Annons

Ska jag köpa eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

imilia

Medlem
ska köpa ett objektiv till min Sony a350. Funderar starkt på att köpa Tamron 90 2.8,
på resensioner här på fotosidan är det många som påpekar att det är dålig autofokus som låter mycket, tar lång tid på sig och fokuserar på fel punkter vid macro.
Det är endå macron som jag kommer ängna mig mest åt, men förutom det tycker nästan alla att det är ett jättebra objektiv.
nån som kan säga om det stör väldigt mycket det där med autofokusen och kan rekommendera om jag ska köpa det eller inte?
(vill ju inte spendera så mycket pengar och sen inte bli nöjd med köpet) /Emilia
 
Alla makro objektiv har lång fokuseringsväg från oändligt till närgränsen. Det gör att det ställs ganska stora krav på autofokus motorn. Tamrons objektiv har inte morderna ultraljudsmotorer utan lite äldre AF motorkontruktioner som gör att de blir lite långsamma om den skulle misssa och behöva gå från ändläge till ändläge.
Jag har ingen erfarenhet av deras 90/2,8 men av 180/3,5. I vanliga fotosituationer dvs ej makro så funkar det ganska bra även om de som fotograferar snabba saker kanske tycker att den är för långsam. Vid makrofoto är det lite knepigare om man ska använda Af eftersom den upplevs som väldigt långsam om den inte hittar rätt från början utan tvingas gå till ett ändläge och vända.

Men många som fotograferar makro använder inte AF utan fokuserar manuellt och då är ju inte en långsam AF motor något problem ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.