes in i nya syrafria arkivfickor. Flera ramar gav ett jämt arbetsflöde.
Någon efterbehandling gjordes inte på mer än ett fåtal bilder, där det redan fanns önskemål om användning.
Vad gäller kvalitén på bilderna så bör man tänka på att det är 10 år gammal hårdvara. Vid tillfället jag använde den var hårdvaran ca 3 år.
 
Varför säger en del att Flatbädd i stort sett är skit då om du får bra resultat?
Har du möjlighet att testa diabilder?
 
Varför säger en del att Flatbädd i stort sett är skit då om du får bra resultat?
Har du möjlighet att testa diabilder?

Jag vet inte varför en del säger att det ena eller andra är skit? Kanske tycker de det, eller också har de ingen egen erfarenhet utan för vidare sådant som andra sagt. Jag har som sagt testat dia och bloggat om det tidigare. Den bloggen finns tyvärr inte kvar, men skillnaderna där är inte större än för svartvitt, snarare upplevs de som mindre. Dynamiken är inte heller något problem som jag upplevt det, viktigt oavsett skanner är dock att man har en bra mjukvara, som silverfast ai studio till exempel.
 
Jag vet inte varför en del säger att det ena eller andra är skit? Kanske tycker de det, eller också har de ingen egen erfarenhet utan för vidare sådant som andra sagt. Jag har som sagt testat dia och bloggat om det tidigare. Den bloggen finns tyvärr inte kvar, men skillnaderna där är inte större än för svartvitt, snarare upplevs de som mindre. Dynamiken är inte heller något problem som jag upplevt det, viktigt oavsett skanner är dock att man har en bra mjukvara, som silverfast ai studio till exempel.

Jag har också gjort en test på olika skannrar, från trumskannrar till en flatbäddsskanner i samarbete med Keith Cooper på http://www.northlight-images.co.uk/reviews/scanner/scan-compare.html. Här kan du se hur stor skillnad det blir mellan de allra bästa skannrarna och en flatbädd.
 
Jag har också gjort en test på olika skannrar, från trumskannrar till en flatbäddsskanner i samarbete med Keith Cooper på http://www.northlight-images.co.uk/reviews/scanner/scan-compare.html. Här kan du se hur stor skillnad det blir mellan de allra bästa skannrarna och en flatbädd.

Bra test.
Precis som min lilla "minitest" visar finns skillnader, vad "som duger" beror i mångt och mycket på vilka krav man har och hur man skall använda sina bilder. Jag tycker tyvärr att folk ofta är väldigt kategoriskt för eller emot i dessa trådar, och då ofta utan, vad det verkar, egen erfarenhet eller utan att reflektera över vad man skall använda sina skannade bilder till.
 
Bra test.
Precis som min lilla "minitest" visar finns skillnader, vad "som duger" beror i mångt och mycket på vilka krav man har och hur man skall använda sina bilder.
Tror också att det är rätt stor skillnad på resultatet beroende på hur noga man trimmat in skannern. På både flätbädden och Imacon behöver man testa in optimal inställning.
 
Kör med diaduplikator i stället för att trassla med någon scanner som tar 5 min per dia! (Om du inte har obegränsat med tid eller pengar.)
 
Jag har skannat rätt mycket dia med epson 750 Pro och pdf mycket nöjd med resultatet.
Köp, skanna och sälj.
 
Jag fick en skanner av en vän idag, en Minolta Dimage scan Dual IV. Det har inte ICE/dammborttagning så man får vara noga med att blåsa/borsta bort damm innan. Jäklar vad den skannar diabilder fort. Denna skannar 4 diabilder i 3200 dpi på 2 minuter och 10 sekunder medan min Elite 5400 som krånglar tar 12 minuter på sig.
Igår fredag skannade jag 65 bilder med Elite 5400 på hela eftermiddagen medan jag skannade 200 bilder på 1/3-del av tiden idag och jag är helnöjd.
Undrar hur fort V850 Scannar.. Eller Reflecta ProScan 10T.
 
Jag kan inte tiderna för min 850, men man vill inte sitta och vänta... Det gäller att ha annat datorjobb att göra under tiden. Fördelen är att det enda man behöver göra är att ladda nya dia och trycka på knappen igen.
 
ANNONS