Annons

ska jag köpa canon eos 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Hej!
jag har kanske bestämt mig på ock köpa en Canon eos 20D, frågan är gör jag bort mig "jag är nybörjare" eller ska jag vänta, spara lite till o köpa en 30D, eller ska man köpa den där pentax k10 som e i görningen,det talas ju gott om den,jag vill fota lite allt möjligt samt kunna få bra kvalite så man kan printa ut i a3

förlåt om jag verkar tjatig.det är inte lätt att köpa första kameran
 
Säljs 20D fortfarande? Varken Cyberphoto, Hegethorns eller Scandinavian Photo listar den.

Om det är värt att betala för 30D beror mycket på hur mycket billigare du kan få 20D.
 
20D är ett bra köp!

...om du kan hittaden till rätt pris. Kan du hitta en ny med garanti är det bara bra för då kommer den att ha ett lågt pris.

För 7000:- kan du säkert hitta en i snyggt begagnat skick.

Vad gäller valet mellan 20D o 30D finns ingen egentlig viktig skillnad. 30D har större display som kan vara bra för den som ser lite dåligt. Mjukvaran som följer med är toppen för rawkonvertering och bildbehandling.

Upplösning, bildkvalité är densamma. Använder en 20D själv ofta för ganska tuffa pressjobb och den är robust och bra. Har inte haft några bekymmer.

Men du ska vara beredd på också att då har du köpt in dig i Canonsystemet och därmed deras optikprogram. Gluggarna kan ibland vara rätt dyra- men bra!

Har du ngn polare som äger en så du kan testa den?
Det vore ju en fördel. Mvh/LA
 
Om man vågar köpa begagnat så är 20D en mycket bra kamera att äga. Den är mycket kompetent. Som jag ser det är annars 400D ett bra alternativ om man köper nytt.

Sonys och Pentax modeller lockar också särskilt eftersom det kommer fler objektiv ut på marknaden för dessa kameror. Både original och tredjepartstillverkare som Sigma, Tamron och Tokina. Antiskakfunktionen i deras modeller är ju inte fy skam.

Det krävs en rejäl ansiktslyftning på kommande modell om jag ska fundera på att byta bort min 20D. Då krävs det bättre dynamiskt omfång och en sökare som är lämpad även för manuell fokusering. Lite mer Mpix och småändringar som på 30D är fullständigt ointressant för min del.
 
Jag funderar själv på att antingen uppgradera mig från 300D till 20D nu, eller byta till just Pentax K10D inom ett år.

Om du inte gjort det borde du gå in på en affär och känna på en 30d (som ju är likadan som 20d). Det är olika hur man håller kameran, och för mig sitter tumhjulet på baksidan inte riktigt bra. Annars är det som alla säger en utmärkt kamera, stabilt byggd. Canonsystemet innehåller allt man kan tänkas vilja ha till sin kamera, och ger en stor beg.marknad.

Det som lockar mig mest med K10D är funktionaliteten. Reglagen sitter där jag vill ha dem och "hyper"-programmet skulle passa mig utmärkt. Dessutom väderskydd och bildstabilisering till ett lågt pris, men vi har inte sett några testbilder ännu... Fördelen med Pentax system är att de gör lika bra optik (ibland bättre), och ofta billigare och nättare i formatet. Även de billiga "konsument"-objektiven är bra, vilket man inte kan säga om allt Canon säljer... Nackdelen är att beg.marknaden är tunn eftersom Pentax inte sålt så mycket på några år nu. Det är lite dåligt med teleobjektiv f n men det kommer nog inom ett år eller så. För min del väger det också in att jag har en Pentax 67, jag skulle kunna använda samma blixt etc.

Alla dSLR med 8mp eller mer räcker för övrigt bra till A3-utskrift, om optiken är bra (och du undviker skakningsoskärpa förstås ;o).

/ Leif
 
Du gör ett väldigt smart köp om du köper en 20D nu, billigare än 30D och ändå lika bra!

Ingen idé att sitta å vänta på saker som inte är klar...
 
d-one skrev:
Du gör ett väldigt smart köp om du köper en 20D nu, billigare än 30D och ändå lika bra!

Om du inte värdesätter 2,5" skärm och en RAW-buffert som gör att du kan fota 2 sekunder med 5bps istället för bara 1 sekund (detta är väl de stora, och enda, fördelarna med 30D :)

mvh / Matti
 
Får du tag på en 20D till bra pris så behöver du inte tveka. Håller med Lennart, Anders, och Andreas (och alla andra som säger att 20D är ett bra köp).
 
Jag köpte nyligen en begagnad 20D i nyskick för 7k och då fick jag med ett extra orginalbatteri och ett minneskort. Jag är gryymt nöjd med kameran som faktiskt är bättre än jag förväntat mig.
Hade tidigare en Nikon D70 men denna 20D känns mycket bättre och rejälare, snabbare osv. Ratten bakpå gör att det går snabbt att ta sig genom menyer och foton. Steget upp till en 30D för att få en lite större skärm är inte värt 3-4000 kr till.

Endel rekomenderar juh 400D/350D men den kameran är juh i en helt annan klass även om den har lite fler pixlar. Den känns enl mig väldigt liten och plastig och svår att få grepp på, även om du har genomsnittshänder. Kanske är perfekt för kvinnohänder... hmm en tjejkamera :p

Satsa på en 20D begagnad och lägg de sparade slantarna på lite bättre optik istället, du blir helt klart nöjd och den räcker säkerligen tillåmed till A2 utskrifter(det gjorde min 6mpix D70 iaf).

//Niklas
 
Mrdoderhult skrev:
Hej!
jag har kanske bestämt mig på ock köpa en Canon eos 20D, frågan är gör jag bort mig "jag är nybörjare" eller ska jag vänta, spara lite till o köpa en 30D, eller ska man köpa den där pentax k10 som e i görningen,det talas ju gott om den,jag vill fota lite allt möjligt samt kunna få bra kvalite så man kan printa ut i a3

förlåt om jag verkar tjatig.det är inte lätt att köpa första kameran
Precis som föregående talare har även jag nyligen köpt en beggad 20d och det är en kanonkamera som jag är mycket nöjd med. Robust och pålitlig. Finns möjlighet att införskaffa batterigreppet vill jag rekommendera detta då det tillför mycket för känslan och stabiliteten i handen. Strunta i 30d - den är inte värd de extra tusenlapparna då förbättringarna inte är vidare anmärkningsvärda. 350d kan vara värd att fundera på om du vill ha en liten och smidigare kamera, men var medveten om att greppet är väldigt litet (även för mig med relativt små händer) och känslan är precis som Niklas Eriksson skriver väldigt plastig med ett material som repas väldigt lätt.

Ang. Pentax har jag aldrig ens hållit i en sådan så jag kan verkligen inte uttala mig om de kamerorna.
 
På pappret är dock Pentax K10D en överlägsen kamera i de allra flesta avseenden. Möjligen kan man invända att om det är din första kamera kanske det är onödigt att gå direkt på en proffsmodell. Å andra sidan är den så pass billig att det inte är några jättepengar att spara på en insteg dslr typ K100D, som annars säkert är tillräckligt att börja med och enklare att handa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.