Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa Canon eos 300, vilket objektiv är värt priset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Angela72

Medlem
Såg att det fanns en likande diskussion längre ner om canonobjektiv, men frågar ändå.
Funderar på att köpa en kamera och den som det lutar åt just nu är Canon Eos 300 (hinner säkert ändra mig ett par gånger innan det är färdigt). Men nu är frågan vilket objektiv som är bäst.
Valet står mellan:
Canon Eos 300 med Sigma 28-105 mm för 3995:-
Canon EOS 300 ink 28-90 mm DC för 3390:-
Eftersom att jag är helt ny på det här med foto och inte har en susning om objektiv så är fråga:
vilket av dem är bäst? Är det värt 600:- mer för ett 28-105?
Av det lilla jag förstod av den tidigare diskussionen så är de objektiv som följer med canon inte så bra.. eller missförstod jag?
 
28-105 är värt de extra pengarna. Dels är det USM, vilket i praktiken betyder att det inte låter lika mycket, dels - och framförallt - har det mindre bländare, vilket betyder att det klarar sämre ljusförhållanden samt att det förmodligen är skarpare. Sedan har du ju den större brännvidden..
 
Nu var det ju ett sigma 28-105 och det har INTE USM...

Det är nog hugget som stucket mellan dessa två. Tror de är ungefär likvärdiga i den optiska kvalitén. Att tänka på här är att vissa av oss som svarar har kanske kommit en bit längre i sitt fotograferande och kräver kanske därmed mera av utrustningen för att bli nöjd.

Tycker inte att det spelar så stor roll vilket paket du väljer. Men Canons orginaloptik är tystare och snabbare än Sigmas budgetvarianter.
 
Fast då var det 28-90 DC och inte 28-90 USM... ;-)

Men det är klart, inte låter min 28-90 DC speciellt mycket.

Om jag skulle välja mellan de där alternativen så skulle jag köpa det med Canons objektiv (28-90) men det är ju bara för att det är vad jag har och vet att det iaf. inte är urkasst...
 
sen kan man alltid överväga att köpa sin första kamera med en 50mm 1,8 II, brummar lite, men är skarpt, litet och ljusstark, och priset är nog det samma. Man behöver inte zoom, man kan flytta sig fram och tillbaka själv.
 
Jag håller med Joakim. 50 mm är en bra början, zoom är inte nödvändigt oftast. Jag hade billiga zoomar först, nu bara fast optik. Har inte råd med de kvalitativa zoomsen. Fast det kanske inte var det du ville veta...
 
Jag skulle förmodligen hellre ta en fast 28 mm eller 35 mm glugg än en 50 mm om jag bara fick ta en men jag skulle i såna fall känna mig begränsad.
Ett normalobjektiv är säkert nyttigt (på grund av skärpan och ljusstyrkan) om man har andra objektiv att komplettera med men jag tycker att namnet är lite missvisande. Det är definitivt inte min brännvidd för normal användning (jo, jag vet att det inte är därför det heter så).

Jag skulle inte ha en normal som enda objektiv.

Sen om man tycker att fasta brännvidder är bättre så är det en sak.
 
Angela72 skrev:
Men nu är frågan vilket objektiv som är bäst.
Valet står mellan:
Canon Eos 300 med Sigma 28-105 mm för 3995:-
Canon EOS 300 ink 28-90 mm DC för 3390:-
Eftersom att jag är helt ny på det här med foto och inte har en susning om objektiv så är fråga:
vilket av dem är bäst?

hej!

för det första: har du bestämt dig för att du vill ha ett zoom-objektiv? (för isåfall är ju diskussionen om fasta objektiv onödig.)

jag har en Canon EOS 300 med 28-90mm USM (alltså inte 28-90mm DC som du nämner). och det är jag nöjd med och kan rekommendera. köpte det som paket för ca 3500:-
 
Oj.. härligt med så många svar :)
Men som svar till vic så är det nog en zoom jag vill ha.
Så det var mest frågan om vilken som var bäst av de två, och om det ena erbjudandet var värt 600:- extra.
Men då kommer följdfrågan.. vad är skillnaden mellan USM och DC när det gäller objektiv?

Annars säger jag som min gamla faster.. ju mer jag lär mig, desstu mer inser jag att jag inget vet.
Det blir nog en fotokurs vad det lider.
 

Som vanligt finns det : Lögn, förbannad lögn och statistik.

Sigma har fått 5 reviews och Canons 19 har jag för mig.

Om en som har 6-10 eller 11-20 års erfarenhet av gluggar sätter betyget 1 på en glugg, betyder det då att det är helkasst??
- Nej, eftersom han betygsätter det från sina krav. Då kanske det kan räcka en bra bit för de som vill köpa sin första SLR ?
Vad vet jag?

Men kanske har du rätt i att han blir mer nöjd med sigmat. För i slutänden är det ju bildkvalitén som avgör.
 
Om jag vore i samma läge idag skulle jag nog försöka förhandla mig till ett bra pris för en EOS 300 med ett Canon EF 28-105 istället...

Ring runt till internethandlarna och tracka dem lite...
 
Jeppe skrev:


Som vanligt finns det : Lögn, förbannad lögn och statistik.

Sigma har fått 5 reviews och Canons 19 har jag för mig.

Om en som har 6-10 eller 11-20 års erfarenhet av gluggar sätter betyget 1 på en glugg, betyder det då att det är helkasst??
- Nej, eftersom han betygsätter det från sina krav. Då kanske det kan räcka en bra bit för de som vill köpa sin första SLR ?
Vad vet jag?

Men kanske har du rätt i att han blir mer nöjd med sigmat. För i slutänden är det ju bildkvalitén som avgör.
Det är förstås mycket luft ibland alla omdömen.
Om man läser igenom åsikterna kan man givetvis ana vad som brister eller bär. Man får då väga in sina egna krav och låta omdömet avgöra.
Om jag vet att jag har stora krav på skärpa och byggkvalitet och 10 personer skriver att objektivet är oskarpt och plastigt skulle åtminstone jag helt utesluta den gluggen.
Man ska förstås också läsa riktiga tester med kurvor/bildexempel om man är noga med vad man köper.
 
Hej
Har en 28-90 DC som inte är bra. Min polare kör med Sigma 28-105, det ger ett betydligt gedigenare intryck, jag skulle lätt välja Sigman.
/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.