Annons

Ska jag ta betalt..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fruckan skrev:
Bara det att det är inte bra att "amatörfotografer" ger bort jobb, det tar ju jobb ifrån arbetande fotografer.
tror fortfarande inte att det var ngn som blev av med jobbet.. läser du andras inlägg? (menar inte att låta otrevlig men..)


Vill någon eller något företag ha en tjänst så ska dom betala för den oxå.

//Fredrik

håller med scouten här.. (o andra som jobbar ideelt)
 
Fruckan skrev:
Nej tyvärr så är inte fallet så. Siffran är bra mycket lägre. Det va iofs 5 år sedan jag jobbade med det så det kan ju ha ändrats.

Såg ditt inlägg nu. Men så funkade det inte där iaf. Finns säkert kryphål som man kan komma igenom.

Jag tycker att du ska tala om vilken organisation du har insyn i så att alla vi som litar på att organisationer med 90-konto är schyssta vet vilken vi ska undvika.
//Anders
 
Oj vilket liv det blev. Jag menar ju inte att man ska hårddra det hela. Jag tar ju inte betalt av morsan om hon vill ha en bild.

Nej jag har inga barn somb är med i scouterna men jag kör själv cross och jobbar ideellt i föreningen och jag har bjudit dom på bilder som jag tagit när jag kände för det. Men ska dom bestämma vad det ska vara för bilder plus att jag ska lägga ner massa jobb så vill jag gärna ha uppskattning för jobbet jag har gjort. Behöver inte vara pengar eller så men nåt annat.

Ni som har barn i scouterna får ju eran belöning i era barns ögon när dom är glada ;)

Har ett företag pengar och en VD som tjänar bra med deg så ska dom allt betala.
 
jag menar att det skrevs om just detta i tidigare inlägg och av det som gick att utläsa i ditt svar så verkade det inte som om du läst tidigare inlägg. men men.. strunt i det

För övrigt börjar man fundera..
Om nu "proffsfotografer" är "bättre" än amatörer, varför oroar de sig hela tiden? en yrkesgrupp måste väl ha en yrkesskicklighet att sälja?
 
OKi, jag hade inte läst det av någon annan än mig själv.

Nä men jag tror att med dagens digitala teknik så är det lättare för ett litet företag att hyra in "grannen" för att ta en bild för företaget om det inte är så viktig bild. Innan så kanske företaget hade hyrt in en fotograf för att få allt fixat.

Jag kanske har fel men det är vad jag tror iaf.
 
det tror jag också, men egentligen, vad är det för fel med det? tidens gång o utveckling. hur många är det som skriker när det kommer en ny lågpriskedja till stan? (förutom den lokala handlaren) inte så många, de flesta utnytjar istället de låga priserna, varför skulle inte företag göra samma sak?

allt styrs av utbud och efterfrågan, fotograferingar är inget undantag. visst kanske du kan få mer genomtänkta bilder, o kanske "bättre" med en "riktig" fotograf men.. som sagt, man får vad man betalar för.

att säga att man inte ska sälja sina bilder billigt bara för att fotografer ska få behålla jobben, vet inte... är inte det att vara lite väl solidarisk?

varför håller inte lika många på med analogt längre? kostar mer pengar, går långsammare osv, bara till att kolla igenom alla trådar med "digitalhyllningar". den nya tekniken hyllas, det blir lättare o billigare att ta bilder. ingen (nästan) som har ngt emot det.

varför ska företag anställa en fotograf som är dyrare när grannen kan göra samma jobb tokbilligt? (är de nöjda med resultatet så..) det är som att säga att alla borde köpa analogt för att det är synd om de "analoga" annars.. (hmm, konstig mening.. undrar om den går att tyda.)

kanske proffsfotografer är en utdöende skara? (tror inte det dock, men konkurrensen kommer definitivt att hårdna)

/J
 
Jo det kommer garanterat att hårdna. Jo det är kanske dags för "arbetande" fotografer att se över sina priser och föra in lite nytänkande. Som du säger så är det ju framtiden nu. (kanske oxå svårt att tyda he he)

Och ang matjättar (typ Lidl) så handlar jag inte där. Dom kronorna extra jag får betala för att få Svensk mjölk tycker jag att det är värt. Men men det är ju jag det.

Jag tror att det finns för och nackdelar med båda. Men det är väl det forum är till för, att diskutera sådant.

//Fredrik
 
nu hade jag skrivit ett jättebra svar.. vidareutvecklat saker o så.. sen crashar Firefox.. orkar verkligen inte skriva allt igen.

dock skulle inte heller jag handla på lidl! så det så!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.