Annons

Skada på glas, något som påverkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenp

Medlem
Hej, kollar på ett begagnat 17-40 Canon EF objektiv. Har en mycket liten prick på glaset. Kommer detta ha ngn påverkar vi användning?objektiv.jpg

Nä, tror inte att den där lilla pricken påverkar utom vid skarpt motljus där det finns en viss möjlighet för påverkan.
Om pricken däremot hade varit på det bakre elementet hade risken för påverkan varit större.

Jag har ett 80-200 med en något större repa. Kan bara se något om en starkare ljuskälla träffar frontlinsen, det kan till och med vara en ljuskälla som träffar frontlinsen som inte är med i bild.

Slänger även in att detta gäller frontlinsen. Minsta lilla skada på den bakersta linsen är oftast fatal för bildkvaliteten.

Nej. Ingen inverkan alla. Sanningen är den att märken på bakre linselementet har mycket större betydelse. Enda problemet med en liten prick (eller t o m mindre repa) på främre elementet är "Svarte Petter" effekten - alla köpare är rädda att beg värdet är lägre då de skall sälja vidare.

Jag hade krävt lägre pris för repor på höljet också, som definitivt inte påverkar bildkvaliteten. Så en repa på frontlinsen hade jag prutat ännu mer för, den påverkar under vissa omständigheter.

Med rätt pris kan ett objektiv med repa på frontlinsen bli ett kap.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar