Annons

Skadade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Ibland när jag överför bilder från min kamera till datorn får jag detta fel: Dokumentet kan vara skadat, filen kan vara förkortad eller ofullständig.Vill du fortsätta?

Om jag väljer att fortsätta så öppnas oftast en helt "tom" bild där en större eller mindre del är helt enfärgad, oftast blå. Ibland innehåller bilden förvrängda data från någon annan bild. Denna "någon annan bild" går att öppna utan några problem!
När jag kollar den skadade bilden i kameran visas bara en mycket liten bild som ser helt korrekt ut men med texten "skadade data" på skärmen. Vid fotograferingstillfället såg dock bilden normal ut!

Tekniska data: Windows XP Pro svensk, Photoshop Elements 3.0 svensk, Canon Digital Ixus 700, Sandisk Ultra II SD-kort på 1 GB.

Någon som har en förklaring till detta "fenomen"? Kan det kanske vara så att minneskortet och kameran inte gillar varandra?
 
Hej

Har bla en Ixus 40

Om jag sätter kortet i en extern kortläsare måste jag skrivskydda det först (med den lilla switchen), annars blir det konstigt.
Blev så med en Z3 jag ägde tidigare (Konika minolta)

Kan det vara nått du också drabbats av?

Roine
 
Nej, om jag sätter in minneskortet skrivskyddat så hittas det inte. Och sätter jag i det icke skrivskyddat så får jag beskedet att de båda mappar där bilderna skall finnas är tomma, fast de inte är det! För jag kan titta på bilderna i kameran och också överföra dem direkt från kameran.
 
Hej!

Nej mina bilder brukar inte se ut sådär.
Däremot så verkar det som om problemet är löst genom att jag bytte kortläsare!
Förut hade jag en Viking USB-läsare som skulle klara av att läsa 6 olika sorters minneskort.Men när jag provade att hämta bilder från antingen min Microdrive på 1 GB, Sandisk CompactFlash Extreme III på 1 GB eller Sandisk SD Ultra II på 1 GB, så klarade uppenbarligen inte läsaren av att läsa korten korrekt.
Nu har jag bytat till en läsare av fabrikat Belkin, som för övrigt lär klara av att läsa hela 15 olika sorters minneskort, och nu är det inga problem att läsa korten via kortläsaren i stället för kameran. Det går till och med utmärkt att läsa RAW-bilder från min EOS 350D. Photoshop Elements känner igen dem direkt!
Det var tydligen så att kortläsaren och minneskorten inte gillade varandra!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.