Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skador på diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väldigt ren färg med rött, grönt och blått, även om det röda är mindre framträdande. Defekten påminner om när ljus bryts i ett prisma eller så. T ex kristallkrona ger ju den effekten som solen lyser i rätt vinkel på den.

Så har jag med tänkt, trodde först det handlade om Carousellmagasin, men icke.
Det skulle kunna läcka in ljus även i Gepeplastlådor i glipan och i denna en spalteffeckt,
men då ska ljuset även gå in mellan diorna längre in i magasinet, nja.

//MW

Hur är de visade ?

I samma projektor ?

-------------

Är det samma färger som dyker upp, eller är det olika, rgb i den ena , cmy i någon annan, osv.

Går det att spåra på mer eller mindre alla bilder, men vissa är mera mognade ?

-------------

Skumt. ( Du har säkert fått in den lilla Filmfisaren, en släkting till Bärfisen, i din samling ).
Det borde vara nån sorts påvekan efteråt, ljusläckage i magasinen elle nått liknande, men
jag har svårt att förstå hur.

//MW

Nej, jag menade projektor med lampa och inget mer. Alltså en gammal hederlig diaprojektor. Inget modernt tjosan.

Se det positivt, du behver ju inte varttenstämpla bilderna.

Jag tar det inte särskilt hårt:). Är mest nyfiken över hur det kunnat uppstå och drabba så slumpartat.
Sent i går kom jskannade jag ett magasin som var extra drabbat. Igen Agfachrome.
Skall lägga upp ett par bilder till så kan ni se själva. Problemet drabbar som sagt lite olika.
Den första här har mängder av blå fläckar.

Bilagor

• 1982_20160228_0006-305.jpg
    1982_20160228_0006-305.jpg
    99.1 KB · Visningar: 54
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto