Annons

Ska jag ta betalt..?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Har en liten fundering kring en sak.

Jag var på ett litet vernissage som en vän till mig stod för. Det var en bildutställning som hon invigde på ett ställe i Malmö som heter Zenit. Zenit är någon form av ungdomsprojekt som Sida står bakom. Tror det finns i Stockholm också.

Hur som helst, jag tog med kameran dit för att ta lite bilder till mig själv och vänner som ville se. Ganska snart får jag frågan av en av killarna från den här organisationen Zenit som undrade om de inte skulle kunna få ta del av bilderna. Jag fick hans e-mail och skickade över de bra bilderna i låg upp lösning.

Sedan fick jag svar där han berättade vilka bilder de tyckte var intressanta, samt att de inte visste hur de hade tänkt använda bilderna, utan att de "samlade på sig en bildbank". Vidare skrev han:

"Med tiden kommer vi att ha en egen digitalkamera till vår hjälp men fram till dess är vi mycket tacksamma om vi kan få ta del av andras bilder av våra verksamheter."

Hur ska jag tolka det här? Jag tycker det ligger ganska nära till hands att de inte har tänkt sig betala något för bilderna.

Då finns det två möjligheter för mig:

1. Dela med mig av bilderna. Sätta som villkor att mitt namn skall finnas med vid publicering, samt att bilderna bara får användas i icke-kommersiella sammanhang. Och erbjuda mig att i framtiden göra jobb (betalda) åt dem.

2. Kräva betalning nu, men med en (stor) risk att få svaret att de då inte är intresserade. Borde ge ett ganska oseriöst intryck att om alternativ 2 stupar erbjuda alternativ 1. Eller..?

Anledningen att jag tvekar är att det är en icke kommersiell förening som sysslar med bistånd och internationell verksamhet, som jag kännner empati för. Men å andra sidan är det Sida som står bakom, dvs staten.

Vad göra..?

/Jens
 
Jag känner inte till Zenit men om det är en seriös organisation där intäckterna går till bistånd eller motsvarand så bjud på bilderna. Och lev med att du har bidragit med något. Kan vara kanska sjönt...
 
Det var så jag tänkte också när jag åkte därifrån. Så det lutar åt alternativ 1. Men det stör mig lite gran att skänka bilder till Staten, Sida i det här fallet, som har miljoner i budget. Låt gå att de pengarna till största del är bistånd, men ändå. Jaja, det kan ju kkanske leda till något. Och jag är GANSKA säker på att de inte är så intresserade av att betala för bilderna ändå...

/Jens

PS. De har en hemsida. www.sida.se/zenit DS.
 
Om jag var du skulle jag bjuda på bilderna.
Men om det missbrukades så skulle jag skicka en räkning.
 
Jag antar att även en organisation som Sida får betala för marknadsföring i media och TV? Så det är väl inte så konstigt om man tar betalt.
 
Du har ju skickat över bilder?!?

Hej!

Du har ju skickat över lågupplösta bilder och de skall bara vara i bildbank...tills de behöver dem.

Jag skulle inte skicka över originalfiler utan vidare. De försöker nog tyvärr utnyttja dig.

Svara dem att när och om dina bilder blir aktuella för någon publicering är de välkomna att ta kontakt med då.
Se till att de har komplett kontaktinformation till dig och vilken upplösning originalfilerna är i och bildformat.

Om de tar kontakt med dig kan du ställning just då beroende på hur de ska använda bilderna.

Man ska inte skänka bort sitt levebröd helt utan eftertanke. Du måste också ha bröd och mjölk på bordet.
 
som ofta kommer detta säkert att utmynna i en diskussion om hurvida man ska bjussa på ett par bilder eller inte. Lätt att fallet blir så när yrkesfotografer och amatörfotografer samsas i samma arena (i detta fall fotosidan).

Själv hör jag (i detta fall) till de som säger, skänk bilderna. vad jag förstår så är det ett gäng "miljöbilder" som visar "vimmel" från vernisaget. kanske inte bilder av typen som visar vilken bra fotograf du är..

Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att killen som frågade inte har ngn som helst kännedom om BLF o deras prislista (hela befolkningen hänger inte på fotosidan). Skulle det bli aktuellt med fler bilder kan du ju introducera dem i en del av fotosidans underbara värld (läs prissättningsdiskussioner) och få ut lite stålars. Då fotar du ju ett uppdrag.

Som det verkar nu så är det så att du har lite bilder som de ev. skulle vilja använda. (inga direkt "komplicerade" bilder om du förstår hur jag menar. utan att förta ngt av din kunskap så tror jag att de skulle kunna ta bilderna själva om de haft en kamera)

varför inte vara schysst en gång och kanske hoppas på mer jobb istället. prata om att det känns så jobbigt att bjuda staten på ngt känns lite..well..småaktigt. (nu kommer det att hagla in kommentarer av typen, "ge in te bort bilder gratis, vissa av oss ska leva på fotandet" "nästa gång är det ngn annan som ger bort bilder o vips har vi (riktiga fotografer) blivit blåsta på jobb igen". Tycker dock att det verkar här som om de kommer att köpa en kamera men inte har pengar/tid till det än. Varför inte vara lite solidarisk och dela med dig av bilderna? de kommer knappast att hyra in en fotograf till nästa vernisage bara för att ta vimmelbilder. (men du kanske kan få andra jobb) Även om nu Zenit skulle få pengar av SIDA så behöver ju faktiskt inte det betyda att de får tokmycket pengar. kan ju vara kul att "promota" ett projekt utan att ha en tanke på egen vinning!

