Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna negativ med Hp G4050

Produkter
(logga in för att koppla)

djac

Medlem
Hej,

Jag har sett flera trådar som livligt diskuterar skanning av negativ men har svårt att komma till konkreta råd. Försöker ställa frågor runt de problem jag har som jag behöver hjälp med.

Jag har en Hp G4050 skanner som ska vara speciellt lämpad för att scanna film, har både Hps mjukvara och VueScan installerat men lyckas inte riktigt med någon av dem.

Det jag är ute efter är att skanna "familjebilder" från negativ, dvs ganska mycket bilder med en önskan om ett hyfsat resultat för att visas på skärm/tv.

Helst vill jag kunna fylla ramen med negativ och få dem skannade så automatiskt som möjligt.

Med Hps programvara har jag lyckats markera upp alla bilderna för att sen låta skannern läsa av dem i sin egen takt men resultatet är för dåligt tycker jag.

Med VueScan får jag den bara att läsa en bild i taget, det är för arbetsintensivt, har inte jobbat med resultatet.

Vore väldigt tacksam för tips på hur man kan lägga upp detta.

Tack
 
Att skanna kan vara ytterst problematiskt. Och jag tror tyvärr inte att din skanner är den allra mest ultimata. Som jag ser det har du några alternativ:

1. Köra med den skannern du har. Om du har möjlighet tycker jag att du ska testa Silverfast; det är en bra skanningsmjukvara.

2. Hyra en bättre skanner. Det är inte så vansinnigt dyrt.

3. Låta någon annan skanna. Bra resultat, men dyrt.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Har väl insett att perfektion lär jag inte få men det jag har lyckats producera hittills är i princip oanvändbart. Har sett några exempel på bilder scannade med just denna scannern, som är långt bättre, acceptable för att visas på skärm för familj iaf och det är väl där jag får sätta mina förhoppningar ungefär.

Har sett i de andra trådarna att målen verkar vara högre satta än så och då är det ju en helt annan diskussion.

Som jag ser det här så är det ett långtidsprojekt, har inte möjlighet att sitta så länge med detta mer att ladda en film då och då, låta scannern gå en längre stund på egen hand. Därför blir det nog inte rimligt att hyra tyvärr.
 
Jag har en HP G4050. Jag köpte den enkom för att göra kontaktkartor, eftersom man kan scanna en hel 36-bilders småbildsfilm samtidigt i en scanning. Scanningsytan är nämligen en hel A4. Även för att jag ska kunna scanna stora negativ och gamla glasplåtar. Jag upplever denna scanner som fullkomligt värdelös att scanna negativ mindre än 9x12 cm (om man har krav på bra detaljskärpa). Fast nöjer man sig med halvtaskiga och lite luddiga bilder så duger den givetvis för mindre negativ också. Något som liknar filmkorn har jag inte lyckats få ut från denna scanner, bara en luddig grå massa. Så har du lite högre krav rekommenderar jag en annan scanner.
 
Man kan ju undra hur PC Magazin kommit fram till detta...?

"Scan quality for film was also excellent, only a touch below the best I've seen. On our standard 2,400-ppi slide scan, for example, the G4050 didn't retain quite as much detail as the far more expensive Epson Perfection V700 Photo or the Epson Perfection V750-M Pro, but it was close behind. And what the G4050 loses in detail—with a slightly soft focus—it makes up in color fidelity.

On one film scan of a bride walking down the aisle, the G4050 did a dramatically better job of capturing the sheen from the satin dress than did a commercial photo lab working from the same negative. The scanner also did well on dynamic range (the ability to retain all the steps in shading from white to black), such as with a dark tree line against a light sky with white clouds."
 
Man kan ju undra hur PC Magazin kommit fram till detta...?

"Scan quality for film was also excellent, only a touch below the best I've seen. On our standard 2,400-ppi slide scan, for example, the G4050 didn't retain quite as much detail as the far more expensive Epson Perfection V700 Photo or the Epson Perfection V750-M Pro, but it was close behind. And what the G4050 loses in detail—with a slightly soft focus—it makes up in color fidelity.

On one film scan of a bride walking down the aisle, the G4050 did a dramatically better job of capturing the sheen from the satin dress than did a commercial photo lab working from the same negative. The scanner also did well on dynamic range (the ability to retain all the steps in shading from white to black), such as with a dark tree line against a light sky with white clouds."

PC Magazin kanske inte vet hur filmkorn ser ut? Utan bara hur fyrkantiga pixlar ter sig?Jag använder Canoscan 8800F som kostar ungefär lika mycket, för scanning av enskilda småbildsnegativ. Det blir inte riktigt bra det heller, men skyhögt bättre än G4050. Kolla andra trådar här på forumet om G4050, jag har bildexempel där som visar skillnaden, och då är det scannat med samma program Silverfast SE och samma negativ.
 
Tack Nils,

Jag skulle verkligen behöva ngn lösning som tar flera bilder samtidigt, så många som möjligt, och som ligger rimligt i pris. Finns det någon annan känd produkt som gör detsamma men med ett ok resultat?
 
Tack Nils,

Jag skulle verkligen behöva ngn lösning som tar flera bilder samtidigt, så många som möjligt, och som ligger rimligt i pris. Finns det någon annan känd produkt som gör detsamma men med ett ok resultat?

Jo jag föll för just den möjligheten med denna scanner. Att kunna scanna en hel 36-film samtidigt för kontaktkartor. Dessutom att den kan ta negativ upp till A4, t.ex gamla glasplåtar. Men skärpan blir för dålig för att scanna småbildsnegativ, i alla fall för kräsen användning. Däremot kan det säkert vara så att färgåtergivningen och nyanserna där fungerar bra, vid scanning av dia och färgnegativ. Men det har jag knappt ens provat med HP-scannern.
 
VueScan och HP G4050

Hej,
Ser att detta är en lite gammal tråd, men eftersom jag just skaffat en G4050 för ett långtidsprojekt med att scanna ett arkiv med diabilder, så tänkte jag hoppa in här.
Vad gäller programvaran som följer med scannern så tog det lite för lång tid att fibbla med inställningarna för varje scanningspass, den envisades med ett "poppigt" utseende på bilderna med för mycket svärta, och dessutom så hängde den sig var och varannan gång. Dags att titta på alternativa programvaror. Jag fastnade för VueScan eftersom Silverfast inte stödjer ICE infraröd borttagning av damm och repor med denna scannermodell, något som däremot VueScan gör. Jag vet inte "diac" varför du inte lyckades med att scanna fler bilder i ett pass, kanske glömde du kryssa i "Visa flera markeringskonturer" under fliken "Beskär" i VueScan? Med den är det inget problem att markera upp alla 16 diabilderna och köra scanningen i ett pass. Jag kör autoinstälningar på rubbet och kvalitetsnivån på arkivering, bilderna som trillar ut ser okej ut och lander på ca 3MB styck i snitt, ca 4000x7000 någonting, 24-bits JPEG. Kör med följande under filter:
Infraröd rengörng = Medel
Återskapa färger ikryssad
Förbättra urblekt bild ikryssad
Kornminskning = Medel
Skärpa ikryssad (ja det är lite slappt, jag vet)
Tycker VueScan gör ett mycket bra jobb. Färgerna är bra, kanske något återhållna, men neutrala. Ja det var ju det jag valde, Färgbalansering = Neutral, så den inställningen verkar ju göra vad den ska. :)
Visst, du drar inte nytta av 6-färgers möjligheten, men det finns väl ingen 3:e-part program som gör, och resultatet här är good enough för min del...
Mvh Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.