Annons

Skandalpris? Oh yes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Calliii

Aktiv medlem
Ni där ute som har koll på sådant här...

HUR i *** kan Nikon sälja en laddare för 2000 kr?!
För mig känns de ju verkligen bortom allt sunt förnuft, å andra sidan är jag inte så insatt i ämnet.

Som sagt, ni som vet, vad är orsaken till detta skyhöga pris på Nikon MH-21?

Ska man lägga 2000 kronor på en laddare vill jag gärna veta vad det är jag betalar för.
Fast Nikon har ju rätt bra förhandlingsläge.. Finns inget alternativ och de verkar va ens skyldighet som kund att betala resorna till kamerföretagens styrelse..

Ja det är ju precis som du säger monopolsituationen.
Men det kan finnas ett alternativ. Kjell & Company har en mulitladdare med laddplattor för i princip varenda jäkla kamerabatteri som finns. Har för mig att det var 399 eller ngt sådant den låg på.

Kolla på kjell.com

Eller så köper du en åt mej som inte verkar tycka de är konstigt att nikon tar ut 2000 kr för varje tillbehör.

Det är ju skandal att det finns företag som dristar sig till att tjäna en slant på sina produkter. Det enda som är acceptabelt är när man själv tjänar en rejäl hacka. Men att andra tillåts göra det, aldrig!

Torparfarsan skrev:
Det är ju skandal att det finns företag som dristar sig till att tjäna en slant på sina produkter. Det enda som är acceptabelt är när man själv tjänar en rejäl hacka. Men att andra tillåts göra det, aldrig!

Ligger en del i det du säger men om Nikon tar 620 kr för en laddare till EN-EL3 batterierna och sen 2000 för EN-EL4, då tycker i alla fall jag att resonemanget att "tjäna en slant" gått till överdrift.

Men som sagt, om någon kan ge ett vettigt argument till prisskillnaden eller priset överhuvudtaget på en fjärrutlösare och en laddare (samma pris nämligen) så visst, men det är inte det ni har gjort.

Torparfarsan skrev:
Festlig ironi, hörru. Tänker du på samma sätt om vår svenska lagstiftning om oligopolkontrollerade priskarteller eller den europeiska dito gällande företagsförvärv och monopolställning?

Har dom på nått sätt kodat batteriet så det är omöjligt att använda andra laddare?

Det mest ironiska är att laddaren tillverkas i ett låglöneland av en underbetald arbetare och TK för produkten är antagligen nånstans runt 10 kr

Jag delar uppfattningen om att ett kompletterande piratbukten ska tas fram, ett där man kan beställa varor utan att betala för dem.
Världen har faktiskt utvecklat sig och det är bara för företagen att acceptera och lära sig leva med det, eller lägga sig ner och gå i konkurs!

Smakar det så kostar det ;) Vill man ha är det dessvärre bara att punga upp stålarna!
Förstår dock vad du menar och det känns rätt dyrt. men såäre!

Hm.. jag antar att din laddare gått sönder? Jag har haft många uppladdningsbara prylar och varit mobil-beroende (har ägt runt 30 stycken :)) men aldrig att en laddare har gått sönder..

Att en laddare går sönder.. det har jag aldrig ens tänkt tanken på att det kan hända.. lustigt.

Florestan skrev:
Festlig ironi, hörru. Tänker du på samma sätt om vår svenska lagstiftning om oligopolkontrollerade priskarteller eller den europeiska dito gällande företagsförvärv och monopolställning?
Jag tänkte nog närmast på den inställning som är ganska så vanlig på fotosidan.se.

Jag tycker att vi alla här på FS skall bojkotta alla Nikon prylar och alla andra också för den delen och bygga egna grejer så kan de sitta där med sin långa näsa. Då har vi vunnit och de får lägga ner sin fina fabrik!

Torparfarsan skrev:
Så du menar att det inte finns några hutlösa priser, bara snåla konsumenter?

Konstigt att det finns en hel del EN-EL3 laddare från tredjepartstillverkare men inte för EN-EL4. Vad kan det bero på?

Köpte min laddare på Ebay för ca $120 (samma pris som på BHPhoto - dock slut i lager hos dessa), köpte även EN-EL4a på Ebay för ungefär samma pengar. Landade på ca 1500-1700 med fraktkostnader mm inräknat.

// Maxe

timofej skrev:
Konstigt att det finns en hel del EN-EL3 laddare från tredjepartstillverkare men inte för EN-EL4. Vad kan det bero på?

Efterfrågan på en-el3laddare är förstås mycket större än på en-el4-dito (betydligt fler användare). Detsamma gäller batterierna.

Per

Per skrev:
Efterfrågan på en-el3laddare är förstås mycket större än på en-el4-dito (betydligt fler användare). Detsamma gäller batterierna.
Det gör det inte alls. Det finns en uppsjö av EN-EL4 piratbatterier.

Det är inte säkert att antalet presumtiva kunder för en-el3 laddare är större än för en-el4 dito (även om mycket möjligt). Alla får ju en laddare i samband med kameraköp. Det är få som lyckas att slarva bort/ta sönder den. Men tänk på alla D300 ägare som köper batterigreppet och vill ha 8,0 fps. De som inte har råd och köper pirat en-el4 för säg 200 spänn inkl. frakt hur känner de när de upptäcker att de ska komplettera batteriet med en laddare för 2000:-? Därför menar jag att det är konstigt att samma producenter som gör en-el4 inte kan tillverka även en laddare till det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar