Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna negativ, 126 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

erikakri

Ny medlem
Hej!
Jag har gamla 126 mm negativ som jag skulle vilja digitalisera och framkalla. Jag är nybörjare inom detta och har sökt på forumet efter gamla diskussioner och läst en del men har fortfarande en del frågor som jag hoppas någon kan svara på!
Det är som sagt 126 mm (28*28mm) som jag tror är tagna med en istamatic-kamera.
Om jag har förstått det rätt så går det att skanna negativen om man har hållare för mellanformat. Vad är mellanformat? Går det även att använda 35 mm hållare?
Det verkar även kunna gå att göra en egna hållare som passar 126 mm. Är det någon som har något bra tips på hur man gör?

När det kommer till skanner så har jag tittat på två olika modeller: Canon Canoscan 5600f och 9000f. Vilken skulle ni rekommendera för ändamålet? Eller är det någon som har något annat tips på bra skanner som inte kostar alltför mycket?

/Erika
 
mellanformat-mallen är det knappast, den är för negativ på minst 60x60mm.
Det är lite svårt att hitta modeller som kan ta annat än 135-film eller mellanformat verkar det som, jag letar själv efter hållare som fixar APS-neg, men det är inte heller så lätt trotts att det var väldigt vanligt ett tag och bör finnas mängder med rullar där ute..
Skulle tyverr inte rekomendera en flatbäddscanner (som de du valde mellan) men jag har tyverr inget bättre att komma med heller :)

EDIT: Nej nu tänkte jag nog helt fel här, jag antog att du hade 126-film och inte 126mm film, hur är det?
 
Hej!
Jag har gamla 126 mm negativ som jag skulle vilja digitalisera och framkalla. Jag är nybörjare inom detta och har sökt på forumet efter gamla diskussioner och läst en del men har fortfarande en del frågor som jag hoppas någon kan svara på!
Det är som sagt 126 mm (28*28mm) som jag tror är tagna med en istamatic-kamera.
Om jag har förstått det rätt så går det att skanna negativen om man har hållare för mellanformat. Vad är mellanformat? Går det även att använda 35 mm hållare?
Det verkar även kunna gå att göra en egna hållare som passar 126 mm. Är det någon som har något bra tips på hur man gör?

När det kommer till skanner så har jag tittat på två olika modeller: Canon Canoscan 5600f och 9000f. Vilken skulle ni rekommendera för ändamålet? Eller är det någon som har något annat tips på bra skanner som inte kostar alltför mycket?

/Erika

canonscan 9000 är prisvärd och ganska OK, men det blir inte alls lika bra som en filmscanner för 135 film (24x36mm)som du tyvärr inte kan använda om filmrutan är för stor.
 
Ah blev lite snurrig på hur det låg till där ett tag så jag fick kolla upp

Wikipedia
"The term "126" was intended to show that images were 26mm square, using Kodak's common 1xx film numbering system. However the image size is actually 28 × 28 mm, but usually reduced to approximately 26.5 × 26.5 mm by masking during printing or mounting."

Anyways, verkar som att den nästan borde funka i 135mm filmhållaren då 135 film är 36x24mm, och jag vill minnas att sist jag använde en flatbäddscanner var hållaren lite större än behövligt.
 
Du har rätt, det är 126-film jag menar... Är som sagt nybörjare och har inte riktigt lärt mig begreppen :)
Vet du om man kan använda hållare för 135-film till 126-film?
 
Det fungerar bra att skanna 126-film med en filmhållare för 135-film. Filmen är som sagt lika bred, så det är i princip bara storleken på negativet som är annorlunda. Dock blir det lite krångligt om filmhållaren för 135-film har fysiska avdelare för varje filmruta (som på nedre bilden här: http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29038729px05301220/T/340x340/C/FFFFFF/url/pack-filmhallares-rack.jpg).

Till min Canoscan 8800f (föregångare till 9000f) saknar dock filmhållaren för 135-film dessa avdelare och ser då ut ungefär som den nedre hållaren här: http://www.ni.se/20.0.0.1/16442/cache/16442_7d5b5a4faa23f22353cf13e5f811dd3e.jpg

Om det är så att det är hållare av typ 1 som medföljer så går det dock ändå att skanna filmen, men då får man flytta om filmen inför varje skanning av en ny bildruta för att få rätt utsnitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.