Annons

Ska jag skaffa mellis?vilken isåfall?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Lars-Göran. Pentax 645 får ofta stå i skuggan av Mamiya 645 kanske för att den inte har utbytbara magasin men är annars en bättre och hållbarare kamera än Mamiyan. Lämpar sig bra till porträtt och natur. Snabbare autofokus har den också.

Mamiya 7 har annars de skarpaste gluggarna och är ganska liten. Mamiya 6 är nog en av de minsta moderna mellanformatskamera man kan köpa (dock endast begagnat). Även den med skarp objektiv. Dessvärre är både 6:an och 7:an svårare att hantera (fokusera) med de längre objektiven (150mm och längre).
 
ghost102 skrev:
Tack för infon Niklas!

Är inte 7II hysad smidig å kompakt för att vara en "mellis"
Jo, den är riktig liten för att vara en 6x7 kamera. På Mamiya 6 går det dock att skjuta in objektivet en bit så den blir ännu mindre i "transportläget". Den funktionen finns ej på Mamiya 7.
 
abbeman skrev:
Om du är lite osäker på om "mellis" är grejen för dig så kan kanske det här vara något:

http://www.kievcamera.com/kiev88CM.shtml
Jag säljer en sådan fast med spegeluppfällning också på www.tradera.com nu som kommer därifrån (även vissa tillbehör). Dock saknar den inbyggd ljusmätare (säljer spotprismat, dock med defekt ljusmätare, separat). Mycket prisvärt med uppgraderade Kiev som denna IMO.
 
Senast ändrad:
aha många nya svar, trevligt :)

jag har letat vidare och nu tror jag att det lutar mot Mamiya 645 afd eller Pentax 645.

Jag hörde någon nämna att skärpedjupet inte är bra på Mamiya 7, inte bra på vilket sätt? det går inte att få ett riktigt kort skärpedjup eller? hursomhelst verkar den främst lämpa sig för natur? och eftersom jag inte plåtar natur så tror jag den kameran försvinner från listan.
 
Du ska nog bortse från mitt tidigare svar ;)
Inser att jag inte hållt mig så uppdaterad på mf-fronten. Hade missat att Hbl inte längre var ensamma om af :D
 
OldSchool skrev:

Jag hörde någon nämna att skärpedjupet inte är bra på Mamiya 7, inte bra på vilket sätt? det går inte att få ett riktigt kort skärpedjup eller?

skärpedjupet får du allt nog kort, för kort för det mesta :) alla mellanformatare ger kortare skärpedjup jmft med småbild och digitalt.

mamiya 7 är riktigt trevlig, ingen spegel som ska smälla upp i huset och ge oskärpa. vet själv när det gäller pentax 67 att den spegeln SMÄLLER högt när man fotar. och för att inte tala om vibrationer...
 
Meh!
Hur kan man dra två sidor FS-tråd ang mellanformat utan att ens nämna vår egen svenska stolthet: Hasselblad. Idag finns de för löjliga priser. Pansarvagnskvalitet och enastående optik. Det där med AF å sånt: mellanformatsfotografering fungerar lixom inte så. Man ställer kameran på stativ, mäter och kollar, vrider lite på kameran, mäter och kollar igen - sen tar man en bild. Det behövs inget AF, det behövs inte ens batterier. Mellanformat är fotovärldens "slowfood" - det ska ta tid, man ska hinna tänka _innan_ bilden tas.

Fattaru! ;-)
 
ja saab eller wolvo.

själv så gillar jag inte att jobba med stativ, Så högst upp min önskelista just nu så är Mamiya 7II tycker det verkar vara riktigt bra kamera.

tror (hoppas) att man kan få dom hyfsat "billigt" sett en del annonser som har legat sedan november, så lite prutmån finns det nog
 
kardon skrev:
......
mamiya 7 är riktigt trevlig, ingen spegel som ska smälla upp i huset och ge oskärpa. vet själv när det gäller pentax 67 att den spegeln SMÄLLER högt när man fotar. och för att inte tala om vibrationer...
Jag tror att det där med vibrationer har blivit lite överdrivet ibland. Pentax 67 är ju stoor och kan möjligtvis ge vibrationer som påverkar bilderna men samma snack gällde ju för bla Pentax 645. Från början hade Pentax ingen spegeluppfällning på denna modell och hävdade att det inte spelade någon roll. Kunderna ville dock ha spegeluppfällning så det kom på modellen 645 N II. Michael Reichman på The Luminous Landscape har gjort ett test, Pentax 645NII mirror lock-up test där även han menar att spegeluppfällningen inte spelar någon roll.
 
Fuji 67, 69 ingen ljusmätare - ganska dyra.

Mamiya 6, 7 är väldigt fina kameror.
Bra för handhållning men DYRA.

Pentax 67 fortfarande ganska dyra men överkomliga om de är lite använda eller man har tur.

AF Pentax/Mamiya/Fuji, bra om man fotagraferar människor på fri hand.
Mamiya är att föredra om man i framtiden vill köpa sig ett digitalt begagnat bakstycke.
Fuji om man vill bära på minimalt.
Contax troligtvis dyra.
Hbl - Sälj bilen 4 ggr så har du råd.

Hbl Fortfarande ganska övervärderade av ägare.

6*4,5 Mamiya, pentax, fuji, Mamiya
Här finns det en uppsjö.
Från 3000 - 15 000 kr

Ja just det sen finns det en & annan Plaubel

har jag glömt ngt? -Säkert
 
Ett rejält stativ är nog ett måste vid foto med mellanformat och kritiska tider. Jag har sett många exempel på fotografer som har mellanformatskameror för 50-75000 kr, stativen har kostat 1500 kr inkl en minimal kulled, bara rangel alltså, och till följd av för klent stativ, mängder med oskarpa bilder.

Mvh
Taiga
 
Många fotografer klagar visst på spegelvibrationer från Pentax 67.

På samma gång så är det många 67fotografer som fotar ruggtigt hög % skarpa bilder på tider som 1/30 och 1/60 med normalobj (typ 90-105mm).

"Kablongk" säger många,, Jag säger mera "Kablong".. Alltså utan hårt nedslag i viloläget, jag upplever det rättså dämpat. möjligen så skiljer det lite från hus till hus hur väl dämpningen fungerar. Kan ju möjligen torka till genom åren...

Ojojoj vad sugen man är på Pentax 67 med 135 macro...;) Eller varför inte + ett 600 f4 Weeeeee! http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=290

Mvh Niclas,
 
6x7

Hej
Köper du PENTAX 67 så är det stativ och spegeluppfällning och tråd eller självutlösare som gäller
Mamiya 67 II är ju mätsökarkamera med centralslutare så då kan man väl köra lite mer handhållet
Om man vill ha skarpa biler
Samma gäller pentax macro 135:an, inte mycket till skärpedjup där inte
Har en själv en pentax 67 som fungerar ok om man använder den på rätt sätt
Göran
 
Olika erfarenheter tror jag råder här.
Jag är ingen erfaren Pentax 67 (och ej ägt ngn själv) fotograf men menar bestämt att den går fint att handhålla. Såklart har det med tiderna att göra men jag menar att det fungerar finfint med normala tider som tex 1/60 1/125 med normalobjektiv.

Att det är kort skärpedjup vid den närgränsen & f/4 som 135,an har är ju knappast ngt knepigt. Snarare ofta en fördel i Macrosammanhang.




Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Jag kommer inte att plåta macro, och renoldad naturfotografering blir det inte det heller :)

jag plåtar ju mest porträtt, ansikt, hel/halvkropp och miljöporträtt. så det är främst detta jag tänkt använda kameran till, pga av det senaste nämnda måste jag kunna använda den handhållen.
 
I så fall hade jag först hyrt eller lånat en pentax 67 och känt mig för..
Om den inte passar dig och du ångrar dig är den inte lättsåld om du vill ha tillbaka pengarna
Mvh Göran
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.