Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skadat men fungerande Nikkor 70-300 mm f/4-5,6 D ED AF Zoom-Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

pilarp

Ny medlem
Hej,

Jag råkade tappa mitt 70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor i golvet och tyvärr fungerar nu inte fokuseringsringen (heter det så?). Jag kan "dra" ut och in objektivet för att zooma, och bilderna blir lika bra som innan. Har någon någon erfarenhet av detta sedan tidigare? Finns det något sätt att laga objektivet eller lönar det sig inte? Jag har kollat alla inställningar på objektivet, men inte hittat att något skulle vara fel. Det är bara så irriterande att inte som förut kunna fokusera genom att vrida på objektivet - det går trögare och långsammare på detta sätt.

Tacksam för alla svar och/eller kommentarer!

Ulf
 
Hmmmmm.....

Vilken ring är det som går trögt? Är det den smala som är närmast kameran, det är fokusringen, eller är det den breda som sitter längre fram, zoomringen?

Att den bakre ringen skulle tröga låter konstigt, däremot förvånar det mig inte alls om den främre gör det. Jag råkade ut för samma sak med ett 70-300 för ett par år sedan, fast jag tappade mig själv på objektivet till på köpet ;-)

Jag minns inte vad det var jag fick betala, men det var inga större summor, något över en tusenlapp tror jag. Ring Lasses kameraservice och hör med dem!

Har du kollat om bildstabiliseringen fortfarande fungerar? Det är en känslig del som slutade funka när jag tappade mitt.
 
Hej,

Tack för svar!

Det är den främre ringen - den stora. Autofokus fungerar fortfarande. Objektivet är gammal - köpte det när jag köpte min D70 2004 - och saknar bildstabilisation. Har nu en D300 och kanske är det dags att skaffa ett bätte objektiv med bildstabilisering? Skulle gäran vilja ha bättre zoom oxå då jag tycker mycket om att fota fåglar.

Lasses Kameraservice - hittar men dem på eniro?

Ulf
 
Jasså det är den gamla modellen utan bildstabilisering? Då är det tyvärr inte värt att laga det. Bara portot och felsökningskostnaden kommer att vara i närheten av vad det är värt.

Kika på ett 70-300 med VR, bildstabilisering, det är ett mycket bättre objektiv på alla sätt! Det är ju lika mycket zoom, men eftersom det är skarpare och dessutom stabiliserat går det att beskära mer i datorn efteråt. Vill du ha en zoom med mycket mer brännvidd drar priset iväg rätt rejält eller så blir bildkvalitén inte lika bra. Vad har du för budget?

Lasses kameraservice finns här:

http://lassesks.se/
 
Hej Rickard,

Tack för svar igen!

Jag vet inte riktigt vad jag har för budget? Det får bli något att spara till och köra vidare på detta gamla så länge. Runt 4000-5000kr skulle jag vilja hitta en telezoom för, men tror nog att jag innan dess kommer att satsa på ett macrozoom alt. en bra vidvinkel med bra ljuskänslighet.

Jag var in till Conns Cameras i Dublin - jag bor och jobbar tillfälligt i Irland - och de sa som du; att det inte skulle vara värt att reparera! Nåväl ... det går ju att använda, fast det saknar bildstabilisering och är inte så ljuskänsligt som jag helst skulle vilja ha, så det är kanske lika bra att det tappades i golvet om du förstår vad jag menar :) haha ...

Tack för tipsen och hjälp iaf :)

Ulf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.