ANNONS
Annons

Skaffat blixt för att lära mig

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Kom över en SB-600 blixt för 200 spänn till min Nikon, tänkte att för det priset kan jag lika gärna lära mig!

Jag har ingen anledning att skaffa blixt, så det är inget speciellt jag ska fota.

Men har ni tekniker/förklaringar så man kan få en bra grund att börja lära sig? Eller ge mig ett uppdrag med nån slags "how to"? Skulle uppskatta svar oerhört mycket!

Kamera: Nikon D7000

MVH
 
Tjena!

Kom över en SB-600 blixt för 200 spänn till min Nikon, tänkte att för det priset kan jag lika gärna lära mig!

Jag har ingen anledning att skaffa blixt, så det är inget speciellt jag ska fota.

Men har ni tekniker/förklaringar så man kan få en bra grund att börja lära sig? Eller ge mig ett uppdrag med nån slags "how to"? Skulle uppskatta svar oerhört mycket!

Kamera: Nikon D7000

MVH

Hitta en billig kabel SC-17 eller liknande så du kan använda blixten "off the camera" som det brukar heta. Det blir sällan bra att blixtra rakt på motivet med blixten monterad på kameran. Utan kabel (eller trådlöst om det funkar med SB-600) får man vrida blixthuvudet och studsa ljuset i tak eller väggar, som bör vara vita. Undvik direkt ljus från blixten på motivet, vilket ger hårda otrevliga skuggor.
Ögna igenom bruksanvisningen så du vet vad knapparna och inställningarna är till för. ;)
 
Min gamla lathund för SB600 kanske kan hjälpa. Jag använde den oftast i CLS läge, command.

Tror inte blixten fungerar så bra med auto ISO, har för mig att den drog upp ISO ganska högt. Sedan så körde jag ofta i läge M, då kunde jag enklare balansera det naturliga ljuset och blixtens

Kort lathund för blixten

Blixt på kamera eller med anslutande sladd
Blixt:
- Välj TTL eller iTTL
- Med +/- så kan man öka/sänka blixtstyrkan
Kamera:
- Med Blixtkompensering +/- kan man från huset styra kompenseringen av blixteffekten. Med exponeringskompensation så styr man ljuset på hela bilden både blixt och naturljus.

Blixt på Fjärrstyrning från XXXXX
Blixt:
- Välj Manuellt, med Mode skiftar man mellan TTL och Manuell.
- Med +/- så kan man sänka blixtstyrkan


Trådlöst Nikon Command
Blixt:
- Tryck ner Zoom och – knapp i 2 sek för att ställa in trådlösöverföring, ändra med Mode till On. Tryck på on/off en kort stund för att komma ur CSM menyn. Kontrollera att kanal och Grupp är samma som för kamera.

Kamera:
- Gå in anpassningsmenyn och välj e (Gaffling/Blixt), välj e2/e3, se till att det är valt Kommandoläge. I e2/e3 menyn kan man välja förhållandet inbyggd blixt och de externa, se att grupp och kanal är som för blixten. Med inställning – för intern blixt så kan man passera kortaste synktid och kan använda high speed synk
 
Hitta en billig kabel SC-17 eller liknande så du kan använda blixten "off the camera" som det brukar heta. Det blir sällan bra att blixtra rakt på motivet med blixten monterad på kameran. Utan kabel (eller trådlöst om det funkar med SB-600) får man vrida blixthuvudet och studsa ljuset i tak eller väggar, som bör vara vita. Undvik direkt ljus från blixten på motivet, vilket ger hårda otrevliga skuggor.
Ögna igenom bruksanvisningen så du vet vad knapparna och inställningarna är till för. ;)

SB-600 går att styra trådlöst "slave", men kan inte vara "master". Det senare kan däremot den inbyggda blixten i D7000.
 
Väldigt kortfattat:
RTFM och då menar jag både kamerans hela blixtdel OCH blixtens egen manual.
Prova samtidigt exemplen som står så kommer mycket att bli klart som korvspad.
O nästa viktiga: prova CLS-systemet! det blir mycket roligare/bättre då.

Bra att veta:
1 Omgivningens belysning styrs av slutartiden.
2 blixtbelysningens mängd styrs av bländaren. (O blixtens uteffekt)
 
Om du kommer springa runt mycket och ha frekvent varierande ljussituation kan ttl och exponeringsautomatik vara användbart, men om du kan styra detta föreslår jag helt manuellt enligt nedan:

1. Modellera bakgrund utan autoiso i manuellt läge dvs sätt iso till lägsta möjliga som utgångspunkt, sätt bländarvärde t.ex. utifrån önskat skärpedjup och sätt sedan exponeringen med slutartiden (ljust eller mörkare).

2. Lägg till blixtljus. Kör manuellt läge och höfta till ett startvärde och öka på styrkan om det ser underexponerat och grådassigt ut samt rvärtom (eller kör ljusmätare).

Styr sedan som tidigare nämnt bakgrundsexponering med slutartid (då den inte påverkar blixtljuset) och justera blixtljuset genom blixtstyrka+avstånd mellan blixt och modell/subjekt.

Rör inte iso eller bländare om du inte måste medan du lär dig för dessa två påverkar både bakgrunds- och blixtexponering = lätt att tappa bort vad du sysslar med.

Tips. Köp trådlösa triggers direkt t.ex. godox xpro samt mottagare (blir mycket roligare och lättare). Budgetvarianten är yongnuo tx622n med mottagare.
 
Tips. Köp trådlösa triggers direkt t.ex. godox xpro samt mottagare (blir mycket roligare och lättare). Budgetvarianten är yongnuo tx622n med mottagare.

Väldigt bra skrivet/beskrivet o då menar jag hela texten.
Men budgetvarianten är CLS... det finns redan inbyggt.
Tycker man sedan att det är kul så är triggers nästa steg.
 
Tack för svar! Den här förklaringen var superenkel att förstå! 😁

Om du kommer springa runt mycket och ha frekvent varierande ljussituation kan ttl och exponeringsautomatik vara användbart, men om du kan styra detta föreslår jag helt manuellt enligt nedan:

1. Modellera bakgrund utan autoiso i manuellt läge dvs sätt iso till lägsta möjliga som utgångspunkt, sätt bländarvärde t.ex. utifrån önskat skärpedjup och sätt sedan exponeringen med slutartiden (ljust eller mörkare).

2. Lägg till blixtljus. Kör manuellt läge och höfta till ett startvärde och öka på styrkan om det ser underexponerat och grådassigt ut samt rvärtom (eller kör ljusmätare).

Styr sedan som tidigare nämnt bakgrundsexponering med slutartid (då den inte påverkar blixtljuset) och justera blixtljuset genom blixtstyrka+avstånd mellan blixt och modell/subjekt.

Rör inte iso eller bländare om du inte måste medan du lär dig för dessa två påverkar både bakgrunds- och blixtexponering = lätt att tappa bort vad du sysslar med.

Tips. Köp trådlösa triggers direkt t.ex. godox xpro samt mottagare (blir mycket roligare och lättare). Budgetvarianten är yongnuo tx622n med mottagare.
 
Tips. Köp trådlösa triggers direkt t.ex. godox xpro samt mottagare (blir mycket roligare och lättare). Budgetvarianten är yongnuo tx622n med mottagare.
Det behövs inte med de grejer som TS har. Åtminstone för inomhusbruk.

Det går att göra mycket kul och kreativt redan med kameran och blixten som han redan har.
 
Läste på lite och lyckades att köra blixten som slav, den på kameran styr.

Men varför kan ja inte ha snabbare slutartid än 1/250? Och blixtens kompensation (via kameran) går från +1 till - 3, varför inte ända till +3? 😅

Inställningar i kameran:
Inbyggd blixt: --
A: TTL
Kanal: 1
 
Men varför kan ja inte ha snabbare slutartid än 1/250?
Därför att det är den kortaste tid som slutaren är helt öppen. Vid kortare slutartider börjar andra ridån på en ridåslutare stänga innan den första har öppnat färdigt.

Prova att ställa in en kortare slutartid (om det går) och se vad som händer.

(Om din blixt har s.k. HSS-synk så kan du använda den inställningen med kortare slutartider, men räckvidden för blixtljuset blir kraftigt begränsad).
 
Därför att det är den kortaste tid som slutaren är helt öppen. Vid kortare slutartider börjar andra ridån på en ridåslutare stänga innan den första har öppnat färdigt.

Prova att ställa in en kortare slutartid (om det går) och se vad som händer.

(Om din blixt har s.k. HSS-synk så kan du använda den inställningen med kortare slutartider, men räckvidden för blixtljuset blir kraftigt begränsad).

Vet inte riktigt om jag förstår detta, enligt tidigare inlägg skulle jag kunna "styra" exponeringen med slutartid, (mörkare eller ljusare) men märker ingen skillnad vad jag än kör på. Blixtkompensationen märks tydligt iaf.

Jag kan inte välja kortare än 1/250
 
Läste på lite och lyckades att köra blixten som slav, den på kameran styr.

Men varför kan ja inte ha snabbare slutartid än 1/250? Och blixtens kompensation (via kameran) går från +1 till - 3, varför inte ända till +3? 😅

Inställningar i kameran:
Inbyggd blixt: --
A: TTL
Kanal: 1
Kameran och blixten fungerar i high speed synk, så du kan ändra till det om du vill ha kortare tider. Tror det blir flera kortare blixtar i HSS men är inte säker
 
Vet inte riktigt om jag förstår detta, enligt tidigare inlägg skulle jag kunna "styra" exponeringen med slutartid, (mörkare eller ljusare) men märker ingen skillnad vad jag än kör på. Blixtkompensationen märks tydligt iaf.
När du använder blixt inomhus så är blixtljuset i allmänhet mycket starkare än det omgivande ljuset, så blixtljuset dominerar fullständigt. Du kan oftast räkna bort det omgivande ljuset om försumbart.

En elektronblixt brinner en mycket kort tid, från cirka 1/1000 sekund till kanske ner till 1/10000 sekund beroende på avståndet till motivet. (Ljusets styrka avtar med kvadraten på avståndet så det går åt fyra gånger så mycket ljus om man dubblerar avståndet till motivet).

Eftersom blixten brinner så kort tid så måste slutaren vara helt öppen när blixten avfyras, och en ridåslutare är inte helt öppen under hela slutartiden för de kortaste tiderna.

Exponeringskompensation vid blixtfotografering måste man alltså göra genom att öka eller minska mängden ljus som blixten ger ifrån sig.
 
Vet inte riktigt om jag förstår detta, enligt tidigare inlägg skulle jag kunna "styra" exponeringen med slutartid, (mörkare eller ljusare) men märker ingen skillnad vad jag än kör på. Blixtkompensationen märks tydligt iaf.

Jag kan inte välja kortare än 1/250

Välj auto FP 1/250s i blixtmenyerna för att aktivera hss när du kör blixten via kabel eller med hss trigger. Du kan inte köra snabbare än 1/250 när du triggar via inbyggda blixten - därför tips om trigger, men står du inomhus på kvällen kan du klara dig med 1/250s.
 
Exponeringskompensation vid blixtfotografering måste man alltså göra genom att öka eller minska mängden ljus som blixten ger ifrån sig.

Ställ in allt på manuellt inkl blixtens styrka. Det är svårt i början, men det är mycket svårare om du får olika resultat i varje ruta. Kör du med automatik (TTL, bländar-, slutar prioritet eller God forbid Program mode)) så spelar kamerans ljusmätare och mätmetod in och du kan få olika resultat i varje bild beroende på hur du vinklat kameran (kameran strävar efter 18% grått i det område du ber den ljusmäta i bilden, så om du kör spot, center weighted eller matrix metering kan spela mycket stor roll om du inte kör manuellt).
 
Vet inte riktigt om jag förstår detta, enligt tidigare inlägg skulle jag kunna "styra" exponeringen med slutartid, (mörkare eller ljusare) men märker ingen skillnad vad jag än kör på. Blixtkompensationen märks tydligt iaf.

Jag kan inte välja kortare än 1/250

Du kan styra mängden omgivande ljus som bidrar till bilden med slutartiden. Lång slutartid = mer bidrag från andra ljuskällor t ex glödlampor i rummet. Kort slutartid = blixtens ljus dominerar mer. Exponeringen i sig från blixten blir samma men slutartiden hjälper dig att bestämma hur mycket stämningsljus (och risk för skakningsoskärpa) som kommer med.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar