ANNONS
Annons

ska köpa begagnad objektiv idag behöver hjälp!!! :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa med liten bländaröppning typ f/16-/22 mot något enfärgat, testa med båda dina objektiv.
35'an som du köpte av mig, har jag för mig, fungerar fint?

När du har testat ut om det är något med Sigmat eller på din sensor eller inget så kan du fortsätta för att se hur den sätter fokus. Då ska du istället använda största bländaren i den testen

Är det snö? :D
Fokus ligger någon decimeter framför personen och snön kommer i så fall i fokus vilket gjorde att det ser skumt ut. Okej, det kanske förklarar ett och annat.

Ja, om bilden är tagen i Gbg igår så hade vi precis den typen av lätta glesa snöflingor :).
Bilden är tagen med f/1.6 och då är det rätt så svårt att sätta skärpan på exakt rätt ställe. Har själv den gluggen och kan bekräfta att skärpedjupet verkligen blir lövtunt vid så stor bländare. Tyvärr bör man blända ner till ca f/2 innan den presterar på topp, men då blir det också kanonbilder!

PS Hoppas inte att du använde bomullspinnar på sensorn. Den ska man absolut aldrig beröra med något föremål. Får du problem med sensorfläckar ska du lämna in den för rengöring av Nikon.

Saxat ur Nikons manual till DSLR-kameror:

"Dirt that can not be removed with a blower can only be removed by Nikon-authorized service personel. Under no circumstances should you touch or wipe the low pass filter or sensor."

Jag skulle aldrig riskera att förstöra sensorn med någon hemmagjord rengöringsutrustning. Dessutom håller ju Nikon med tre års gratis rengöring på sina kameror. Vet inte hur det är med andra fabrikat.

Har du handlat i butik så är det bara att lämna in kameran. Annars kan du skicka den direkt till Nikon. Jag hade både min D5100 och D600 på rengöring strax före jul (handlar hos Scandinavian Photo). Tog ca en vecka.

Gratis rengöring gäller en gång per år i tre år från inköp.

Har du handlat i butik så är det bara att lämna in kameran. Annars kan du skicka den direkt till Nikon. Jag hade både min D5100 och D600 på rengöring strax före jul (handlar hos Scandinavian Photo). Tog ca en vecka.

Gratis rengöring gäller en gång per år i tre år från inköp.
Gäller ej pro-modeller, dvs D800, D4 etc. Amatörsegmentet har dock denna "check and clean"-garanti.
Anders W

Om bilden är tagen med f/1,6 så borde det inte vara något med objektivet, det borde man inte se på den bländaren

Jag ber ursäkt för att jag svarar sent som ni vet det är tenta perioden nu och man har mycket och göra, ja det snöade den dagen och det kan vara snö men det som är på nattbilden vad kan det vara snö också?

när det gäller rengöring så köpte jag rengörings kit från Netonnet och de Bomullspinnar följde med och jag trordde att man kunde rengöra kamera hus med de men från och med idag ska aldrig rengöra den igen :D

Tack alla för hjälpen ska testa lite mer på torsdag eller fredag och återkommer :D

MVH Milad

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.