Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa digikamera fr. ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

nyborjaren

Aktiv medlem
kamerorna i USA mycket billigare än i Sverige har jag märkt när jag sökt genom ebay.
Ja har en budget på runt 4000:-
och undrar vilken kamera jag får bäst bildkvalite för de pengarna på Ebay?
Casio Exilim EX-P600? Canon G5?

Snälla hjälp mej!
 
nyborjaren skrev:
Ja har en budget på runt 4000:-
och undrar vilken kamera jag får bäst bildkvalite för de pengarna på Ebay?

Snälla hjälp mej! [/B]

Priserna i USD på 'ebay' ser onekligen frestande ut, men räkna med, att du måste betala tull och svensk moms vid direktimport från USA = minst 25% påslag på summan av varan och frakten...

Jag har visserligen en gång sparat en liten hacka på import av minne till min 'iMac', men då var USA-priset nära hälften av butikspriset i Sverige. Dock tog ytbrevbefordran drygt 4 (fyra!) veckor - med UPS odyl går det fortare, menb är dyrare.

Däremot har jag bra erfarenhet av TECHNIKdirekt i Tyskland - tysk moms 15% ingår, och ingen tull och ingen svensk moms... Delvis engelsk version av internetbutiken, och man kan beställa på engelska.

http://www.technikdirekt.de/

är adressen...

Casio Exilim EX-P600 = SEK 4337 idag
och: Canon PS G5 = SEK 4512 + frakt ca 180 gurra och paketet kommer hem till dörren, om man är hemma dagtid, vill säga...
 
ok tack för svaret!

men enl. er åsikt, med vilken kamera får man bäst bildkvalite för pengarna? förutom de 2 ja nämnde?

har oxå tittat på
Sony DSC-F 717
Fuji FinePix S 7000
Fuji Finepix S602
 
En rätt "bortglömd" kamera som ger väldigt hög bildkvalitet i den lägre prisklassen är denna:

http://www.cyberphoto.se/olympus/5000.php

Annars har ju Sony 717 som du nämner oerhört bra bildkvalitet, lågt brus och hög upplöning...den har dock problem med röda färger och (enligt min mening) för hög färgmättnad...men det går ju att justera efteråt.
 
Senast ändrad:
Man skall inte avskräckas från att handla via ebay, men precis som Hans säger så måste man vara medveten om kostnaderna. Fråga alltid säljaren i förväg om hur mycket frakten till Sverige är, annars kan det bli en obehaglig överraskning. Man kan själv också kolla priset på tex USPS hemsida så man inte blir lurad. USPS tar ca 1-2 veckor till Svergige enl. de erfarenheter jag har.

Sedan har man moms, tull och expeditionsavgift som tillkommer. Detta beräknas på det deklarerade värdet på försändelsen (inkl. fraktkostnader).

Digitalkameror är det ingen tull på vad jag vet, men nästan allt annat har 6,7% tull. Expeditionsavgiften är oftast 50kr +moms.

Detta gäller ju om säljaren är utanför EU. Inom EU så slipper man allt strul, så det kan vara värt att kolla Engelska eller Tyska ebay.

Håller man koll på detta kan man göra riktiga fynd på ebay.
 
Senast ändrad:
Hej
Jag har en Canon S50 som jag är väldigt nöjd med!
Den kan jag rek.
Canon är ju känt för sin goda kvalité.
 
FredL skrev:
Man skall inte avskräckas från att handla via ebay...
Ska man inte? Köpa begagnat från utlandet av privatpersoner, jag tycker det låter som komplett vanvett. Hur undviker man att bli lurad? Har de nåt genialiskt system för att undvika bedrägerier?

Från TechnicDirekt får man i alla fall garanti. Eller så tänker man sig för, går till en butik (helst en riktig, inte köplada), ser att kameran funkar, känner att den känns rätt, tar nån provbild och ser att CCD'n är hel, köper den, betalar lite mer men slipper problem.
 
nyborjaren skrev:
Ja har en budget på runt 4000:-
och undrar vilken kamera jag får bäst bildkvalite för de pengarna på Ebay?

Om du känner någon i USA som kan beställa åt dig och sen skicka vidare, kan det vara värt att notera att Nikon har _rejäla_ rabatter på sina top-of-the-line-kompakter just nu, $200 i rabatt på 8700 och $150 i rabatt på 5700. Det betyder att du borde kunna få hem en Nikon 5700 för ungefär 3200kr, inkl frakt, moms och hela baletten. Rätt mycket billigare än de (minst) 5500kr den kostar här hemma.

Men som sagt, det kräver att du har en kontakt i USA - rabatten gäller bara för kameror som säljs OCH levererar inom USA.

Jag vet inte hur Nikons garantier funkar mellan Sverige och USA.
 
Ragnemalm skrev:
Hur undviker man att bli lurad? Har de nåt genialiskt system för att undvika bedrägerier?

Genialiskt är det väl kanske inte men det finns tvistlösningsystem, samt att mycket omfattas av PayPals "köpargaranti" om man betalar via dom. Sedan kan man ju också gå på de kommentarer/betyg som säljaren har. Dock finns det ju ingen garanti för att säljaren inte lurar sin 4001 digitalkamerakund :)

Jag har köpt lite smått och gott via ebay och ännu inte råkat illa ut, men den dagen kommer väl den med.
 
har beställt en del däifrån.
har blivit lurad 1 gång.
skulle köpa en prada mössa för 20$ sen när ja betalat ville han ha 35$ i frakt!
sånt får man väl göra upp innan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.