ANNONS
Annons

Skall köpa skärm...

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Hej.

Jag skall köpa mig en ny skärm.
Maxpris 15.000 ink moms.

Vad jag är ute efter är en skärm som visar färger så rätt/bra som möjligt utan att offra storleken för mycket.

Eizo har ett gäng olika 24"-are, allt från 6.000 och uppåt.
Alla dessa har SPV-A panel, som jag förstått är en ok panel för foton.
Denna skärm säljer de ut för bra pris just nu:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1626

När jag tittar på 30"-are så har ALLA SPV-A panel.

Min fråga är väl eg, hur bra är dessa 30"-are runt 10-15.000kr om man jämför med t.ex Eizon i länken ovan ?

Jag är inget proffs, så jag behöver inte ha en 19"-skärm för 15.000kr :)
Utan bara en BRA skärm som går att kallibrera med en Spyder.

Läser man recentioner på nätet om skärmar så utgår ju de flesta från spel eller bara vad de själva "tror" är bra. Få recentioner utgår ifrån att skärmen skall användas i Photoshop.

Har själv och kan rekommendera Nec Spectraview 2690 (26-tums skärm) som kostar ganska exakt 15 ksek senast jag kollade hos Scandinavian Photo (köpte dock min för 10k till mässpris).

Det är en riktig bildbehandlingsskärm med IPS-panel (panelsorten där färgerna förändras minst vid olika betraktningsvinklar), stöder hårdvarukalibrering och levereras med skärmkeps. Finns också en billigare kontorsvariant, Multisync, som inte har stödet för hårvarukalibrering utan att hackas och inte levereras med skärmkepsen (Spectraviewn har också individuellt utvald LCD-panel enligt Nec, det följde med en bibba testresultat för panelen).

Har själv och kan rekommendera Nec Spectraview 2690 (26-tums skärm) som kostar ganska exakt 15 ksek senast jag kollade hos Scandinavian Photo (köpte dock min för 10k till mässpris).

Det är en riktig bildbehandlingsskärm med IPS-panel (panelsorten där färgerna förändras minst vid olika betraktningsvinklar), stöder hårdvarukalibrering och levereras med skärmkeps. Finns också en billigare kontorsvariant, Multisync, som inte har stödet för hårvarukalibrering utan att hackas och inte levereras med skärmkepsen (Spectraviewn har också individuellt utvald LCD-panel enligt Nec, det följde med en bibba testresultat för panelen).

Hmm, vilket bra tips... även om Windman har en uppsjö med riktigt fina objektiv så skriver han att ha inte är proffs, men... Windman... varför köpa en såå dyr skärm? Nu verkar det som om jag lägger mig i hur du ska spendera dina pengar... och det gör jag ju så klart, men allt i bästa välmening.

Du kan ju alltid kolla in i på prisjakt.se för att hitta en trevlig skärm, t.ex. den här sökningen: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s22369054&o=egenskap_1#rparams=k=s22369643 Sök på IPS-skärmar av olika slag.

27 eller 24 tum med samma upplösning, dvs. 1920x1200 tycker jag inte är någon skillnad, man kan sitta lite längre ifrån 27-tummaren.

Surfade runt lite, och bestämde mig för att fega ur lite.
Köpte den där Eizo 24"-aren precis :)

Mest för att känna mig för lite.
Är den inte ok så köper jag något värre i framtiden.
Hellst vill jag ha en 30"-are, men dom känns lite för dyra än så länge.

Ush, känner mig dum som frågar i forumet och sen impulsköper 3 timmar senare, lite otacksamt. Men jag kan fortsätta denna tråd med en bra utvärdering senare om någon är intresserad :)

Jag köpte faktiskt samma EIZO skärm för några veckor sedan och är jättenöjd! Kan säga att den ligger på runt 20 ms input lag vilket är mycket lite för klassen. Ifall du som jag är allergisk för fördröjning av musrörelser (nej det har inget med responstid att göra).

