Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skador inom foto??

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Läste Magnus Fröderbergs blogg och började tänka är det farligt att fota för kroppen?? Hur ska man bete sig med utrustning för att inte slita ut sig?

Orkar du inte bära utrustningen, har du köpt för mycket eller för stort.
Träna kanske?

Lite ont i armar och axlar är inte ovanligt, och kanske knän också om man går och står på obekväma ställen.

Farligare är kanske dom miljöer man fotar i, som motortävlingar, sport av olika slag (jag har fått en puck i huvudet t.ex.), och är man papparazzi får man nog vara beredd på att få stryk ibland. :)

Precis som i alla andra yrken. Variera sig (monotona rörelser leder ofta till skador), träna för att hålla kroppen stark, lyfta och bära på rätt sätt och välja de ergonomiska hjälpmedel och avlastningsmöjligheter som finns så långt som möjligt.

Gym - medelvikter, tre repetitioner, övningarna 1-19, 20 -21 om man vill träna fotvalven också.

Robin Gyllander skrev:
Ok
Några specialla tips för "fotografträning"?

Tre repetitioner av 8-10 lyft med stor kamera från väskan upp till näsan. Gör det 2-3 ggr/vecka så borde det räcka. :)

Anders Östberg skrev:
Tre repetitioner av 8-10 lyft med stor kamera från väskan upp till näsan. Gör det 2-3 ggr/vecka så borde det räcka. :)
Smart ide slipper köpa dyra gymkort. Men hantlar är nog billigare än tunga gluggar.

Robin Gyllander skrev:
Läste Magnus Fröderbergs blogg och började tänka är det farligt att fota för kroppen?? Hur ska man bete sig med utrustning för att inte slita ut sig?

Nu är du väl ute och cyklar på allvar

Om du har sådana tankar / bekymmer så
ska byta hobby.
Jag rekommederar ishocky, för då vet du var skador och bekymmer kommer ifrån!!!!!
P.S. Du är väl inte utbränd, eller har
gått i väggen??
/ThomK.

Njaaaaa, nu tycker ja att vi slirar lite på lamellerna allihop!

Kom igen, lite rätt har väl grabben, eller?

En och annan sönderstressad pressfotograf med dålig rygg och för stor mage har vi väl alla mött?

(Med undantag för att ja inte vet vad Frödebergs blogg handlar om)

Jag har sett dom som kör kameran i en barnvagn, en sådan där modern trehjulig sak, speciellt med stor kameraväska plus 500/600mm på tävlingar. Jag har surrat jätteryggsäcken på en bagagepirra ibland, när jag ska gå runt på en motortävling en helg.

Anders Östberg skrev:
Jag har sett dom som kör kameran i en barnvagn, en sådan där modern trehjulig sak, speciellt med stor kameraväska plus 500/600mm på tävlingar. Jag har surrat jätteryggsäcken på en bagagepirra ibland, när jag ska gå runt på en motortävling en helg.
Tror det skulle se kul ut med en kärra som det ligger en 430ex 50/1,8 och 80-200 i.
Fast tack för tipset, kameraväskan kommer ju nog bli tyngre med åren.

Du får väl slänga i en "dummy-baby" så ser det OK ut.

För den som inte är yrkesfotograf kan jag bara rekommendera att lämna det mesta av utrustningen hemma. Hur ofta använder man alla de gluggar man släpar med sig? Aldrig, inte jag i alla fall. Har man färre prylar så kan man koncentrera sig på att fota istället för att välja objektiv dessutom.

ANNONS