ANNONS
Annons

Ska jag skaffa mellis?vilken isåfall?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glömde visst slitvargen Mamiya 67.

Jag använder min handhållen på det sätt som du vill Tim.

Jag började med en Mamiya 1000s med ljusmätare.
I princip samma konstruktion som en Hasselbadare.

Jag tror att dessa kameror är kanon om man använder schaktsökaren men den är jag inte intresserad av, det går för långsamt när man fotar barn. De ligger liksom inte riktigt rätt i handen när man lyfter upp den till ögat. Eller så är det handen som inte är anpassad för kameran.

Mamiyas 80/1,9 gav väldigt fina bilder. 1000s är också ngt mörk i sökaren.

Pga att barnen rör på sig (Ingen studiofotografering alltså) så missade jag skärpan då & då. Efter drygt ett år så dök en pentax 645N upp i en annons och jag köpte den och sålde Mamiyan.

Jag känner att det finns en tydlig skillnad i hur man fotograferar med motor respektive handvev. Pentaxen blir mer som en småbild i hanteringen. Mamiyan hade en större bit av eftertanke.

Jag har också lånat Pentax67 och den funkar bra handhållen. Ungefär som en förvuxen gammal hederlig manuell småbild med ett underbart ljud.
 
Jag har en Pentax 67II och tycker den är underbar att fota med. Den är ju rättså stor, men skön att hålla och det blir riktigt skarpa bilder. Har inte upplevt något problem med slamrande spegel, men använder oftast stativ och spegeluppfällning. Spegeluppfällning (MLU) finns inte på dom äldsta 67-orna.
För makro är Pentax 67 väldigt bra, det finns ett 1:1 makro på 100mm (dyrt) och ett 135mm (billigt, men inte 1:1, kanske 1:2-3, med mellanring kommer man närmre). 200mm med mellanring kommer man också nära med.

Synctiden är 1/30 sek på alla objektiv förutom 2 st med centralslutare, brännvidd 75 och 165 mm, dessa klarar alla tider.

Jag har köpt det mesta till min Pentax på Ebay.com eller .de. Favoritobjektivet är 135mm eller 45 mm. Om du vill se bildresultat finns några här

Hoppas du hittar rätt kamera

mvh

Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.