Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska jag byta upp mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Har en Eos 10a med canon 28-105 glugg, ska mer och mer gå över till mellanformat, men behöver en backup bra småbildare...ska jag byta upp mig på hus(5:a, 3:A 1:A) eller ska jag satsa på fler gluggar till EOS 10:n

Rille
 
Det är alltid objektiven som är nyckeln till större bildmöjligheter. Det är bara i vissa fall, som sport där kameramodellen spelar större roll, men även där är objektiven vktigast.

Mellanfortmat är dyrt. Man kan få ut otroligt hög kvalitet av småbild - se på Terje H! Det är sällan rationella argument bakom när folk byter till mellanformat.
 
japp jag vet, men ska man nån gång i framtiden bli den fetaste mode och reklamfotografen så kommer man inte långt med småbild!!haha!! det är såklart i mina drömmars mål. Men jag testade min fotografs mamaiya RZ 6*7, ojojoj, där snackar vi kamera, var uppe i mina drömmar helt euforsikt, då bestämde jag mig för att jag skulle bli fotogtraf, men jag ska börja med mamaiya 645 super/pro får se vad plånkan har råd me..Men håller med dig, de mesta plåtningarna klarar man sig med småbikd, tex alla konsetrter+modevisningar jag plåtar...
 
Magnus, jag brukar hålla med dig i dina inlägg men denna gång gör jag inte det. 2,5-4,5 gånger större negativformat tycker jag är ett rationellt argument för att välja mellanformat. Den kvaliten kan man inte komma i närheten av med en småbildskamera. Sedan är det väl ändamålet som avgör vilken kameratyp man väljer att fotografera med. Att mellanformat är dyrt kan jag väl kanske hålla med om, men det är ju allt när det gäller proffsgrejer.

Till Rickard, tänk efter vilket du använder, och kommer att använda mest, och satsa på det.

// Johan //
 
Johan: Visst är det större negativformatet ett argument - om man verkligen behöver det. Min poäng var att många köper mer mellanformat för känslans skull - en fet och proffsig kamera. Kanske istället för att verkligen testa hur bra kvalitet man verkligen kan få av småbild.

Jag har själv valt att sälja min mellanformatsutrustning efter en del rationella överväganden. Visst är det kul och till viss del inspirerande med mellanformat. Men jag drar inte in mer pengar och blir inte bättre fotograf av att att ha mellanformat i den typen av fotografering jag håller på med.

Jag vet inte hur det är i detta fall, men ofta träffar jag på hobbyfotografer som pratar mer om vilka bilder de skulle kunna ta med en annan utrustning än vilka bilder de kan ta med den utrustning de har om de anstränger sig. En del av dessa fotografer förvillar sig helt in i teknikträsket och blir mer kameratestare när de är ute och foplåtar än fotografer.

Om man satsar på att frilansa inom reklam så bör man ha en liten basmellanformatsutrustning med ett hus, två magasin och två objektiv. Men som hobbyfotograf tror jag att man ska börja med att jobba med sin bildmässiga utveckling och köpa mycket film än att bränna pengar och energi på utrustning.
 
Jag hade länge funderingar på att köpa mellanformat. Främst för diavisningar där det större formatet verkligen kommer till sin rätt.
Tyvärr har intresset och möjligheten att visa bilder på duk minskat och ersatts av web och mail
Har nu helt övergett tanken på mellanformat. Tycker småbild ger "tillräcklig" kvalitet.
Lättare att bära med sig är den också....
 
Tack för de visa orden Magnus!!Håller med dig, men jag hoppas att jag kommer att ha användning för mellanformat, om inte och om jag tröttnar får jag sälja skiten, det är ganska bra andrahandsvärde på kameror som tur är..
 
Tack thomas, denna diskussion började glida iväg från sin fråga, skulle inte ha nämt från början om mellanformatet, men det vara bara för att informera att Eos 10an var min extrakamera, som sagt vid modevisningar och konserter för några band...
 
Det är inte alls så att mellanformat är mycket dyrare utrustning.
Anledningen är att arbetssättet och utbudet är ett annat.

Man kan köpa sig ett vidvinkel, en normal och ett, max två tele sedan är det i princip färdigutrustat. Möjligvtis att man önskar sig centralslutare.

Det finns helt enkelt inte en uppsjö av optik och prylar.
 
tycker själv att det vore roligt att fota med en mellanformatare, kompisen kom upp med en hasselbladare vilken känsla!!!
men jag skulle nog inte skaffa en för det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.