ANNONS
Annons

Ska till Thailand, behöver optik!

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag sitter nu med en K100d med kit 18-55 + 50-200.

50-200:an är en jättefin lins och 18-55 är jag halvnöjd med, dock inte tillräckligt nöjd (sitter på 30" tft så pixel-peepar varje bild jag tar).

Tycker också det är skoj att fota macro.

Jag och min flickvän ska luffa i thailand 3 veckor i januari, jag ska självklart fota en massa och funderar på hur jag ska lägga upp det.

Väldigt viktigt att optiken är väldigt skarp, det jag hade planerat är:

pentax 16-45 f4 och
Tamron 90mm macro att ha för anskiktsporträtt, kort tele och för alla macrobilder på konstiga insekter och liknande som det lär krylla av i thailand.

jag har endast haft systemkamera den här hösten och det enda roliga jag haft att fota har varit människor, var ganska innte ett tag på tamron 28-75 eftersom jag inte har använt vidvinkel något.
När man fotar vackra miljöer, stränder, folksamligar och liknande som jag kommer göra i Thailand, kommer 16-45 var ett bra intervall eller kommer jag vilja ha mer tele? Jag har ingen koll.

En sista dum fråga:
När man fotar i raw som jag tänkte göra, det är väl inte så att man inte behöver bry sig om vitbalans då? (förren man stoppar in den i datorn) Fick för mig det...

optiken uttalar jag mig inte om då jag inte är kunnig men vitbalansen kan du ändra senare,tänk på att ett kort nästan är 10 mb i raw,så du fyller minneskortet snabbt,
och man vill fota mycket när man väl är utomlands...

16-45, macro 90 och 50-200 låter svårslaget, plåta i Raw så kan du strunta i vitbalans, saturering, kontrast mm.

Ska självklart ta med mig en Ipod eller liknande och tömma minneskortet till. Verkar ganska omöjligt att orka ta med sig tillräckligt med minna annars...

Funderar på att skippa 50-200, dels blir det mycket packning. Försej kanske kanske skoj att fota några djur i skogen på 200mm...

Jag hade gått på 28-75:an och svurit över att jag inte tog 90 macro ;). Men mer vidvinkle än 28 anväder jag i princip bara inomhus, dock så tror jag att du har nytta av ljusstyrkan. Hade inte lämnat 50-200 hemma tycker den är kanon...

Nemesis skrev:
Jag hade gått på 28-75:an och svurit över att jag inte tog 90 macro ;). Men mer vidvinkle än 28 anväder jag i princip bara inomhus, dock så tror jag att du har nytta av ljusstyrkan. Hade inte lämnat 50-200 hemma tycker den är kanon...

Man använder alltså inte 16-25mm särskilt ofta i normalt utomhusfoto eller är det personligt?

Strandfoto? Foto på fyllda marknader? foto på vidsträckta vyer? gruppfoton? Foton på staden bangkok?

när vill jag ha 16-25mm och när vill jag ha 50-75mm?

Brukar för övrigt köpa det mesta på ebay eller begagnat. Skulle vara trevligt om man visste att man skulle kunna få ett k10d + 16-45kit i bangkok när man landar till ett bra pris. Nån som vet sannolikheten för detta?

Ska jag förresten ta med blixten? för vanliga motljusbilder lär väl den inbyggda räcka alla gånger?

Det viktiga här är "jag", alla fotografer är olika, därför blir sådana här trådar ganska splittrade i rekomendationer, mitt tips är att gå på din känsla för ditt fotograferande. Vad saknar du när du är ute och fotar.

Jag vet att jag saknar 25 mm till på mitt 18-55 och en del ljusstyrka. Jag saknade 20 mm i lill-ändan på mitt 80-200 jag hade förut, har inte haft de problemen med mitt 50-200 som är ett nytt fovvo-objektiv.

Själv hade jag inför en sån resa funderat på ett 18-250... men det är ju jag ;)

Nu verkar du vara inne på makro & insekter, men titta på smc-fa 50 mm 1.4 om du är ute efter en riktigt prisvärd lins. Den levererar otroligt bra bilder och funkar riktigt bra till porträtt.

När jag valde min första bra glugg (nyligen, tamron 28-75 macro) så kollade jag vilka bilder folk hade tagit här på fotosidan med liknande optik. På så sätt kände jag själv vad för bilder jag mest ville ta. För mig funkade det sättet väldigt bra.

Och givetvis recensioner på dom olika objektiven såklart. Recensioner på nätet och även privata recensioner här på fotosidan..

Det är min rekomendation..

Som andra skriver att välja objektiv är svårt då man fotograferar var och en på sitt vis. Anledningen jag svarar var ditt inlägg att tanka över till en databas. Detta hade jag aldrig vågat!!! Allt kan paja. Skaffa tillräckligt med minneskort, inte ett stort utan flera mindre, t.ex. på en eller två gigg st. Minneskorten är i dag hyfsat billigga och om något händer med ett kort är det illa men har du tankat över bilderna i en minnesbank är det kattastrof. Pluss att minneskorten tar varken plats eller vikt i anspråk. Bara en liten reflektion hur jag gjort.
Ha en trevlig resa och kom tillbaks och visa fina bilder här på fotosidan.
Hälsningar Lasse

Indy skrev:
Som andra skriver att välja objektiv är svårt då man fotograferar var och en på sitt vis. Anledningen jag svarar var ditt inlägg att tanka över till en databas. Detta hade jag aldrig vågat!!! Allt kan paja. Skaffa tillräckligt med minneskort, inte ett stort utan flera mindre, t.ex. på en eller två gigg st. Minneskorten är i dag hyfsat billigga och om något händer med ett kort är det illa men har du tankat över bilderna i en minnesbank är det kattastrof. Pluss att minneskorten tar varken plats eller vikt i anspråk. Bara en liten reflektion hur jag gjort.
Ha en trevlig resa och kom tillbaks och visa fina bilder här på fotosidan.
Hälsningar Lasse

ähh, lär ju aldrig bli mindre än 15 gig i raw och så mycket minneskort kommer jag inte använda igen på ett bra tag. Skulle ipoden mot all förmodan krascha så är det bara att slakta den och lämna hårddisken till ett företag som plockar fram informationen för några hundralappar.

En annan sak jag tänkte på. Tamron 28-75 ska vara förhållandevis skarp, hur mycket skarpare är tamron 90?

Hade varit MYCKET lättare om tamron 28-75 var typ 22-70 istället, finns det ingen skarp normalzoom som går längre än 50mm till pentax?

Sigma 17-70 är väl inte i närheten av de andra gluggarna som varit på tal hittils?

Själv så åker jag till asien idag!!! :)
Först blir det Angkor Wat i Kambodja och sedan sola och bada i Thaialnd :)
Jag har med mig följande...
ist DL
18-55
50/1,4
80-200
10-17 Fisheye :)
Stativ
Samt 6 st 1gb sd-kort - Hoppas att det räcker ;)

csandlund skrev:
Själv så åker jag till asien idag!!! :)

Somliga har det bra!

Erik, även om 28-75 är ruskigt bra så slår den knappast Tamron 90 i skärpa. Sigma 17-70 är också riktigt vass i delar av sitt område men totalt sett tror jag inte den når upp till 16-45 eller 28-75.

ESS skrev:
Man använder alltså inte 16-25mm särskilt ofta i normalt utomhusfoto eller är det personligt?
Strandfoto? Foto på fyllda marknader? foto på vidsträckta vyer? gruppfoton? Foton på staden bangkok?
när vill jag ha 16-25mm och när vill jag ha 50-75mm?
Nu på Photokina använde jag i ordning;
DA18-55, DA50-200, DA10-17 och FA50 1,4.
Brännvidd väljer man för att få det perspektiv man är ute efter.
Kolla fotoskolan här på Fotosidan.
Där nere i Tailand är det nog igen skymmning på kvällarna så blixt kommer nog till pass.

ESS skrev:
ähh, lär ju aldrig bli mindre än 15 gig i raw och så mycket minneskort kommer jag inte använda igen på ett bra tag. Skulle ipoden mot all förmodan krascha så är det bara att slakta den och lämna hårddisken till ett företag som plockar fram informationen för några hundralappar.

....

På en resa till Nya Zeeland (1 månad) så blev jag tvungen att hitta på en sekundär lösning för lagring.

Den primära var dator + backup i mediaspelare, plötsligt hade jag inte datorn tillgänglig och backup direkt till mediaspelaren var bara inte att tänka på (oerhört långsam procedur, bytes/minut typ).

Min lösning var att varannan dag gå förbi en fotofirma och få twå CD's brända som jag också kollade i internetcafe dator innan jag raderade minneskorten. Då körde jag en 5 megpix kamera på 256 + 512 kort.

Efter resans slut blev det ca 7000 bilder...

Slut på OT inlägget. :)

kollat lite på 17-70. Verkar ju väldigt allround...

Använder du ditt mycket papi? Du har ju en total uppsättning fasta gluggar...

Sigmat verkar bli skarpt runt bländare 8 (eller?), är pentax 16-45 knivskarpt från början?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar