Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skada ögonen..

Produkter
(logga in för att koppla)

wokken

Ny medlem
Har hört att man kan skada ögonen allvarligt om man fotograferar i direkt solljus, t.ex. vid en soluppgång. Hur gör ni för att undvika detta?

Har också hört att man kan skada kameran, stämmer det?

Hmmm

Har fotat många soluppgångar och nedgångar utan att varken jag eller kamera har tagit märkbar skada...

Fast jag har ju inga bevis för det.

Låter som en skröna tycker jag.

Det är speciellt vid långa brännvidder som det kan bli riskabelt att titta mot solen.

Det som ligger bakom är det som väl alla småpojkar har erfarenhet av - att med hjälp av ett vanligt förstoringsglas sätta brännpunkten på något brännbart material. Då börjar det snart ryka, eller ta eld.

Man skall således inte ha en mätsökarkamera uppställd på stativ riktad mot solen, då kan man bränna hål på ridån. Inte heller ska man i denna situation låsa spegeln i uppfällt läge på en spegelrefleskamera.

400 mm är ju ändå ganska långt.
Och det har jag fotat rakt in i solen med...

Fokus ligger den på slutaren och filmplanet??
Jag trodde att det brände som mest där allt ljus var på samma ställe?

hmm rimligtvis bord eju inte det bli så varmt eftersom brytpunkten för ljuset borde ligga en bit framför både slutare och sensor/filmplan.

Ifall objektivet är fokuserat på solen, dvs på oändligt, så hamnar brytpunkten BAKOM slutarridån och rakt på sensor/filmplanet. Ifall objektivet fokuseras på något närmare objekt så kan brännpunkten råka hamna exakt på slutarridån, och framför sensor/filmplan, och först vid fokusering ännu närmare så hamnar brännpunkten framför både slutarridå och sensor/filmplan.

hmm...men bryter inte alltid ljuset innan slutaren eftersom bilden projiceras upp o ner på sensorn. om brännpunkten låg på sensorn skulle det väl inte bli någon bild alls...

Om man fotar precis när solen bryter horisonten så är den väldigt mycket svagare än normalt. Det är väl mest sådana solar som man fångar med långt tele. Står solen högre upp så passar det bättre med normaloptik till vidvinkel. Vill man vara extra snäll mot ögat så kan man väl använda ND-filter.

Den här frågan har jag själv undrat över tidigare, utan att ställt den. Själv fotade jag änder förra vintern som strosade på isen och solen gassade på som bäst. När jag kom hem så fick ont i vänstra ögat som varade i några dagar.
Så själv så är jag efter det äventyret betydligt försigtigare när jag fotar i motljus eller där solen speglar sig mot is eller något annat.
Använde 200mm objektiv.

Fast att vara ute i snö och solsken länge utan ögonskydd är ju lite riskabelt överhuvudtaget. Snöblindhet slår ju alla bakfyllor med hästlängder.

Titta inte direkt mot solen. Antagligen mindre risk just vid upp- och nedgång men alltid annars riskfyllt. Även om man inte stirrar rätt in i solen så har väl de flesta upplevt att det kan vara så ljust att det nästan gör ont.
Titta in i solen? Go figure

Har dessutom för länge sedan brännt hål i en tygridåslutare

ANNONS