Annons

Ska köpa ett filter till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

fotocrew

Medlem
Hej!
Nu är det så att jag ska införskaffa ett filter till kameran.
Har inne på att skaffa 3 stegs gråtonat filter.
Jag är lite allround fotare men blir ganska så mycket med natur i fokus.
Är detta ett bra filter?
Kom gärna med tips och åsikter då jag inte är så kunning.
Mvh Andreas

Kollat på polfilter? Gråfilter är ju prima om du vill förlänga slutartiden lite för att få rörelseeffekt i exempelvis vatten mm. Polfiltret är nog mer allround, blir lite längre slutartider där med, om det inte är så ljust, samtidigt som du får bort vattenspeglar och glasreflexer samt fläskar till himlar lite.

Jag är med ganska oerfaren, men det är mina 2 cents iaf.

Tackar för dina tips.
Det är precis det jag är ute efter, att få tex en härlig effekt på vatten, himmel osv.
Ska kolla lite på polfilter också, något speciellt där som är "bra"?

Polfilter är nog precis vad du är ute efter.

Ett gråfilter gör ingenting med färger eller bilden förutom att förlänga slutartiden.

Polfilter gör att färgerna blir "mustigare" och tar bort en del reflexer.

Polfilter bör man köpa en dyrare modell, där sägs det vara en hel del skillnader mellan olika märken. Detta är jag dock inte så insatt i själv.

Det du kanske kan tänka på är att köpa ett Cokin-system om du har flera objektiv med olika filterdiameter. Det blir ju lite dyrt att köpa filter till alla objektiv annars.
Till Cokin har du en standard filterhållare och sedan olika adapterringar till alla olika filtergängor. Då kan du köpa både polfilter men även graduerade ND-filter(gråfilter) för att t.ex. kunna mörka ner himlen lite så den inte blir överexponerad samtidigt som förgrunden blir rätt exponerad.

Kolla in:

http://www.cokin.com

Detta finns att köpa hos en del handlare i Sverige men kan nog med fördel beställas över eBay.

Kul att ni tipsar och har egna åsikter, länkar uppskattas alltid!

Robert:
Tack för du reder ut detta för mig.
Då står nog ett polfilter prioterat för min del.
Sen är det väl som vanligt, man får det man betlar för.
Angående Cokin-systemet så verkar det vara ett bra alternativ när man har flera objektiv i väskan.
Har du någon egen erfarnhet av Cokin-systemet?

Fredrik:
Kul att du är nöjd med det, hoppas det gör sitt jobb utomhus också. :)
Vad än man ska köpa så är det en djungel med vilket märke man ska ha.
Tack för länken! (ps var inte alls dyrt)

fotocrew skrev:
Kul att ni tipsar och har egna åsikter, länkar uppskattas alltid!

Robert:
Tack för du reder ut detta för mig.
Då står nog ett polfilter prioterat för min del.
Sen är det väl som vanligt, man får det man betlar för.
Angående Cokin-systemet så verkar det vara ett bra alternativ när man har flera objektiv i väskan.
Har du någon egen erfarnhet av Cokin-systemet?

Jag har några filter men inget Polfilter till Cokin. Jag har däremot 2 st graduerade filter samt ett gråfilter.
Men jag skall dock i ärlighetens namn säga att jag inte har använt dem speciellt ofta. Men nu framöver så tänkte jag försöka mig på lite mer landskapsfotografi och då kommer de nog till användning.
Skall köpa mig ett Polfilter också under våren tror jag.

Okej,tycker att det finns så många olika filter för olika saker så man får lite beslutångest.
Men blir nog att jag köper ett polfilter som du nämde förut.

fotocrew skrev:
Okej,tycker att det finns så många olika filter för olika saker så man får lite beslutångest.
Men blir nog att jag köper ett polfilter som du nämde förut.

Polfilter
2 stegs ND-grad (graduerat grått)
2 stegs ND-filter (gråfilter)

Med dessa 3 filter så klarar du dig nog ganska långt.

Har hittat ett nu: Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 72mm Digital high grade

Men angående gråfilter nu så finns det 25% och 50% vad använder ni er av, och varför?
Mvh

fotocrew skrev:
Men angående gråfilter nu så finns det 25% och 50% vad använder ni er av, och varför?
Mvh

Det beror ju på hur mycket ljus man behöver stänga ute från sensorn, mitt på dagen behöver man ett karaftigare än på morgonen och sen eftermiddag.

/kent

Uppdatering:
Har beställt ett 77mm polfilter där man kunde styra blåheten på himlen.

Måste kika lite mer på gråfilter vad som passar mina behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar