Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall jag satsa 13.000?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet till en spegelreflexkamera, Canon eller Nikon. Tänker fram och tillbaka men kan inte ta ställning. Ge mig argument för eller emot att byta ut den digitala kompaktkameran!

Jag vill ha en digital spegelreflex för att:

* Få mer än F8 för landskapsmotiv
* Vill ha mer ISO än 400
* Vill kunna ställa in fokuseringen via objektivet
* Större CCD
* Bättre utbygnadsmöjlighet
* Få bättre bilder helt enkelt
* Utvecklas som fotograf

Vill inte byta utan fortsätta köra digital kompakt för att:

* Billigare
* Slippa byta objektiv
* Slippa damm i CCD
* Spara 13.000 om bilderna inte bli bättre än idag
* Lättare att bära
* Macrofunktionen

Ta foton för egen del och inte för försäljning. Ta mer än 200 bilder/månad. Ha inte obegränsad budget. Kört kompakt i 3 år.

Någon som vill tipsa om vägval?

Japp, jag såg det i din profil..mycket trevlig kamera, men systemkameran ger dig helt andra möjligheter.

Inget som hindrar att man använder både och heller :)

Det jag funderar på är om du skulle kunna byta till en annan kompakt, som ger dig de möjligheter du söker... men det du nämner om utbyggnadsmöjlighet talar ju emot då. Hur viktigt är det att kunna bygga vidare?

Byt abs. inte bort kompakten för att få större skärpedjup med > f8 .. jämförelsen funkar inte. Troligtvis har du redan nu större skärpedjup än vad du kommer få vid motsvarande 35 mm och bländare 32 el. dyl. vid samma utsnitt.

Hustomten skrev:
Det jag funderar på är om du skulle kunna byta till en annan kompakt, som ger dig de möjligheter du söker... men det du nämner om utbyggnadsmöjlighet talar ju emot då. Hur viktigt är det att kunna bygga vidare?

Det som behövs byggas vidare är ett zoomobjektiv som har mer än Olympus 5x (vidvinkeln är dock helt ok). Max zoom på 300 men 200 är helt ok. Extern blixt samt filtergänga för UV/Polfilter är vad jag behöver i utbyggnadsväg.

Vilken annan kompaktkamera skule ge bättre bilder? Olympus är väl kända för att ha bra grejor. Minolta A2 har jag dock kollat men tycker att för samma pris, nästan, få man en spegelreflex. Men A2 kanske är ett bättre val för mig.

MagnusJoh skrev:
Vilken annan kompaktkamera skule ge bättre bilder? Olympus är väl kända för att ha bra grejor. Minolta A2 har jag dock kollat men tycker att för samma pris, nästan, få man en spegelreflex. Men A2 kanske är ett bättre val för mig.
Du hittar ingen kompakt eller alltiettkamera som ger nämnvärt bättre bildkvalitet än C-5060..den har mycket bra bildkvalitet.

Tänk på att A2 ger väldigt mycket brus..och det redan vid ISO 200.

MagnusJoh skrev:
Jag vill ha en digital spegelreflex för att:
* Få mer än F8 för landskapsmotiv
* Större CCD

Vill inte byta utan fortsätta köra digital kompakt för att:
* Lättare att bära
Nog för att jag egentligen tycker att en spegelreflex är ett självklart steg, men med tanke på vissa bitar i din kravspecifikation så finns det ett par saker du krasst bör tänka över.

Du skriver att du vill ha mindre bländare för att få större skärpedjup. Glöm inte att minsta bländaren på de flesta systemkameraobjektiv faktiskt ger mindre skärpedjup än du får vid f/8 med din kompakt. För att få samma skärpedjup med systemaren måste du blända ner mer. Det betyder at du kommer att behöva stativ i flera situationer. Stativet måste också vara kraftigare än till din kompakt. Och du anger vikt som en viktig del i din kravspecifikation.

A1 eller A2 skulle ju fylla dina syften, men det är sant att D70 ligger i samma prisklass, men då måste du komplettera med optik (zoom eller fast 300), och du får ditt damm på CCD´n om du har två gluggar du skiftar mellan. Jag tänker.... och troligen du oxå ;)

sagan skrev:
Japp, jag såg det i din profil..mycket trevlig kamera, men systemkameran ger dig helt andra möjligheter.

Inget som hindrar att man använder både och heller :)

Det kanske bli både och..

Frågan är om samma slags fotomotiv för mig som icke proffs blir bättre om man inte kör helt manuellt utan med tex D70:s automatik.

Bruka kolla in dina bilder som du lägger ut och gillar verkligen vad jag ser. Förstå att inte kameran gör allt men man vill ju ta bättre än vad man gör idag.

MagnusJoh skrev:
Frågan är om samma slags fotomotiv för mig som icke proffs blir bättre om man inte kör helt manuellt utan med tex D70:s automatik.
Det handlar ju om kunskap..att man vet vad varje inställning ger för effekt för bilden.
Då har man stor nytta av att kunna kontrollera inställningarna manuellt. för att kunna få bilden precis som man vill ha dem.

Saknas kunskaperna så ger oftast (för att inte säga alltid) automatiken bäst resultat.

MagnusJoh skrev:
Bruka kolla in dina bilder som du lägger ut och gillar verkligen vad jag ser. Förstå att inte kameran gör allt men man vill ju ta bättre än vad man gör idag.
Kul att du gillar dem :)
Bilderna blir inte bättre än fotografen, men bildkvaliten och möjligheterna att få bilderna precis som man vill skiljer sig ju mellan kompakt/alltiett och systemkamera (om man vet hur man hanterar grejerna).

Jag ser en mycket stor skillnad i bildkvalitet mellan 7i och 10D (med bra optik).

MagnusJoh skrev:
Jag står i valet och kvalet till en spegelreflexkamera, Canon eller Nikon.

Om jag inte satt med en hel påse optik för endera kameran skulle jag definitivt åka till Jönköping, på fredag eller lördag, o klämma på nya Minoltan. DSLR med inbyggd IS... om den håller för övrigt, o kostar som jag tror, så är det väl inte mycket att tveka på. Om man nu inte är en tjurig fan som jag o vill vänta på en riktig digital systemkamera...

/kg som ska till Elmia på fredag

Det går att ta utmärkta skarpa motiv med en komapktdigital som bara har f2.8-8 som bländartal. Detta därför att det inte behövs andra bländare för bilden blir skarp beroende på linsens korta brännvidd vilket är en följd av sensorn mikroskopiska storlek. I digitalkompakt lämpar sig bättre för landskapsfotografering än för porträtt då bländare 2.8 ger avsevärt större skärpedjup än på en filbaserad 35 mm kamera.

/Roland - som ägnar dagen att avliva myter.

Glöm inte att räkna in din önskade 2-300mm optik till en eventuell systemkamera. Det är lätt att glömma den kostnaden ;)

En Sigma 70-300/4,0-5,6 super macro DL..kan hittas för runt 1000:- begagnat..helt okej bildkvalitet.

Re: Re: Skall jag satsa 13.000?

KGS skrev:
Om jag inte satt med en hel påse optik för endera kameran skulle jag definitivt åka till Jönköping, på fredag eller lördag, o klämma på nya Minoltan.

Tyvärr så läste jag att den kommer att finnas bakom glas. Inget klämmande alltså, om dom inte ändrat sig & plockar fram den...

Hustomten skrev:
Varför sa du tvärt om när jag hade den ;) hehe
Det gjorde jag inte...jag har tipsat om det objektivet i mängder av trådar, har den (eller den nya versionen) t.o.m i min profil över rekommenderade objektiv.

Den är mycket bra i sin prisklass..kan givetvis inte jämföras med dyr optik dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar