Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa EOS 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björneee

Avslutat medlemskap
Hej!

Har haft en Canon EOS 400D i snart 3 år och känner att jag är helt okej på att fota ( ta och avgör själv på bilderna på min hemsida och här, hoppas att detta inte är reklam nu eller nått ) och att det nästan är kameran som håller tillbaka mig lite ( inga klagomål om att det inte är kameran som gör bilden utan fotografen =P ).
Men iallafall så kollar mina föräldrar efter en present nu när jag går ut nian och jag har föreslagit en begagnad Canon EOS 5D, själv tycker jag det känns väldigt bra och att jag kan fortsätta att använda den kameran ett tag till. Jag är inte så mycket ute efter mer megapixel, det har jag ingen användning för. Utan mer för kvalitén i bilden som en kamera med den storleken och typen av sensor producerar.

Vad tycker ni? Låter det som en vettig kamera för mig?

Snabba svar tack då kameraköp ligger nära =P

MVH Björn
 
Låter som en bra idé med en beg 5D. Äger en sen drygt tre år och är mycket nöjd. Fullformatssensor och utmärkt bildkvalitet. Du kan säkert få en i bra skick för c:a 8 000:- eller lägre, framför allt nu när 5D II finns på marknaden.
 
Självklart ska du uppgradera, om budgeten räcker till kör på en 1dsmkII de går till grymt bra priser nu.
 
Hejsan Björn.

5D är en av dom bästa digital kamerorna som finns att få tag i idag för "världsliga" pengar.
Har själv haft en innan jag gick över till den mörka sidan och köpte en Nikon D700, som skall vara en 5D killer.
Ångrar att jag sålde den men man kan ju inte ha allt!
Det som störde mig på 5D var att den inte var tillräckligt snabb.
Många bilder blev också ur fokus, något som helt har avtagit i och med konverteringen till Nikon.
Så med andra ord , det beror på vad du skal fota.
Står det still då passar 5D mkt bra. Är det i rörelse så fundera på något modernare (eller ta många bilder).
Sen vet inte jag vad du har för gluggar men EF-S funkar inte på 5D så du tänker på det.
Men bild kvaliteten är i absolut toppklass och funkar mkt bra att köras ut i A3 utan någon känsla av förlust.
Tycker fortfarande att 5D har bättre bild kvalitet än min nya D700.
Den "analoga" känslan är mkt stark hos 5D tycker jag , den har något som jag har svårt att sätta fingret på men jag gillar skarpt!

MvH//Mats
 
Jag kör själv med en 5D sedan ett drygt år tillbaka, och jag är otroligt nöjd med min!

Som Mats skriver är den ingen racermaskin, men i mitt fotograferande duger den alldeles utmärkt! Jag plåtar främst porträtt/modell och natur. Skulle jag plåta sport skulle jag ha en annan kamera.

Råfilerna från 5D är otroligt fina! Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men det är något speciellt med bilderna från 5D. [Edit]Ser nu att det blev likt det Mats skrev. Det komiska är att jag bara läste halva Mats inlägg innan jag skrev mitt, så jag hade altså inte läst den biten.[/edit]

Några fokusproblem har jag aldrig upplevt. Jag missar otroligt sällan fokus på mina bilder. Jag vet inte om det beror på att jag bara kör ljusstarka gluggar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.