Annons

Skanna gamla fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyperboré

Ny medlem
Förlåt, min fråga är säkerligen trivial och dessutom sannolikt besvarad många gånger. Men jag har letat här men inte hittat något svar som hjälper mig.

Jag tänkte skanna in gamla fotografier från min och mina barns barndom (för att kunna förse dem med) och köpte därför en flatbäddsskanner, HP4850.

När jag skannar på den kan jag välja mellan 75 och 19200 ppi, men skanner föreslår 200. Barnen säger till mig "använd högsta möjliga upplösning" och då försöker jag göra det. Men när jag går över 1200 så fungerar maskinen inte. Dvs den håller på en kvart och sedan blir det något fel.

Är det mening att använda mer än 600 (då tar det rimlig tid) med tanke på att mina gamla papperskort ju är vanliga amatörbilder, dvs väl inte har proffs-skärpa? Vad säger ni som kan?

För övrigt tycker jag att det verkar som att det är viktigare att se till att få bort dammet än att ha hög upplösning. Rätt? Bra tips?

Sedan har vi gamla smalfilmer också från barnens barnatid. Hur beter jag mig för att kunna skanna in dem? Vad behöver jag för utrustning? Eller kan man skicka dem någonstans (det är ju inte så väldigt mycket och lär ju inte bli mer)? Kostnad?

Hoppas att någon kan ta sig tid att ge ett klokt svar. Tackar!
 
Att skanna med högsta upplösning gäller inte när man skannar med flatbäddsskanner. Bildfilerna blir snabbt ohållbart stora och man vinner inget i kvalitét på det. När jag skannar vanliga pappersbilder brukar jag skanna i ca 300ppi och lägre om jag bara skannar för att visa på skärm. Skannar man film använder man högre upplösning pga att bilden ska förstoras en hel del från negativet och då brukar jag skanna i 3200ppi för mellanformatsnegativ.
 
Din skanner har en högsta (teoretisk!) upplösning på 4800 ppi, allt över det är meningslösa interpolerade siffror, ingen ytterligare information tillförs i den digitala bilden (skannern "hittar på" fler ppi och skapar alltför stora bildfiler). 4800 ppi är till för att skanna negativ eller dia. I en pappersbild finns inte mer information än max 300 ppi, sannolikt inte mer är 200 ppi. Det är meningslöst att skanna i mer än 300 ppi.
 
Hej!

Du kan lämna in filmerna till närmaste fotohandlare.

5 st super8 till DVD kostade mig ca 3000 kr
 
Hej

Har scannat mitt första år i livet filmat med Kodachrome super-8 (1971-1972) och resultatet har blivit mycker bra. Det är inte billigt men det blir mycket bra resutlat.

http://www.uppsalabildteknik.com/

I sommras så var det en tidning som gjorde en test på olika företag som scannade smalfilm men jag minns inte riktigt vilken tidning som gjorde detta.

// Fredrik
 
Tack för hjälpen ovan. Nu har jag skannat en massa pappersbilder med 300 ppi och det blev bra.

Så nu försöker jag mig på gamla dia (småbild). Och läser ovan att jag bör välja högre ppi, förslagsvis 3200. Men vilken förstoringsgrad avses då? Min skanner föreslår 200 ppi och 300%. När jag försöker ändra till 2400 ppi står maskinen och jobbar en lång stund, varefter jag tröttnar.

Så försöker jag med att ändra till 100% (eftersom jag ovan fick argumentet att ha högt ppi eftersom bilden skall förstoras från dian). men då talar skannern om att det är bättre att öka förstoringen och minska antalet ppi.

Kan någon förklara för mig varför och hur jag gör bäst med % och ppi?
 
Alldeles riktigt, du bör skanna i 3200 dpi - men i relation till originalets storlek, dvs 24 x 36 mm. Det borde finnas en inställning i skannerprogrammet där du definierar "Target size" eller vad HP kallar det, det bör då vara "original" eller 100%.

Då får du den högsta upplösningen skannern är kapabel att åstadkomma, och en bildfil med bildstorlek 24x36 mm, 3200 dpi.

Om du ställer in 300%, dvs skannar till en större storlek måste du ställa in en lägre upplösning för att processen ska bli hanterbar

Du kan också ställa in en önskad storlek på resultatet, dvs skanna till en viss fysisk storlek, säg 4x6 tum, 300 dpi.

24x36 mm i 3200 dpi motsvarar ungefär 10x15" i 300 dpi (3200 / 300 = 10,66"). OBS dock att din skanners 3200 dpi är en teoretisk upplösning, optiska begränsningar och annat ger knappast en reell upplösning på mer än 2400, kanske bara 1600 dpi. Diats egenskaper kan ge ytterligare begränsningar.
 
Ursäkta, din skanner har 4800 dpi (det är min flatbädd som har 3200 dpi...). Byt "3200" i mitt inlägg mot 4800 dpi.
 
Tack för hjälpen och ett snabbt svar. Jag fattar dig som att jag bör köra med 100% och hög dpi för att få så bra resultat som möjligt.

Men när jag gör det så säger maskinen "Om du vill öka storleken och detaljrikedomen för en dia eller ett negativ bör du öka skalan i stället för upplösningen. Vill du återställa upplösningen och justera skalan?"

Varför gör den det?
 
Tyvärr, vet inte. Olika skannrar har olika program, vet inte hur HPs ser ut.

Har du försökt ställa in en storlek på slutresultat, dvs den storlek du vill skriva ut bilden i?

T.ex. 10x15 cm, upplösning 300 dpi? 300 dpi räcker väl för utskrift.
 
Tyvärr, vet inte. Olika skannrar har olika program, vet inte hur HPs ser ut.

Har du försökt ställa in en storlek på slutresultat, dvs den storlek du vill skriva ut bilden i?

T.ex. 10x15 cm, upplösning 300 dpi? 300 dpi räcker väl för utskrift.
 
ANNONS