Venom skrev:
Jag hoppas vi kan fortsätta tråden i lite mer riktning mot utgångspunkten .
Jag ska iaf försöka.
Jag har också följt debatten och är i
nästan samma situation som Du, tror jag. Har fotat med analog systemkamera sedan 1994 och köpte för ca två år sedan en enkel kompaktdigitalkamera (Powershot A40).
Ända sedan jag köpte den digitala, så har jag märkt hur väldigt många fler bilder jag tar jämfört med förut! Det är dessutom roligare, nu när jag vet att jag kan slösa "film" utan att behöva bli besviken över hälften av bilderna när Lofoto gjort sitt (i övrigt utmärkta) jobb.
Därför funderar även jag på att köpa en 20D.
Mina funderingar är så här: Visst, 20D:n är en dyr kamera (allting är relativt), även om den går att få bra mycket billigare i Tyskland jämfört med Sverige (dessutom slipper man krånglet med att köpa från USA o.likn.). Men å andra sidan verkar den j-vligt bra. Det som folk mest stört sig på är att luckan låter mycket när man tar bilder (oj, så dumt då...) och att den låst sig vid något tillfälle (förhoppningsvis åtgärdat iom senaste firmware-uppgraderingen).
Jag känner att jag kommer att kunna växa i den i ett antal år framöver. Varför? Jo, visserligen är den inte den snabbaste eller bästa, fast det är bara att acceptera: Det finns
alltid något som är bättre. Hur fort man än kör på Autobahn, så är det
alltid någon som kör om en... ;-) Men genom att inte köpa det allra bästa (läs: dyraste), behöver jag inte betala överpris för spetsteknik utan kan lägga detta på ett eller två objektiv i stället. Och kameran tar ju inte sämre bilder om ett eller två år. Visst, det kommer att komma bättre kameror - det gör det ju hela tiden! Men varken Du eller jag har väl funderingar på att ligga i framkanten av utvecklingen, eller hur? Vi är väl knappast intresserade av att byta kamera varje eller ens vartannat år?
Tja, vet inte om Du blev mycket klokare av det här inlägget heller
men vill Du höra min rekommendation så köp Din 20D. Den verkar underbart bra! Men vänta tills efter nyår (då jag tror priserna kommer att sjunka lite till) och köp den i exempelvis Tyskland. Då får Du pengar över till andra grejor (stort och snabbt minneskort t.ex.).
Vad gäller objektiv, så har jag inte erfarenhet nog för att kunna ge Dig bra råd.
Vänligen,
Jan Kivisaar
__
Ljusstyrkan.se