/J

EDIT: "de försöker nog utnyttja dig" låter lite väl cyniskt
 
Jag tycker också att man kan bjussa lite ibland.
På olika ut- och tillställningar blir det ju allt oftare fotoförbud. Arrangörerna resonerar väl som så att fotografer kommer och knycker deras 'happenings', av vilket slag det nu vara må, och gör pengar på det.
Slanten har alltså två sidor. Varför inte vara lite generös - det finns inget som säger att inte båda parter tjänar på det i det långa loppet!
Mvh
/Gitte
 
Men va det inte sida som va i blåsväder pga att det va fiffel och båg med bidragen?.

Nej jag tycker att du ska ta betalt. Staten är alltid så snabb med att ta betalt av oss.

En annan faktor är ju att "arbetande" fotografer kanske missar ett jobb för att någon gör det gratis.

En annan möjlighet är ju att du tar betalt men skänker pengarna till sida så du vet att det går rätt till eller vad man ska säga.

//Fredrik
 
"Staten är alltid snabb på att ta betalt av oss" - ok, men tycker du inte att man kan bjussa en biståndsorg. på lite bilder? pengarna de fått kan ju faktiskt gå till bättre saker än att betala "fattiga" svenska fotografer. det finns ju andra människor som också är fattiga (kanske mer på riktigt..)

Sen tror jag inte att "arbetande" fotografer missade detta jobb - ledsen. tror inte att Zenit har stålars för att hyra in en fotograf för lite vimmelbilder.

Människan är en snål och alltigenom ond varelse som i första han tänker på sig själv, kanske är dags att ändra bilden och vara lite schysst mot biståndorganisationer utan att tänka på egen vinning!

om man nu ska ta betalt så kan man ju göra som fredrik säger och skänka pengarna, men varför då egentligen (om man nu inte tycker om staten)? om du låter pengarna vara hos SIDA hela tiden så slipper folk betala avgifter o skatter..

late for class, got to go

/J
 
Nu har jag bestämmt mig för hur jag gör. Jag bjuder på bilderna. Men med förbåehållet att de måste ange mig som fotograf (naturligtvis), samt att de måste kontakta mig vid varje tillfälle då bilderna används, samt att de bara får användas i icke-kommersiella sammanhang. Vidare vill jag inte att de ger bilderna till någon annan, utan att fråga mig först.

/Jens
 
jensohlsson skrev:
Nu har jag bestämmt mig för hur jag gör. Jag bjuder på bilderna. Men med förbåehållet att de måste ange mig som fotograf (naturligtvis), samt att de måste kontakta mig vid varje tillfälle då bilderna används, samt att de bara får användas i icke-kommersiella sammanhang. Vidare vill jag inte att de ger bilderna till någon annan, utan att fråga mig först.

/Jens

Att ge bilderna til någon annan måste ju tolkas som en publication eftersom de uppenbart måste göra en kopia för att kunna göra detta.

Tycker du skall trycka på lite till och säga att du gärna vill att de länkar till din hemsida(om du har någon). De flesta organisationer har en sida med samarbetspartners, där jag tycker du borde fått en plats.....

Tycker för övrigt du gjorde ett bra beslut....

// Anders
 
Jag kanske va lite snabb i mitt svar, men jag har själv jobbat med insamlingsverksamhet och efter det så har jag inte skänkt et krona till något (utom röda korset) eftersom jag såg hur det gick till. Vi hade 90 tusenkonto som skall kontrolleras av staten men ändå kunde VD:n plocka ut över miljonen i lön varje år. Så när jag fick veta att det va 20 kr av varje hundralapp som gick dit det skulle så tappade jag förtroendet.

Med det så menar jag inte att det är lika på sida.

men men jag respekterar ditt beslut.

Bara det att det är inte bra att "amatörfotografer" ger bort jobb, det tar ju jobb ifrån arbetande fotografer. Vill någon eller något företag ha en tjänst så ska dom betala för den oxå.

//Fredrik
 
Fruckan skrev:
Jag kanske va lite snabb i mitt svar, men jag har själv jobbat med insamlingsverksamhet och efter det så har jag inte skänkt et krona till något (utom röda korset) eftersom jag såg hur det gick till. Vi hade 90 tusenkonto som skall kontrolleras av staten men ändå kunde VD:n plocka ut över miljonen i lön varje år. Så när jag fick veta att det va 20 kr av varje hundralapp som gick dit det skulle så tappade jag förtroendet.
(...)

Har inte sådana organisationer krav på att 75-80% (tror jag) skall gå direkt till ändamålet, dvs. max ca. 20% till administriva avgifter?

Nog för att dessa organisationers höga gubbar tjänar grova pengar, men så trodde jag att det var.
 
Nej tyvärr så är inte fallet så. Siffran är bra mycket lägre. Det va iofs 5 år sedan jag jobbade med det så det kan ju ha ändrats.

Såg ditt inlägg nu. Men så funkade det inte där iaf. Finns säkert kryphål som man kan komma igenom.
 
Fredrik Karlsson (Fruckan) skrev:


Bara det att det är inte bra att "amatörfotografer" ger bort jobb, det tar ju jobb ifrån arbetande fotografer. Vill någon eller något företag ha en tjänst så ska dom betala för den oxå.

//Fredrik

Tror inte det är så vanligt att gratisamatörer tar jobb ifrån proffsen.....

// Anders
 
Fruckan skrev:
...Vill någon eller något företag ha en tjänst så ska dom betala för den oxå...
Kanske du har barn som är scouter, vilket är ideell verksamhet, ingen av ledarna får betalt.
Jag tillhör de som är korkade nog att syssla med sådant på min fritid...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.