Annons

Skadade/oläsbara Jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

robwah-9

Aktiv medlem
Jag har ett lite problem med ett knappt hundratal bilder tagna från en specifik kamera. (Canon A570 IS)

Dessa jpg bilder går ej att öppna med något program jag provat (windows visningsprog för bilder, Rawshooter, paint.net mm)


Grejen är den att jag i utforskaren kan se en lite miniatyrbild av bilden. Och där ser allt rätt ut. Men direkt jag dubbelklickar på den får jag upp ett felmeddelande.

Är det någon som vet hur/om jag kan återskapa dessa bilder så jag kan använda dem i en word-rapport ?

Tacksam för svar.
 
"Kan inte rita" - Windows

"There was an unspecified error while opening the file"- Paint.net

"Unable to open the file" Rawshooter

"Corrupt Jpeg data: Premature end of data segment.
Unsupported marker type 0xa6" - Gimp


Det konstiga är ju jag kan se miniatyrerna som förhandsgranskning.
 
Jag gissar att detta händer när du försöker öppna bilder som du kopierat till hårddisken.
Kan du försöka öppna samma bilder direkt från kameran, om du har kvar dom på minneskortet. På så sätt kan du se om det är fel på själva bildfilerna eller om det är kopieringen i windows som spökar.
 
Tyvärr har jag inte kvar dem på kameran. Men jag skulle gissa att det är kopieringen till Windows som ställer till det.

Men finns det något bra sätt att lösa det ?

/R
 
Tumnaglarna sparas ofta separat i bildfilen, så att de visas behöver tyvärr inte betyda att bilden är läsbar. Mitt råd är att prova ännu fler program, t ex irfanview och MS photo and fax viewer.

Har du inte använt minneskortet sedan du tog bilderna så går det säkert att återskapa dem med ngt av alla program som finns för det ändamålet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.