Se till att koppla in den digitalt bara. I analogt läge var den fruktansvärd, i alla fall för min del som har 5 meter mellan datorn och skärmen.

Grattis till ett bra och mycket prisvärt köp!!!

Tack för det :)

Jag surfade just lite på nätet om paneler, och hittade denna informativa länk om olika paneler:
http://www.idg.se/2.1085/1.142776

Jag ångrar iaf inte mitt Eizo-köp än så länge, vi får väl se när jag fått hem den.

Att den är lite seg spelar mig ingen roll. Jag spelar inte spel.
Däremot vill man ju inte att musen skall få en svans... haha, men så illa kan det knappast vara.

Och Thomas, jag antar att jag gick lite på din linje om jag förstog ditt inlägg rätt.
Ibland har jag tänkt: Jag har lagt ut si och så många kr på kamerautrustning, då borde jag ha en skärm i samma klass.
Men skärmar är ungefär lika bra investering som kamerahus, dvs om 1 år så är den värd hälften ungefär... så det tar emot.
Objektiv är ju bara att köpa på, för dom pengarna får man alltid tillbaka.

Nå väl, väntar med spänning på skärmen !
Det fanns 17st kvar igår, och 9 kvar nu :)

Edit: Nu finns det bara 8 kvar...

Du kan ju alltid kolla in i på prisjakt.se för att hitta en trevlig skärm, t.ex. den här sökningen: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s22369054&o=egenskap_1#rparams=k=s22369643 Sök på IPS-skärmar av olika slag.
Personligen skulle jag inte gå bara efter paneltypen och priset. Att skärmen kommer från en tillverkare som riktar sig mot bildbehandling ökar chansen att den har bättre färgäkthet, gråskalor, jämn bakgrundsbelysning och annat som är mer relevant för bildbehandling än för spel.

Förra skärmen hade jag längre än 3 kamerahus och alla mina objektiv från samma tid, så tycker personligen det kan vara värt att lägga några tusen extra om det ger en sjysst skärm. Eizo är dock definitivt märke som kan bygga bildbehandlingsskärmar och säkert ett mycket gott alternativ till Nec. Lacie och Quato är två andra.

Jo, helt klart!

Jag surfade runt och läste reviews på denna Eizo, och överlag fick den bra betyg just på bilden.
Resten va det sisådär med: plastig mm.

Dessutom ger Eizo 5 års garanti, och Eizo i allmänhet känns tryggt!
Har haft flera Eizo CRT tidigare som varit bra.
Vi har många Eizo TFT på jobbet som också varit bra, dock är de 19"are.

Tack för det :)

Jag surfade just lite på nätet om paneler, och hittade denna informativa länk om olika paneler:
http://www.idg.se/2.1085/1.142776

Jag ångrar iaf inte mitt Eizo-köp än så länge, vi får väl se när jag fått hem den.

Att den är lite seg spelar mig ingen roll. Jag spelar inte spel.
Däremot vill man ju inte att musen skall få en svans... haha, men så illa kan det knappast vara.

Och Thomas, jag antar att jag gick lite på din linje om jag förstog ditt inlägg rätt.
Ibland har jag tänkt: Jag har lagt ut si och så många kr på kamerautrustning, då borde jag ha en skärm i samma klass.
Men skärmar är ungefär lika bra investering som kamerahus, dvs om 1 år så är den värd hälften ungefär... så det tar emot.
Objektiv är ju bara att köpa på, för dom pengarna får man alltid tillbaka.

Nå väl, väntar med spänning på skärmen !
Det fanns 17st kvar igår, och 9 kvar nu :)

Edit: Nu finns det bara 8 kvar...

Inputlag är inte lika med att du får en "svans" efter musen utan att det i detta fallet är en fördröjning på 20ms efter det att du rört på musen tills att muspekaren svarar på rörelsen. En ren fördröjning alltså.

Men som sagt var 20 ms är jättebra i denna klassen (stor skärm som visar bra färger osv). Finns andra skärmar med uppemot 100 ms och dom är hemska!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar