Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skada ögonen..
- Trådstartare wokken
- Start datum
FlyerOne
Aktiv medlem
Det är speciellt vid långa brännvidder som det kan bli riskabelt att titta mot solen.
Det som ligger bakom är det som väl alla småpojkar har erfarenhet av - att med hjälp av ett vanligt förstoringsglas sätta brännpunkten på något brännbart material. Då börjar det snart ryka, eller ta eld.
Man skall således inte ha en mätsökarkamera uppställd på stativ riktad mot solen, då kan man bränna hål på ridån. Inte heller ska man i denna situation låsa spegeln i uppfällt läge på en spegelrefleskamera.
Det som ligger bakom är det som väl alla småpojkar har erfarenhet av - att med hjälp av ett vanligt förstoringsglas sätta brännpunkten på något brännbart material. Då börjar det snart ryka, eller ta eld.
Man skall således inte ha en mätsökarkamera uppställd på stativ riktad mot solen, då kan man bränna hål på ridån. Inte heller ska man i denna situation låsa spegeln i uppfällt läge på en spegelrefleskamera.
bengt luthman
Aktiv medlem
hmm rimligtvis bord eju inte det bli så varmt eftersom brytpunkten för ljuset borde ligga en bit framför både slutare och sensor/filmplan.
FlyerOne
Aktiv medlem
Ifall objektivet är fokuserat på solen, dvs på oändligt, så hamnar brytpunkten BAKOM slutarridån och rakt på sensor/filmplanet. Ifall objektivet fokuseras på något närmare objekt så kan brännpunkten råka hamna exakt på slutarridån, och framför sensor/filmplan, och först vid fokusering ännu närmare så hamnar brännpunkten framför både slutarridå och sensor/filmplan.
bengt luthman
Aktiv medlem
hmm...men bryter inte alltid ljuset innan slutaren eftersom bilden projiceras upp o ner på sensorn. om brännpunkten låg på sensorn skulle det väl inte bli någon bild alls...
FlyerOne
Aktiv medlem
Jodå, bilden vänds upp och ned, men det har ingenting med "brännpunkten" att göra. Om man vill ha en skarp bild av solen, så MÅSTE man fokusera så att brännpunkten hamnar exakt i sensorplanet!
Kolla i någon grundläggande fotobok, eller t.ex. här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_(optics)
Kolla i någon grundläggande fotobok, eller t.ex. här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_(optics)
Grimmer
Aktiv medlem
Om man fotar precis när solen bryter horisonten så är den väldigt mycket svagare än normalt. Det är väl mest sådana solar som man fångar med långt tele. Står solen högre upp så passar det bättre med normaloptik till vidvinkel. Vill man vara extra snäll mot ögat så kan man väl använda ND-filter.
pasanna
Medlem
Den här frågan har jag själv undrat över tidigare, utan att ställt den. Själv fotade jag änder förra vintern som strosade på isen och solen gassade på som bäst. När jag kom hem så fick ont i vänstra ögat som varade i några dagar.
Så själv så är jag efter det äventyret betydligt försigtigare när jag fotar i motljus eller där solen speglar sig mot is eller något annat.
Använde 200mm objektiv.
Så själv så är jag efter det äventyret betydligt försigtigare när jag fotar i motljus eller där solen speglar sig mot is eller något annat.
Använde 200mm objektiv.
Enicar
Aktiv medlem
Titta inte direkt mot solen. Antagligen mindre risk just vid upp- och nedgång men alltid annars riskfyllt. Även om man inte stirrar rätt in i solen så har väl de flesta upplevt att det kan vara så ljust att det nästan gör ont.
Titta in i solen? Go figure
Har dessutom för länge sedan brännt hål i en tygridåslutare
Titta in i solen? Go figure
Har dessutom för länge sedan brännt hål i en tygridåslutare