ANNONS
Annons

ska köpa ett filter, vilket rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan78

Aktiv medlem
jag ska köpa nytt objektiv sigmas 18-50mm /2,8 och behöver ett filter som sitter på för att skydda linsen. jag fotograferar mest mina barn o gillar att fotografera dem utomhus o även inomhus. det e väl mest det som jag fotograferar. vad skulle ni rekommendera för filter till mig?

Hoya UV 72mm HMC Pro 1,
kostar 437:- på Cyberphoto.

Det något billigare, Hoya Skylightfilter 72mm HMC Super
är svagt rosatonat och ger lite varmare ton i bilden
Kostar 403:- på Cyberphoto.

PS.
Förstör inte bildkvaliteten från en bra glugg med ett dåligt filter.
DS

Hoya UV 72mm HMC Pro 1,
kostar 437:- på Cyberphoto.

Det något billigare, Hoya Skylightfilter 72mm HMC Super
är svagt rosatonat och ger lite varmare ton i bilden
Kostar 403:- på Cyberphoto.

PS.
Förstör inte bildkvaliteten från en bra glugg med ett dåligt filter.
DS

ok tack för tipset.
har tidigare bara haft uv-filter men vet inte hur pass "bra" det är.
kan man ha detta skylight filter på alltid?

Jo, det var min första tanke, men avsaknaden av smajlisar gjorde att jag undrade om det faktiskt fanns en seriös tanke bakom.

Jag rekommenderar att du köper B+W UV 72mm MRC istället, dom är betydligt lättare att göra rena, samt att dom är gjorda i mässing, vilket skall förhindra att dom suger fast i gängan, kvaliteten är likvärdig, om inte bättre. 475:- hos samma firma.

/kent

Finns det inga klarglas-"filter" man kan köpa? De flesta som köper ett UV- eller skylight-filter verkar inte alls vara ute efter filterverkan, utan bara ha filtret som skydd mot slag (och fingrar, möjligen). Då borde lösningen vara ett extra glas med skruvgänga.

Finns sådana?

Många köper uvfiltret som skydd för dyra objektiv glas ja. Men en del hävdar att det håller utan detta.

Ett cirkulärt polariseringsfilter verkar vara bra att ha. som tar bort gläns i glas och framhäver himlen blåare o.s.v. Har inget själv (än) så kan inte mer säga om det.

Finns det inga klarglas-"filter" man kan köpa? De flesta som köper ett UV- eller skylight-filter verkar inte alls vara ute efter filterverkan, utan bara ha filtret som skydd mot slag (och fingrar, möjligen). Då borde lösningen vara ett extra glas med skruvgänga.

Finns sådana?

Fast ett Pol-filter tar ju ett eller par exponeringssteg.
Vilket ett sky/UV eller haze inte brukar göra.

Fast det kanske är sånt som bara vi som inte har TTL-mäting tänker på?

Lite dum fråga kanske..

..men är jag dum som köpte ett billigt UV-filter (99:- på kaffebrus.com ) bara för att ha som extra skydd till mitt 18-70 när man inte orkar/har möjlighet till/glömmer sätta på linsskyddet?

Är det bättre som "skydd" att bara köpa ett vanligt klarglasfilter - trots att dessa är dyrare?

jag köpte Hoya "green series" 52mm uv från hong kong men oj vad förvånad jag blev när dom tog bort så mkt skärpa från mitt 35/2. Visst de är dom det billigaste man kan få tag i men efter detta är jag lite rädd för att slänga ut 700-1000kr per objektiv för att förlora så lite skärpa som möjligt när det ändå syns att skärpan försvinner.
Som jag läste i en annan tråd är jag hellre rädd om mina objektiv och kör med motljusskydd hela tiden och lock på så fort jag inte fotar. Iallafall tills man har pengar att lägga på dom bästa filtren =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar